12:06, Środa, 30 Lipca 2014
A+ A A-

Wypadek w porcie. Linka odcięła stopę marynarzowi

1portszczecinptakW szczecińskim porcie doszło do wypadku podczas cumowania statku. - Marynarz stracił stopę. Ale szczecińscy lekarze usiłują ją uratować - potwierdza Przemysław Kimon, rzecznik zachodniopomorskiej policji.

Do wypadku doszło ok. godz. 13. Policja ustaliła, że cienka linka (rzucana najpierw podczas cumowania) zaczepiła o nogę marynarza na pokładzie. Tzw. zwijak gwałtownie pociągnął ją. W efekcie - odcięła marynarzowi stopę.

- Mężczyzna natychmiast trafił do szpitala klinicznego przy ul. Unii Lubelskiej - mówi Kimon.

O wypadku powiadomiona została Państwowa Inspekcja Pracy.

Policja zbadała trzeźwość członków załogi pracujących przy cumowaniu.

- Byli trzeźwi - informuje Kimon.


Źródło: szczecin.gazeta.pl

Poprawiono: czwartek, 19, wrzesień 2013 10:45

Odsłony: 577

W gdańskim porcie - wyjazdowe posiedzenie Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej RMG

1portgdanskraSala widokowa Kapitanatu Portu Północnego, 16 września 2013 roku, po raz kolejny gościła radnych Komisji Polityki gospodarczej i Morskiej Rady Miasta Gdańska. Przybyła na zaproszenie Przewodniczącego Piotra Dzika Prezes Zarządu ZMPG S.A. Dorota Raben, zapoznała radnych z wynikami ekonomicznymi portu, statystyką przeładunków i perspektywami rozwoju Portu Gdańsk ze szczególnym uwzględnieniem możliwości inwestycyjnych. - Port morski w Gdańsku - podkreśliła w konkluzji - musi wykorzystać swoją rentę geograficzną, a także rysujące się możliwości finansowania projektów inwestycyjnych w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020.

Żywa dyskusja, będąca następstwem prezentacji, zaowocowała stanowiskiem, wobec którego żaden z uczestników posiedzenia KPGiM RMG nie miał wątpliwości, że port morski w Gdańsku, przeładowujący rocznie towary o wartości ponad 150 miliardów złotych, jest niekwestionowanym liderem w obsłudze przewozów towarowych dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. W naszym wspólnym, narodowym interesie, jest dołożenie wszelkich starań, by w kolejnych dekadach Port Gdańsk utrzymał tę pozycję i optymalnie wykorzystał prognozy bałtyckiego hub-u - nie tylko dla paliw płynnych i ładunków skonteneryzowanych, ale i masowych suchych.

Janusz Kasprowicz

Fot. Przemek Świderski
    
     

Poprawiono: czwartek, 19, wrzesień 2013 15:07

Odsłony: 649

Statek wycieczkowy Zefir płynie do Nowej Soli

1zefirDo Nowej Soli przypłynie pierwszy z dwóch statków wycieczkowych zamówionych przez nadodrzańskie samorządy w woj. lubuskim. Tego dnia odbędzie się jego chrzest - poinformowała rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Nowej Soli Ewa Batko.

Budowa bliźniaczych statków wycieczkowych Zefir i Laguna jest ostatnim polskim etapem projektu o nazwie "Odra dla turystów 2014 - rozwój turystyki wodnej na transgranicznym obszarze Doliny Środkowej Odry". Przedsięwzięcie, współfinansowane z Programu Współpracy Transgranicznej Polska (województwo lubuskie) - Brandenburgia 2007-2013 kosztuje ok. 7,2 mln euro, a dofinansowanie z funduszy unijnych wynosi 85 proc. Sama budowa statków pochłonęła ok. 2 mln euro.

Wcześniej w ramach projektu w Lubuskiem zrewitalizowano porty rzeczne na Odrze w Nowej Soli, Cigacicach i Bytomiu Odrzańskim; przystosowano je także do obsługi żeglugi śródlądowej i transgranicznego ruchu turystycznego.

Liderem projektu jest miasto Nowa Sól; z polskiej strony uczestniczą w nim także gminy: Bytom Odrzański, Sulechów, Krosno Odrzańskie, Słubice i Kostrzyn nad Odrą. Partnerami wspierającymi są miasto Głogów i gmina Górzyca.

Chrzest statku o nazwie Zefir odbędzie się w piątek o godz. 16, a dokona go szczecinianka Elżbieta Marszałek, która jest autorką wielu książek, artykułów i recenzji wydawniczych na temat gospodarki morskiej i wspiera wszelkie inicjatywy zmierzające do aktywizacji Odry pod względem transportowym, turystycznym, kulturalnym i ekologicznym.

Zgodnie z założeniami samorządów, pierwsze rejsy wycieczkowe po Odrze miały rozpocząć się tego lata, jednak termin budowy statków przedłużył się o kilka miesięcy. Drugi ze statków – Laguna - ma dotrzeć do macierzystego portu w Nowej Soli jeszcze w tym roku.

