13:36, Sobota, 20 Grudnia 2014
A+ A A-

Pamiętali o morskiej tragedii

1Dariusz GorajskiW Szczecinie i Świnoujściu odbyły się uroczystości upamiętniające największą w powojennej historii marynarki handlowej katastrofę morską. We wtorek (14 bm.) minęło 21 lat od zatonięcia promu „Jan Heweliusz”. Życie straciło 55 osób.

Przy pomnikach pamięci ofiar katastrofy „Jana Heweliusza” i „Tym, którzy nie powrócili z morza” na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie w południe odbył się apel pamięci zaginionych 21 lat temu. Odczytano ich nazwiska i odmówiono modlitwę, a następnie przedstawiciele organizacji i firm morskich oraz rodzin ofiar złożyli wieńce. W uroczystości, jak co roku, udział wzięły poczty sztandarowe Akademii Morskiej w Szczecinie, Stowarzyszenia Starszych Mechaników Morskich oraz firmy Euroafrica. Obecne były m.in. delegacje szczecińskiego Klubu Kapitanów Żeglugi Wielkiej, Polskiej Żeglugi Morskiej, Unity Line i Fundacji „Ludziom Morza”.

Wieczorem w kościele p.w. Bożego Ciała przy ul. Emilii Plater w Szczecinie odprawiono mszę świętą w intencji ofiar morskiej tragedii.

Uroczystości rocznicowe w Świnoujściu trwały 10 minut. O g. 12 rozbrzmiały tyfony oraz syreny na statkach i okrętach w świnoujskim porcie. Na placu Rybaka przy tablicy upamiętniającej zatonięcie Jana Heweliusza oraz pomniku „Tym, którzy nie powrócili z morza” wieńce złożyli: prezydent Świnoujścia, urzędnicy, radni, przedstawiciele służb mundurowych, organizacji pozarządowych, młodzież świnoujskich szkół, harcerze, pracownicy Żeglugi Świnoujskiej oraz innych zakładów pracy. Delegacjom przyglądało się kilkudziesięciu mieszkańców oraz dziennikarze niemal wszystkich świnoujskich mediów.

Zwyczajem lat ubiegłych załogi promów pływających do Szwecji zrzuciły w miejscu katastrofy okolicznościowe wieńce.

Przypomnijmy, że prom samochodowo-kolejowy „Jan Heweliusz” zatonął 14 stycznia 1993 r. na Morzu Bałtyckim, u wybrzeży niemieckiej wyspy Rugia. Spośród 64 marynarzy i pasażerów ocalało jedynie dziewięć osób. Pozostałych zabrało morze.

(BaT, ek)


fot Dariusz Gorajski

Źródło: 24kurier.pl

Poprawiono: środa, 15, styczeń 2014 11:54

Odsłony: 365

Terminal LPG w Szczecinie przyjął już sto statków

1orlennTerminal Morski LPG w Szczecinie, należący do Orlen Gaz z grupy PKN Orlen, od momentu uruchomienia działalności w 2009 r. przyjął już ponad sto statków, przeładowując w tym czasie w sumie 217 tys. 208 ton gazu.

Jak poinformował Orlen Gaz, setnym statkiem, który przycumował do nabrzeża szczecińskiego Terminalu Morskiego, był Gas Kaizen, który pod koniec grudnia 2013 r. przypłynął z rosyjskiego portu w Ust-Łudze i dostarczył ponad 2 tys. ton propanu.

"Pierwszy statek w 2014 r. wpłynął na szczeciński Terminal już 3 stycznia. Następny przewidywany jest jeszcze w tym miesiącu. W kolejnych miesiącach spodziewamy się w Szczecinie regularnych dostaw gazu drogą morską, wynikających z podpisanych kontraktów i ewentualnych dodatkowych zakupów spot" - podkreśliła Elżbieta Jabłońska z Orlen Gaz.

Według danych Orlen Gaz, w 2013 r. Terminal Morski LPG w Szczecinie przyjął w sumie 21 statków z gazem, które przypłynęły m.in. z Rosji, Wlk. Brytanii i Szwecji. Zakupy gazu, dostarczanego z tych kierunków drogą morską, stanowiły w tym czasie około 6 proc. wszystkich zakupów LPG w spółce.

