Menu
A+ A A-

Katastrofa na Morzu Śródziemnym

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Katastrofa na Morzu Śródziemnym Katastrofa w Cieśninie Sycylijskiej na Morzu Śródziemnym. Zatonął kuter z uchodźcami z Libii. Płynęli do Włoch.

Na pokładzie mogło być nawet siedemset osób - takie informacje przekazali uratowani uchodźcy. Według ich relacji kuter przewrócił się, gdy wszyscy pasażerowie stłoczyli się na jednej z burt, chcąc zobaczyć zbliżający się statek. Trwa akcja ratunkowo-poszukiwawcza.

Jeżeli liczba ofiar potwierdzi się, będzie to największa katastrofa morska w ciągu ostatnich 13 lat. W 2002 roku senegalski prom Le Joola zatonął podczas sztormu nieopodal Gambii. Statek zniknął pod wodą w pięć minut. Zginęły 1863 osoby.

W tym roku w Morzu Śródziemnym utonęło już około ośmiuset uciekinierów z północnej Afryki. Uciekają do Europy przed biedą i terrorem, jakiego dopuszczają się islamscy ekstremiści.

Źródło: radioszczecin.pl

Wzrostowy pierwszy kwartał w porcie Szczecin i Świnoujście

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Wzrostowy pierwszy kwartał w porcie Szczecin i ŚwinoujścieO 4,4% wzrosły przeładunki w zespole portowym Szczecin-Świnoujście w marcu br. oraz o 3,1 % w pierwszym kwartale 2015 w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku.

W samym marcu 2015 wzrosty przeładunków odnotowano w niemal wszystkich grupach towarowych. Największy wzrost o 204,7% nastąpił w przypadku rudy, co jest efektem wyż-szych przeładunków tego surowca w Świnoujściu. O 47,4% wzrosły przeładunki w grupie inne masowe, w tym kruszyw, kwasu siarkowego oraz nawozów. Przeładunki zbóż wzrosły o 70,5%, drobnicy o 3,8% (dzięki większym obrotom drobnicy promowej w Świnoujściu i kontenerowej w Szczecinie). Przeładunki samych kontenerów wzrosły o 6,7%.

Tendencje spadkowe utrzymały się w trzech grupach towarowych, a mianowicie w węglu -48,5%, drewnie -33,3%, oraz ropie -7,3%.

Po 3 miesiącach br. przeładunki w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wzrosły o 3,1%. Wzrosty odnotowano w następujących grupach towarowych: ruda o 11,5%, inne masowe o 21%, zboże o 65,2%, drobnica o 5,9% oraz ropa o 17,3%. Nadal zachował się trend rosnący w przeładunkach kontenerów, który po 3 miesiącach wyniósł 29,5 % w porównaniu do ubiegłego roku. Niestety nadal na minusie utrzymują się przeładunki węgla -38,3% oraz drzewa -22,2%.

Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ SA



Czytaj więcej: Wzrostowy pierwszy kwartał w porcie Szczecin i Świnoujście

Przeprawy promowe bardzo bezpiecznym środkiem transportu

Czytaj więcej: Przeprawy promowe bardzo bezpiecznym środkiem transportuInterferry to organizacja założona w 1976 roku, której celem było stworzenie platformy współpracy i wymiany informacji między podmiotami branży promowej. Interferry posiada obecnie 225 członków w 38 krajach.

Ponadto, Interferry pełni rolę przedstawiciela przemysłu promowego będąc konsultantem przy IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) oraz posiada status obserwatora przy Stowarzyszeniu Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA).