Statki powstały w stoczniach w Koźlu i Januszkowicach (woj. opolskie). Mają 25 metrów długości i mogą zabrać na pokład ok. 90 pasażerów każdy, a także kilkanaście rowerów. Pokład dolny z 50 miejscami siedzącymi, klimatyzowany, z barem jest przystosowany do organizacji konferencji, spotkań okolicznościowych itp.

Operatorem statków będzie Stowarzyszenie Odra dla Turystów, które zajmie się organizacją rejsów po Odrze. Zostało one utworzone przez samorządy realizujące projekt. Obecnie trwa kompletowanie załóg i ustalanie harmonogramu rejsów.

Zefir port macierzysty będzie miał w Krośnie Odrzańskim, a cumować będzie także w Eisenhuttenstadt, Słubicach/Frankfurcie oraz Kostrzynie nad Odrą. Portem Laguny będzie Nowa Sól, ale wycieczkowiec będzie wypływał również z portów w Głogowie, Bytomiu Odrzańskim oraz Cigacicach (gmina Sulechów).

W pierwszym sezonie żeglugowym (2014 r.) statki będą odbywały godzinne rejsy turystyczne. Zainteresowane osoby będą mogły zamówić wycieczkę po Odrze w sprzedaży internetowej, bądź przyjść na określoną godzinę i wypłynąć na wycieczkę. Grupy zorganizowane będą mogły zamówić rejsy na kilka tygodni wcześniej.

- Stowarzyszenie przygotuje również ofertę dla biznesu. Będzie można zorganizować dłuższe rejsy połączone ze szkoleniami, bądź imprezami okolicznościowymi - dodała Batko.

Źródło: onet.pl

Poprawiono: środa, 18, wrzesień 2013 14:05

Odsłony: 689

Calbud: Centrum logistyczne w Mierzynie

1calbud1Trwają roboty konstrukcyjne na budowie centrum logistycznego firmy DGS Poland w Mierzynie k/Szczecina

W czerwcu br. - w oparciu o umowę zawartą z firmą DGS Poland Sp. z o.o. (dawniej Oticon Polska Production Sp. z o.o.) - Firma Calbud przystąpiła do budowy nowego centrum logistyczno-magazynowego, które powstaje w sąsiedztwie siedziby inwestora w Mierzynie k/Szczecina.

Realizowany projekt zakłada budowę hali magazynowej wraz z częścią biurową oraz budynku technicznego. W przypadku tego pierwszego budynku został wykonany dotychczas komplet robót fundamentowych, ściany oporowe, fragment dwunastometrowej ściany oddzielenia pożarowego, ściany doków rozładunkowych, a także izolacje przeciwwodne i termiczne fundamentów i ścian oporowych. W ramach prac związanych z budową budynku technicznego został wykonany ponad sześciometrowy wykop i zabezpieczono go ścianką szczelną Larsena. Dodatkowo wykorzystując tzw. chudy beton przygotowano podłoże wykopu pod płytę denną.

Obecnie kontynuowane są roboty konstrukcyjne na terenie hali magazynowej - m.in. kolejny fragment ściany oddzielenia pożarowego, klatki schodowe i ściany fundamentowe. Rozpoczęto również montaż konstrukcji stalowej hali oraz roboty podposadzkowe, ziemne (obsypanie budynku) i izolacyjne. Jednocześnie prowadzonę są prace izolacyjne i żelbetowe związane z wykonaniem płyty dennej budynku technicznego. Na placu budowy trwają także roboty zagospodarowania terenu (drogi i place manewrowe) i montaż instalacji zewnętrznych.

Harmonogram na najbliższe miesiące przewiduje dokończenie robót konstrukcyjnych hali magazynowej - w tym m.in. montaż obudowy ścian i dachu, wykonanie ścian murowanych i żelbetowych, stropów monolitycznych i prefabrykowanych, a także ścian działowych, tynków i stolarki zewnętrznej. Planowane jest również wykonanie ścian żelbetowych i stropów - zarówno w części podziemnej jak i nadziemnej. W ramach zagospodarowania terenu firma Calbud zamierza wykonać nawierzchnię parkingu z kostki, drogi dojazdowe i ogrodzenie zewnętrzne.

Poprawiono: wtorek, 17, wrzesień 2013 10:00

Odsłony: 844

7 miesięcy przed terminem drogi w porcie w Świnoujściu oddane do użytku

zmpsis-wstega1Uroczyste otwarcie wyremontowanych dróg przy ulicy Nowoartyleryjskiej w Świnoujściu z udziałem Ryszarda Warzochy - Prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Krzysztofa Sadowskiego - Członka Zarządu ds. Rozwoju Portów ZMPSiŚ SA oraz Janusza Żmurkiewicza Prezydenta Miasta Świnoujście.

