TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Nowy Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście już znany

  • Written by Morza i Oceany
  • Category: Port Szczecin

Read more: Nowy Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście już znany

Rada Nadzorcza Spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., na posiedzeniu w dniu 16 lutego 2016 roku, w wyniku przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego, powołała  na stanowisko Prezesa Zarządu pana Dariusza Słaboszewskiego oraz na stanowisko Wiceprezesa ds. Infrastruktury pana Kazimierza Drzazgę, począwszy od dnia 01 marca 2016 roku.

Jednocześnie, Rada Nadzorcza postanowiła wszcząć postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko Wiceprezesa ds. Rozwoju.

 

Port Szczecin 

Czesi zainteresowani większymi przeładunkami w polskich portach

  • Written by Morza i Oceany
  • Category: Polskie nowości

Read more: Czesi zainteresowani większymi przeładunkami w polskich portach

Znaczne inwestycje poczynione w polskich portach oraz na ich zapleczu sprawiły, że stają się one atrakcyjnym oknem na świat nie tylko dla Polski, ale także i dla naszych sąsiadów.  By jednak w pełni wykorzystać atuty związane z naszym położeniem geograficznym potrzebne są jeszcze znaczne inwestycje. 

Na początku lutego br. czeski minister ds. handlu i przemysłu Jan Mládek spotkał się z ministrem energii Krzysztofem Tchórzewskim oraz z wicepremierem Mateuszem Morawieckim. Jak podaje portal defence24.pl jeden z tematów rozmów z przedstawicielami polskich władz dotyczył możliwości wykorzystania gazoportu w Świnoujściu oraz planowanego gazociągu Stork 2 do przesyłu błękitnego paliwa do Czech. Portal informuje, że w styczniu br. Czeski minister omawiał z irańskim ministrem ds. ropy o możliwość importu LNG z Iranu do Czech.

Czechy to już drugi z naszych sąsiadów zainteresowany przeładunkami LNG w Świnoujściu (w ubiegłym roku chęć przeładunków LNG wyraziła Ukraina).

Z kolei z Ambasadorem Czech Jakubem Karfikiem spotkał się Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk. Rozmowy dotyczyły między innymi transportu towarów pomiędzy Czechami a polskimi portami w Szczecinie i Świnoujściu.

Minister poinformował, że Polska podjęła już działania w celu przystąpienia do Konwencji AGN. Przystąpienie do Konwencji ma bardzo istotne znaczenie, chociażby ze względu na możliwość pozyskania finansowania z unijnego funduszu CEF na budowę sieci transportowej TEN-T. Szacunki mówią, że poprawienie żeglowności (dojście do klasy IV lub Va) na Odrze może kosztować nawet do 20 mld złotych.

Pierwszy statek handlowy, który po wojnie wpłynął do szczecińskiego portu przywiózł ze Szwecji rudę żelaza dla Czechosłowacji. W rekordowym 1965 roku wieku tranzytowe ładunki czechosłowackie w zespole Szczecin- Świnoujście stanowiły ponad 2,5 mln ton. Wraz pogarszaniem się żeglowności Odry ilość tych ładunków malała. W 2014 roku tranzyt czeski obsłużony przez porty w Szczecinie i Świnoujściu wyniósł blisko 1,3 mln ton.

Ostatnie rozmowy oraz deklaracje władz dają nadzieję, że udział ładunków z i do Czech obsługiwanych w naszych portach znów może się zwiększyć i kto wie czy nie pobije dawnych rekordów.

Ważne też będzie dokończenie drogi ekspresowej S3 łączącej Szczecin i Świnoujście z Czechami oraz modernizacja linii kolejowej C-E 59 (tzw. nadodrzanki). Co ważne do połowy 2018r. droga S3 powinna być ukończona na odcinku od Szczecina do Legnicy. 

 

Ł.Z. 