Johan Roos, Dyrektor ds. Regulacji w Interferry pokazuje, że organizacja jest aktualnie zaangażowana w kilka ważnych dla branży promowej projektów. Jednym z najistotniejszych są regulacje wody balastowej. Interferry postawiło sobie za zadanie zapobieganie przemieszczaniu się gatunków inwazyjnych między akwenami, jednakże organizacja nie widzi sensu w nakładaniu regulacji, a tym samym zmuszaniu do kosztownych inwestycji, żeglugi morskiej bliskiego zasięgu. Wynika to z faktu, że organizmy i tak przemieszczają się miedzy wodami, po których pływa żegluga morska bliskiego zasięgu. W związku z tym na majowym posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego IMO Interferry zaproponuje, że kwestie tego typu powinny być regulowane przy pomocy bilateralnych umów pomiędzy zainteresowanymi państwami sąsiadującymi, pozostawiając pełną swobodę, co do rodzaju podejmowanych działań.

Bezpieczeństwo pasażerów statków

Kolejną kwestią, w którą zaangażowana jest organizacja jest bezpieczeństwo pasażerów statków. Tu prowadzone są trzy projekty.

Pierwszy z nich dotyczy bezpieczeństwa pasażerów statków w ruchu lokalnym. Zagrożenie występuje głównie na terenach południowo-wschodniej Azji i wynika z przeładowania jednostek. Interferry stawia sobie za cel znalezienie sposobu na zmniejszenie czynników ryzyka.

Druga kwestia odnosi się do poprawy zdolności statków do utrzymywania się na powierzchni wody po kolizji lub po wejściu na mieliznę.

Trzeci projekt wyniknął zaś z niedawnego pojawienia się ognia na pokładzie promu Norman Atlantic. Interferry zauważyła, że wszystkie wybuchające pożary na statkach ro-pax miały przyczynę w pojazdach znajdujących się na pokładach samochodowych promów oraz w niewystarczająco działających systemów pokładowych do wykrywania i gaszenia pożarów.

Dlatego też Interferry będzie działała w kwestii nowego podejścia do bezpieczeństwa pożarowego promów.

Ponadto, Interferry wskazuje, że pomimo pojawiających się w mediach informacji odnośnie do zatonięć promów, transport promowy pozostaje bezpieczną formą komunikacji. Według organizacji liczba wypadków nie zwiększa się zwłaszcza, jeżeli mierzymy dane w kategoriach względnych, czyli porównujemy liczbę wypadków do liczby istniejących promów. Po drugie organizacja podkreśla, że ważne jest, aby sklasyfikować wypadki promowe w stosunku do ram regulacyjnych, które aktualnie działają.

Interffery podkreśla, że międzynarodowe połączenia promowe regulowane przez przepisy IMO w krajach OECD (Organizacja Europejskiej Współpracy Gospodarczej) mają doskonałe wyniki w zakresie bezpieczeństwa. Ostatni wypadek promu Norman Atlantic był pierwszym zdarzeniem z zagrożeniem życia pasażerów w tym sektorze od ponad dekady. Z 700 milionów pasażerów podróżujących promami rocznie w samej Europie, podróż promem w państwach należących do OECD można uznać za bardzo bezpieczną. Na drugim krańcu skali znajdują się jednakże kraje mniej rozwinięte, gdzie w wypadkach promowych od 2000 roku w ruchu lokalnym zginęło 15 000 osób. Dla porównania: Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że 1 240 000 osób zginęło na drogach na całym świecie tylko w 2010 roku.

Organizacja za kluczową kwestię w temacie bezpieczeństwa uznaje wzmocnienie egzekwowania przepisów w przeprawach lokalnych. Interferry uważa, że wystarczy, żeby liczba pasażerów na pokładzie promu była zgodna z przeznaczeniem jednostki, a na statku był dostępny odpowiedni sprzęt do ratowania życia, a przeprawy w ruchu lokalnym staną się bezpieczniejsze. W przypadku przepraw międzynarodowych Interferry nie widzi problemów w tym zakresie. Podkreśla, że ramy prawne są opracowane na bardzo wysokim poziomie i przeważnie bardzo dobrze wykonywane.