W rejonie przeładunków Portu Handlowego Świnoujście zakończona została część robót związanych z inwestycją pn. Przebudowa infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu,  prowadzoną przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Tym samym otwarty zostaje zmodernizowany odcinek inwestycji drogowej, obejmujący ul. Nowoartyleryjską, ul. Barlickiego, ul. Kasztanową oraz wiadukt będący w ciągu ul. Nowoartyleryjskiej. Dzięki temu przedsięwzięciu, usprawniony zostanie ruch pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z/do portu w Świnoujściu.

Pierwotny termin oddania do użytkowania planowany był na kwiecień 2014, jednak dzięki mobilizacji i intensyfikacji działań ZMPSiŚ SA oraz Wykonawcy Firmy Budimex i ścisłej współpracy z użytkownikami działającymi na terenie inwestycji, roboty budowlane na tym etapie inwestycji zostały zakończone przed terminem.

Na 7 miesięcy przed planowanym oddaniem do użytkowania, zakończona została przebudowa odcinka dróg w Świnoujściu, w rejonie Portu Handlowego Świnoujście. Przebudowie poddane zostały drogi m. in. na zmpsis5odcinku ul. Nowoartyleryjskiej – na długości 1,3 km, ul. Kasztanowej – 0,4 km i ul. Barlickiego – na długości 0,4 km. W ramach prac przebudowie został poddany także wiadukt, będący w ciągu ul. Nowoartyleryjskiej, w okolicy skrzyżowania z ul. Barlickiego.  Dzięki zakończeniu prac drogowych w rejonie Portu Handlowego w Świnoujściu, usprawniony zostanie ruch pojazdów wjeżdżających  i wyjeżdżających z/do portu w Świnoujściu.
Na uwagę zasługuje fakt, iż zmodernizowana ulica Nowoartyleryjska w przyszłości będzie mogła stanowić główny dojazd do portu zewnętrznego, spinając tym samym istniejące z nowopowstałymi terenami portowymi. Ponadto mając na względzie realizację kompleksowego programu inwestycyjnego w obecnej perspektywie finansowej, ZMPSiŚ SA w ramach inwestycji przygotował nowy posterunek ochrony portu. Nowa lokalizacja posterunku uwzględnia realizację w najbliższym czasie zadania pn.: Budowa miejsc postojowych w portach w Szczecinie i w Świnoujściu.

Niezależnie od zakończenia prac w rejonie Portu Handlowego Świnoujście, wyprzedzająco do przyjętego harmonogramu, trwa cały czas przebudowa dróg w porcie w Szczecinie. Przewiduje się, że cały proces inwestycyjny dla projektu przebudowy dróg w portach Szczecin i Świnoujście także zostanie zrealizowana przed planowanym terminem.

Kompleksowa modernizacja infrastruktury drogowej dla obu portów - inwestycja realizowana przy wsparciu funduszy unijnych – rozpoczęła się w 2011, a zakończy się według planów w 2014. W ramach projektu Przebudowa infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w porcie w Szczecinie przebudowanych zostanie prawie 6 km dróg wraz z towarzyszącą infrastrukturą energetyczną, infrastrukturą związana z odprowadzeniem wód opadowych, usunięciem kolizji z sieciami energetycznymi, kanalizacyjnymi i gazowymi. W porcie w Świnoujściu projekt przebudowy obejmuje niemal 3 km dróg wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Do 2014 roku w obu portach zmodernizowanych zostanie łącznie prawie 9 kilometrów dróg.

Dzięki realizacji tej inwestycji w portach w Szczecinie i Świnoujściu powstaną nowe miejsca postojowe dla samochodów ciężarowych oraz parkingi dla samochodów osobowych, zwiększona zostanie także szerokość dróg z 6 do 7 m. Znacznie zwiększy się dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu na nawierzchnię jezdni i nawierzchnię przeznaczoną do postoju ciężkich pojazdów z istniejących 40-60 do 115 kN. Realizowane zmiany korzystnie wpłyną na usprawnienie ruchu w portach oraz na zwiększenie bezpieczeństwa pojazdów zarówno w drodze do portów, jak i na ich terenie. Poprawi się dostępność i jakość obsługi w obu portach dla nowoczesnego, ciężkiego taboru samochodowego. Przebudowa infrastruktury drogowej umożliwi dalsze rozwijanie podstawowych funkcji gospodarczych w zakresie obsługi towarów i statków oraz środków transportu. W ten sposób osiągnięty zostanie podstawowy cel, jakim jest zwiększenie konkurencyjności portów w Szczecinie i Świnoujściu przy jednoczesnym zmniejszeniu społecznych kosztów, których źródłem jest transport drogowy. Przedsięwzięcie to ma szansę także stać się znaczącym stymulatorem rozwoju gospodarki całego regionu.

Maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności dla tej inwestycji wynosi 44.304 tys. PLN, koszt całkowity inwestycji to 64.526 tys. PLN. Beneficjentem tego projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

 

Poprawiono: środa, 18, wrzesień 2013 14:15

Odsłony: 1108

logo

Copyright © 2012-2013