 

 

 

 

 

Port Gdańsk Pomorskim Pracodawcą roku 2015

  • Written by Morza i Oceany
  • Category: Port Gdańsk

Read more: Port Gdańsk Pomorskim Pracodawcą roku 2015

12 lutego 2016 roku podczas uroczystej Gali Pracodawców Pomorza, jak co roku wręczono statuetki Pomorskiego Pracodawcy Roku przyznawane w trzech kategoriach - dla małego, średniego oraz dużego przedsiębiorstwa.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A., zgodnie z decyzją kapituły konkursu organizowanego pod Honorowym Patronatem Wojewody Pomorskiego oraz Marszałka Województwa Pomorskiego, nagrodzony został tytułem Pomorski Pracodawca Roku 2015 w kategorii średnie przedsiębiorstwo zatrudniające do 250 pracowników.

Główną ideą przyświecającą pomysłodawcom konkursu jest docenienie tych przedsiębiorców, którzy upowszechniają dobre praktyki, są przyjaźni pracownikom i otoczeniu mając korzystny wpływ na rozwój gospodarczy regionu.

Jak podkreślił w liście gratulacyjnym, Wojewoda Pomorski, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. to firma stanowiąca prawdziwy przykład jak osiągnąć dobre wyniki ekonomiczne zachowując jednocześnie zasady etyki oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Swoje gratulacje, na ręce Prezes Zarządu - Doroty Raben, złożył także Marszałek Województwa Pomorskiego, który uznał, iż Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. to przedsiębiorstwo tworzące właściwe warunki pracy oraz firma potrafiąca dostrzec potencjał swoich pracowników.

Gratulując, Marszałek zwrócił uwagę także na wytrwałość, determinację oraz zaangażowanie firmy w rozwój portu, życząc zarazem równie pomyślnej realizacji założonych celów w przyszłości. Jak podkreślił: "(...)Port Gdański może poszczycić się osiągnięciami na najwyższym poziomie. Jest przedsiębiorcą, którego działalność jest dowodem na to, że można stworzyć silne przedsiębiorstwo, które mimo licznych wyzwań, umacnia się dzięki wytrwałej pracy i zaangażowaniu wszystkich współpracowników. To talent biznesowy wśród pomorskich przedsiębiorstw (...)".

Z rąk Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa - Kazimierza Smolińskiego nagrodę Pomorskiego Pracodawcy Roku 2015 odebrała Prezes Zarządu Dorota Raben.

 

Port Gdańsk

Szybciej i łatwiej do portu. Kolej wyda miliony

  • Written by Morza i Oceany
  • Category: Polskie nowości

Read more: Szybciej i łatwiej do portu. Kolej wyda miliony

Spółka PKP PLK zamierza zainwestować w rozwój polskich portów. W naszym regionie 640 mln złotych w latach 2014-2020. Remontu doczeka się bardzo ważna linia prowadząca do Szczecina - tzw. "Nadodrzanka" z Wrocławia do Szczecina.

Teraz są na niej odcinki, na których pociąg nie może jechać więcej niż 40 kilometrów na godzinę. A jest to jedna z kluczowych linii kolejowych w kraju, wykorzystywana przez przemysł. "Nadodrzanka" jest też częścią korytarza transportowego Skandynawia - południe Europy. Na zmodernizowanej trasie składy pojadą ponad 120 kilometrów na godzinę.

Niedawno zakończyły się naprawy w okolicach Chojny, a obecnie trwają m.in. prace koło Głogowa.

Trasa łącząca Wrocław ze Szczecinem ma 356 km i jest położona w granicach trzech województw: dolnośląskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego. PKP PLK zakłada, że trwający od kilku lat remont całej "Nadodrzanki" zakończy się jeszcze w tym roku.

Zarządca linii kolejowych planuje w tej perspektywie unijnej polepszyć dostęp kolejowy do największych polskich portów – w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

 

Źródlo: radioszczecin.pl

Andrzej Duda: "Bałtyk jest naszym oknem na świat"

  • Written by Morza i Oceany
  • Category: Polskie nowości

Read more: Andrzej Duda:

– Bałtyk jest naszym oknem na świat, stwarza nam ogromne szanse rozwojowe – mówił prezydent Andrzej Duda podczas uroczystych obchodów 96. rocznicy Zaślubin Polski z Morzem.