Odnosząc się do dyrektywy siarkowej organizacja widzi niezwykłą ulgę dla operatorów, którzy zdecydowali się używać paliwa o niskiej zawartości siarki w niedawnym spadku cen paliw. Pomimo tego, że różnica cen między ciężkim olejem napędowym a paliwem gazowym pozostaje na poziomie około 250 USD za tonę, niższe ceny ropy na rynku sprawiły, że operatorzy płaca mniej więcej tyle samo za paliwo dziś, co około rok temu. Musimy jednak pamiętać, że poziom tych cen jest tymczasowy.

W ujęciu długoterminowym nowe regulacje odnośnie do emisji siarki z pewnością zmniejszyły zdolność północno- europejskich operatorów promowych do konkurowania na tym samym rynku z przewoźnikami drogowymi, kolejowymi i tanimi liniami lotniczymi. Interferry pokazuje, że zdecydowana większość operatorów promowych działających w obszarze SECA przeszło na paliwo MGO, czyli droższe, ale o niższej zawartości siarki. Oprócz nielicznych zgłaszanym problemów technicznych z przejściem, takich jak zatkane filtry, proces odbył się wyjątkowo sprawnie.

W kwestii LNG organizacja podkreśla, że przy każdym nowym paliwie zawsze wymagany jest okres przejściowy, kiedy to podaż i popyt poszukuje równowagi. Jeżeli ceny LNG pozostaną na poziomie obiecanych przez zwolenników tego paliwa na przestrzeni lat to zdaniem Interferry nie ma powodu, żeby nie podążała za tym budowa stosownej infrastruktury. Komisja Europejska wprowadziła wymów dla portów, aby umożliwić bunkrownie LNG, ale Interferry uważa, że jest to nieco chybiony wymóg, a LNG to sprawa rynku. Zdaniem Interferry zamiast regulacji w stosunku do portów, UE powinno wspierać poszczególnych właścicieli statków w nowych inwestycjach przystosowywania statków do LNG, co w efekcie pociągnie rynek do inwestycji w niezbędną infrastrukturę.

Rynek dał operatorom chwilę wytchnienia, aby poradzić sobie z sytuacją w SECA, ale Interferry wyrokuje, że taka sensacja na rynku jak dzisiejsze ceny ropy nie będzie trwała długo.

 

Źródło: promy24.com

Współpraca z uczelnią w Warnie

Czytaj więcej: Współpraca z uczelnią w WarnieAkademia Morska w Szczecinie podpisała porozumienie o współpracy z Politechniką w Warnie. Profil kształcenia inżynierów na bułgarskiej uczelni pozwoli na podjęcie wspólnych działań zarówno wśród pracowników naukowych, jak i studentów.

Politechnika w Warnie już od pewnego czasu planowała nawiązanie współpracy z naszą uczelnią. W ubiegłym roku pracownicy Wydziału Mechanicznego odbyli tam kilkutygodniowy staż.

Podpisane 16 kwietnia br. porozumienie zakłada podjęcie i wspieranie wymiany edukacyjnej, naukowej i technicznej. Uczelnie mają w planach wymianę studentów (np. w ramach programu Erasmus+), a także wykładowców i naukowców (celem odbycia staży czy prowadzenia zajęć) oraz współpracę w zakresie opracowywania wspólnych projektów naukowo-badawczych w dziedzinie mechatroniki. Powołane zostaną także grupy robocze w dziedzinie projektowania i budowy statku szkoleniowego.

W przyszłości możliwy będzie także udział wiodących specjalistów akademickich przy obronach prac doktorskich, a także opracowanie zakresu wspólnych zajęcia dydaktycznych studiów I, II i III stopnia oraz stworzenie procedur prowadzenia studiów II stopnia z wydawaniem podwójnych dyplomów.

Umowę podpisali rektor Akademii Morskiej w Szczecinie prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Stanisław Gucma oraz rektor Politechniki w Warnie prof. Owid Farchi.

Podczas pobytu w Akademii Morskiej goście z Warny zwiedzili laboratoria Wydziału Nawigacyjnego i Mechanicznego.

