Menu
A+ A A-

MTMG: Kolejny rekord w Porcie Gdynia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: MTMG: Kolejny rekord w Porcie GdyniaW środę ( 13 maja br.) w nocy przybił do nabrzeża Holenderskiego w MTMG – Morskim Terminalu Masowym Gdynia masowiec japońskiego armatora K-LINE  o nazwie m/v „Cape Keystone” (DWT 179 250, długość 291,92 metra, szerokość 45 metrów), który przywiózł rekordową ilość 110 479 ton węgla koksującego, załadowanego w australijskim terminalu Hay Point. W ciągu ostatnich 3 miesięcy to już drugi rekord Portu Gdynia ustanawiany w MTMG. Pierwszy dotyczył największego statku z ładunkiem obsłużonego kiedykolwiek w gdyńskim porcie i od 18 marca 2015 r. należy do m/v „Bulk Switzerland” (DWT 181 709).

Wizyta masowca m/v „Cape Keystone” stanowi kolejny krok MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia w dążeniu do poprawy jakości oferowanych usług oraz stanowi potwierdzenie znaczącej pozycji rynkowej terminala na Bałtyku. Nowy „rekordzista” trafił w dobre portowe ręce, które gwarantują szybką, sprawną i fachową obsługę. Dzięki doświadczeniu płynącemu z obsługi poprzednich olbrzymów oraz nowoczesnemu wyposażeniu technicznemu i zaangażowaniu całej załogi MTMG zapewnia, że nawet aktualny rekordzista nie zabawi w porcie dłużej niż niespełna 5 dni.

 

MTMG



Ambasador Innowacyjności 2015 dla ZMPSiŚ

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Ambasador Innowacyjności 2015 dla ZMPSiŚPo raz kolejny Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA został doceniony w dziedzinie IT.

13 maja 2015 roku, podczas uroczystej gali w ramach trwającej w Serocku konferencji UNIT4 "Chal-lenges 4 Bussines - In Bussines for People", Spółka zwyciężyła w najważniejszej kategorii - wdrożeń systemów ERP. Tym samym ZMPSiŚ SA zdobył tytuł Ambasadora Innowacyjności roku 2015.

Statuetki Lidera Innowacyjności przyznawane są firmom, które w sposób wyjątkowy wyróżniają się poprzez prowadzone w obszarze technologii projekty innowacyjne. Implementowane  przez nie rozwiązania usprawniają procesy, optymalizują koszty oraz pozwalają na efektywniejsze działania i rozwój całej firmy.

Dla przypomnienia, w ubiegłym roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. także został doceniony w dziedzinie IT. Odebrał wówczas z rąk wiceminister Grażyny Henclewskiej wyróżnienie Ministra Gospodarki za innowacyjne zastosowanie technologii teleinformatycznych w gospodarce.

Spółka, z autorskim projektem 3,14_Port_Integrator, znalazła się wówczas także w znakomitym gronie finalistów konkursu Lider Informatyki, w kategorii Sektor Użyteczności Publicznej.

Karolina Bierdzińska, ZMPSiŚ SA



Od polskich portów zależy rozwój Niemiec i Czech

Czytaj więcej: Od polskich portów zależy rozwój Niemiec i CzechRodzime porty morskie Szczecin/Świnoujście oraz Gdańsk i Gdynia odgrywają kluczową rolę w rozwoju transgranicznego regionu gospodarczego wzdłuż Łaby i Odry - tak wynika z raportu przygotowanego przez Hamburski Instytut Gospodarki Światowej (HWWI). W szczególności autorzy wskazują na potencjał w relacjach handlowych z Hamburgiem.

Dokument pt. “Transport towarów między portem Hamburgu a Polską” jest swojego rodzaju próbą odpowiedzenia na pytanie, jak kształują się stosunki biznesowe oraz jak im pomóc na obszarze reprezentowanym przez Związek Izb Regionu Łaby/ Odry (KEO). Obejmuje on wschodnie i północne landy Niemiec, północne terytoria Czech oraz zachodnie i północne wójewództwa Polski, które w sume zamieszkuje 7,5% mieszkanców Unii.

Raport HWWI wskazuje, iż wielkie znaczenie dla transgranicznej wymiany handlowej ma geograficzna bliskość. Dla przykładu, w 2013 roku udział Polski w imporcie pod względem wartości w stosunku do landów Brandenburgii i Meklemburgii-Pomorza Przedniego wyniósł odpowiednio 15% i 14%. Partycypacja eksportu do Polski z Brandenburgii, Saksonii-Anhalt oraz Meklemburgii Pomorza Przedniego kształtowała się następująco: 13%, 10% i 8%. Interesująco przedstawiają się również związki z północnymi landami Niemiec. W porównaniu z innymi regionami, landy Dolnej Saksonii i Hamburga mają nie tylko relatywnie wysoki udział importu (2,2% i 5,9%) oraz eksportu do Polski (2,2% i 4,6%), ale również najwyższą zewnętrzną wymianę handlową.