Na uroczystości w porcie rybackim prezydent Duda dziękował za wielkie wyróżnienie, jakim jest pierścień Hallera. Jak mówił, traktuje je symbolicznie z uwagi na fakt, że wcześniej otrzymał je od Ligi Morskiej i Rzecznej śp. prezydent Lech Kaczyński. – Był wielkim miłośnikiem tej ziemi i tych, którzy na tej ziemi od wieków mieszkają. Choć sam był z Warszawy, kochał wybrzeże, Kaszuby, Bałtyk – wspominał prezydent Duda.

Przytoczył słowa, jakie 96 lat temu wypowiedział w Pucku gen. Józef Haller, który zwracając się do Kaszubów dziękował za to, że przez lata straszliwej niemieckiej niewoli przechowali ten skrawek wybrzeża Bałtyku dla Polski. Jak mówił prezydent Duda, za to Rzeczpospolita i wszyscy Polacy powinni być mieszkańcom tej ziemi wdzięczni.

Przypomniał, że 10 lutego 1920 roku, gdy symbolicznie przekazywano straż na Bałtyku z rąk Kaszuba rybaka na ręce polskiego marynarza, polska Marynarka Wojenna, o której gen. Haller mówił, że jest zbrojnym ramieniem narodu polskiego, liczyła 10 skromnych szkut. – Ale jak wielki duch musiał być w narodzie skoro w ciągu kilku lat powstała szkoła morska w Tczewie, zalążki portu i rozpoczęła się budowa wielkiej Gdyni – wskazywał prezydent.

Jak mówił, nie ma wątpliwości, że duch i siła, dzięki którym wtedy Polska tak szybko rozwijała się, ciągle jest. – I chociaż czasem nasz kraj przeżywa trudniejsze chwile, to cały czas trwamy przy Bałtyku, na wybrzeżu nieporównywalnie większym niż tamto – podkreślał.

Zdaniem prezydenta, dziś wielkim wyzwaniem jest, by Polska rzeczywiście korzystała z morza. – Potrzebujemy do tego silnej, sprawnej, odbudowanej Marynarki Wojennej, która będzie tego wybrzeża i naszych wód strzegła, dobrze działających portów i stoczni, które będą mogły znowu produkować statki – wyliczał.

- Trzeba sobie powiedzieć, że po tych wszystkich trudnych latach coś zaczyna drgać – podkreślił, wskazując na powrót do specjalistycznej produkcji stoczniowej. – Wierzę, że dzięki synergii biznesu prywatnego, samorządu, a także polskiego państwa, polski przemysł stoczniowy się odbuduje i w Gdańsku, i w Gdyni, i w Szczecinie i daj Boże jeszcze w Elblągu. Że będziemy znowu budowali statki i staniemy się w tym zakresie światową potęgą. Że polskie porty będą znaczącymi punktami na mapie przewozów oceanicznych i morskich na świecie – mówił prezydent.

Jego zdaniem perspektywy rysują się we współpracy w ramach tzw. trójkąta ABC (Adriatyk, Morze Bałtyckie, Morze Czarne).

Andrzej Duda podkreślił także, że ze względu na ogromne znaczenie transportu morskiego i wodnego w ogóle powstało na nowo Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. – Bałtyk jest naszym oknem na świat, stwarza nam ogromne szanse rozwojowe. Pokolenia Polaków marzyły o tym, żeby Polska z całą swoją siłą nad Bałtyk wróciła. Tamtego marzenia pradziadków, dziadków, ojców nie wolno nam zmarnować. To jest wielkie dla nas zadanie. Bo duch w Polakach nie zginął i trwa on także i w nas – przekonywał prezydent.

10 lutego 1920 r. generał Józef Haller, dowódca Frontu Pomorskiego, wrzucił do morza platynowy pierścień - symbol odzyskania przez Polskę dostępu do Bałtyku.

 

Źródło: prezydent.pl