AM Szczecin

Morze, żagle i odległe lądy na kwietniowych spotkaniach w Starej Rzeźni

Czytaj więcej: Morze, żagle i odległe lądy na kwietniowych spotkaniach w Starej Rzeźni Już pierwsze tygodnie po oficjalnym otwarciu nowej siedziby i utworzonego w niej przez CSL oddziału pod nazwą Centrum Kultury Stara Rzeźnia pokazały, że ten pierwszy odnowiony zabytkowy budynek na Łasztowni stał się miejscem bardzo chętnie odwiedzanym również przez ludzi morza i wszystkich sympatyków szeroko rozumianej tematyki morskiej. Już obecnie wnętrza Mesy Kapitańskiej w stylowej restauracji Stara Rzeźnia i pozostałych pomieszczeń budynku zdobią, poza zgromadzonymi przez CSL obrazami, modelami jachtów i różnymi akcesoriami z wyposażenia nawigacyjnego i pokładowego, obrazy oraz inne cenne morskie eksponaty przekazane lub udostępnione przez ich właścicieli do publicznego ich tu prezentowania. Także w ofercie jedynej w swoim rodzaju księgarni Kubryk Literacki, coraz więcej książek szczecińskich autorów, traktujących o Szczecinie, morzu, żeglarstwie i regionie.

Choć od otwarcia Starej Rzeźni upłynęło niespełna trzy tygodnie, miało tu już miejsce kilkanaście ciekawych imprez, które mimo nie zawsze korzystnej pogody i trudności komunikacyjnych, gromadziły zwykle liczną publiczność. Problematyka morska dominowała w ciekawym spotkaniu pn “Baba ze Śledziami” oraz podczas pierwszego spotkania w cyklu “Szczecinianie i przyjaciele” poświęconemu tegorocznemu szczecińskiemu finałowi “Baltic Tall Ships Regatta“. Na naszym portalu informowaliśmy także o odbytym w gościnnych pomieszczeniach Starej Rzeźni zgromadzeniu sprawozdawczo-wyborczym elitarnego Klubu Żeglarzy Samotników.

Zainteresowanym szeroko rozumianą kulturą morską, w najbliższym czasie szczególnie polecam następujące wydarzenia:

Piątek, 17 kwietnia, godz, 19.00 Koncert Zespołu DAIR prezentującego muzykę irlandzką, folk celtycki. Koncert odbędzie się w restauracji Stara Rzeźnia. Bilet wstępu 21 zł.

Niedziela, 19 kwietnia godz. 14.30 Spotkanie ze znaną żeglarką, kpt. jachtowym, mającą za sobą długie załogowe i samotne rejsy transkontynentalne. Tematykę tego spotkania zapowiada następująco: „Kilimandżaro fascynowało mnie od lat. Ja, «człowiek morza» marzyłam o wspinaczce na «dach Afryki». W styczniu tego roku udało się! Zapraszam na zdjęcia, film i opowieści o «moim Kilimandżaro». Wstęp wolny.

Poniedziałek, 21 kwietnia, godz. 18.00 Otwarcie wyjątkowej wystawy “Sztuka trzech kontynentów”. Wystawa będzie czynna do końca maja br. Jej inicjatorem i głównym organizatorem jest kpt.ż.w. Józef Gawłowski, literat i kolekcjoner sztuki. Wstęp wolny.

Wtorek, 28 kwietnia, godz. 18.00 W cyklu “Szczecinianie i Przyjaciele” ze swoimi czytelnikami i bohaterami jej książek spotka się Krystyna Pohl, publicystka morska, autorka m.in. Książek - monografii “Kapitanowie” oraz “Żeglarze”. Wstęp wolny.

Szersze informacje o tych i innych kwietniowych imprezach na Starej Rzeźni (w tym o czterech koncertach saksofonowych w ramach Międzynarodowego Festiwalu SEXMANIA 2015, pokazie filmów Andrzeja Fadera w cyklu “70 filmów na 70-lecie Szczecina” i innych) dostępne są również na stronach www.stararzeznia.szczecin.pl oraz www.facebook.com/MojaLasztownia

Zygmunt Kowalski

zdj. Marek Hołowacz