Ponadto niemieccy eksperci prognozują, iż do 2020 roku dojdzie do silnego wzrostu w wymianie handlowej pomiędzy Hamburgiem, a państwami Unii. W szczególności odnosi się to do relacji biznesowych z Polską (przyrost o 44%) - zarówno w imporcie i eksporcie. Polskie (Szczecin/ Świnoujście, Gdańsk, Gdynia) i niemieckie (Hamburg) porty morskie są wskazane przez niemieckich ekspertów jako fundament infrastruktury transportowej w regionie KEO.

Zdaniem autorów dokumentu “Transport towarów między portem Hamburgu a Polską”, pomimo wzrostu gospodarczego (który powinien wygenerować większy popyt) korytarz pomiędzy Hamburgiem, Polską a Czechami nie jest do tej pory w pełni wykorzystany. Sugeruje się, iż w celu przyspieszenia rozwoju ekonomicznego oraz powiązań transgranicznych, należy dążyć do obniżenia kosztów transportu i wymiany handlowej poprzez daleko idącą poprawę śródlądowych dróg wodnych.

Z pełną wersją raportu “Transport towarów między portem Hamburgu a Polską” będzie można zapoznać się podczas tegorocznego 3. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który w dniach 10-12 czerwca odbędzie się w Szczecinie.

 

3. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie 

Część terenów Stoczni Remontowej Nauta ma nowego właściciela

Czytaj więcej: Część terenów Stoczni Remontowej Nauta ma nowego właścicielaCzęść terenów Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni ma nowego właściciela. Trwają także negocjacje dotyczące sprzedaży kolejnych gruntów. W doradztwie przy opracowaniu zagospodarowania stoczni i sprzedaży jej gruntów uczestniczyła firma Colliers International.

Tereny Stoczni Remontowej Nauta położone są przy ulicy Waszyngtona w centrum Gdyni. Działalność produkcyjna stoczni przeniesiona została w obszar po byłej Stoczni Gdynia. Tym samym uwolnione zostały atrakcyjne grunty inwestycyjne, na których ma powstać wielofunkcyjny projekt Gdynia Waterfront.

Właśnie wyłoniliśmy inwestora, który zagospodaruje jedną z tych części. W miejscu dawnych terenów przemysłowych powstanie nowoczesna tkanka miejska, która zmieni oblicze centrum Gdyni. Transakcja, którą właśnie sfinalizowaliśmy to zakończenie bardzo ważnego etapu w życiu projektu Gdynia Waterfront – komentuje Emil Domeracki z Colliers International, odpowiedzialny za proces sprzedaży stoczni.

I dodaje: – Prowadzimy też negocjacje wyłączne z inwestorem zainteresowanym pozostałą częścią stoczni. Obecnie trwa proces analizy prawnej i technicznej nieruchomości.

Tereny Stoczni Remontowej Nauta to blisko 8,5 ha przeznaczone – zgodnie z opracowanym miejscowym planem zagospodarowania – pod zabudowę mieszkaniową i komercyjną. Projekt architektoniczny zakłada zabudowę obejmującą: centrum handlowe z kinem (plan dopuszcza możliwość usytuowania w tym miejscu handlu wielkopowierzchniowego), budynki mieszkaniowe z wydzieloną częścią biurową oraz hotel usytuowany bezpośrednio na wybrzeżu. Plan miejscowy zakłada, że zabudowa mieszkaniowa zajmie 28 tys. m kw., handlowa 45 tys. m kw., biurowa 23 tys. m kw., hotelowa 8 tys. m kw. Do tego dojdzie 35 tys. m kw. parkingów i część przeznaczona na magazyny.

– Ponad rok trwało opracowywanie planu zagospodarowania terenów stoczni. Proces ten był prowadzony przy ścisłej współpracy z władzami miejskimi. Wyłonienie pierwszego inwestora oznacza, że w perspektywie dwóch lat w centrum Gdyni ruszą prace budowlane – mówi Emil Domeracki z Colliers International.

 

Źródło: Dziennik Bałtycki

Gigantyczna hala na Gryfii gotowa

Czytaj więcej: Gigantyczna hala na Gryfii gotowaNajwiększa hala produkcyjna fabryki fundamentów morskich elektrowni wiatrowych na wyspie Gryfia w Szczecinie jest gotowa. Teraz trwa wyposażanie obiektu. Jest już giętarka, która ma kształtować blachy o grubości 12 centymetrów. Są też automaty spawalnicze. Wartość projektu to prawie pół miliarda złotych.

Jak mówi kierownik budowy Wacław Postoła, to największa hala produkcyjna w Polsce.

- Docelowo szerokość hali to ponad sto metrów, długość to ćwierć kilometra, a wysokość, tej części najwyższej, to 42 metry - wylicza Postoła.

Jak dodaje Mirosław Winiarski, dyrektor produkcji, są już pierwsi pracownicy nowej fabryki.

- Obecnie przeprowadzają wstępne próby dopuszczenia technologii spawania offshore'owej. Główny nabór planujemy w czerwcu - mówi Winiarski.

W zakładzie będzie się produkować jedną podstawę do elektrowni wiatrowych w ciągu 43 dni. Produkcja będzie odbywać się seryjnie.

Fabryka na wyspie Gryfia w Szczecinie to jedyny tego typu zakład na świecie. Koniec budowy jeszcze w tym roku.

 

Źródło: radioszczecin.pl