Zdecydowana większość produktu - według spółki - nadal sprowadzana jest koleją i autocysternami, "ale dostawy morskie coraz częściej okazują się wygodną alternatywą".

Odpowiadając na pytania PAP, dotyczące działalności Terminalu Morskiego LPG w Szczecinie, Jabłońska zaznaczyła, że "porównanie wolumenu przeładunków LPG na Terminalu w 2012 i w 2013 r. wykazuje tendencję wzrostową". Orlen Gaz nie podał jednak bardziej szczegółowych danych.

Istniejący od 1995 r. Orlen Gaz z grupy PKN Orlen jest największym podmiotem na krajowym rynku gazu płynnego. Zajmuje się sprzedażą propanu, butanu oraz mieszaniny propan-butan.

Spółka posiada m.in. sześć rozlewni, terminal lądowy w Sokółce (Podlaskie) oraz terminal morski w Szczecinie, przystosowany do rozładunku statków z gazem i magazynowania dostaw. Urządzenia obiektu umożliwiają tam też proces odwrotny: rozładunek autocystern i cystern kolejowych za pomocą sprężarek do zbiorników oraz załadunek statku ze zbiorników.


Źródło: wnp.pl

Poprawiono: środa, 15, styczeń 2014 11:56

Odsłony: 413

Nowe miejsca postojowe w portach Szczecin-Świnoujście – wykonawca wybrany

1portszczecinptakPod koniec grudnia ub. roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał w Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie projektu  pn. „Budowa infrastruktury terminali portowych w Szczecinie i Świnoujściu – miejsca postojowe”.

Znany jest już wykonawca tej inwestycji. W dniu 24 grudnia 2013, w drodze przetargu ograniczonego, wybrana została firma Budimex SA, która podejmie się wykonania robót związanych z budową miejsc postojowych w portach w Szczecinie i Świnoujściu.

W ramach inwestycji, wybudowanych i zmodernizowanych zostanie w obu portach łącznie 5 placów postojowych o całkowitej  powierzchni 9,3 ha i liczbie miejsc postojowych 585, w tym dla pojazdów osobowych – 183. Nowe place dla ciężkich pojazdów powstaną w rejonach przeładunków drobnicowych i masowych w Szczecinie, a także na terminalu promowym w Świnoujściu i na wjeździe do Portu Handlowego w Świnoujściu. Dla potrzeb samochodów osobowych przebudowany zostanie istniejący plac postojowy (wraz z budową nowych miejsc postojowych) przy ul. Bytomskiej – w bezpośrednim sąsiedztwie budynku głównego ZMPSiŚ SA.

Inwestycja pozwoli na uporządkowanie ruchu kołowego, zwiększy bezpieczeństwo i jakość przeładunków oraz przyczyni się do poprawy konkurencyjności kompleksu portowego Szczecin-Świnoujście.

Projekt dofinansowany będzie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Szacowany całkowity koszt inwestycji to 60,3 mln PLN, przyznana wysokość dofinansowania wynosi 51 mln PLN. Będzie to już szósta inwestycja w porcie Szczecin-Świnoujście, która uzyskała dofinansowanie ze środków budżetu Unii Europejskiej.

Prace budowlane rozpoczną się w połowie roku 2014, a termin zakończenia inwestycji planowany jest na rok 2015. Obecnie trwają przygotowania do podpisania umowy z wybranym wykonawcą.

Poprawiono: wtorek, 14, styczeń 2014 15:22

Odsłony: 1134

OT Logistics S.A. sfinalizowała zakup akcji C.Hartwig Gdynia S.A.

1otlogisticsSzczecin, 7 stycznia 2014 r. – OT Logistics S.A. formalnie zakończyła proces przeniesienia pakietu 75 proc. akcji  C.Hartwig Gdynia S.A, jednej z największych firm spedycyjnych w Polsce.

Szczecińska spółka spedycyjno - logistyczno-transportowa zakupiła 37.5 proc. akcji od Hass Holding Limited oraz 37,5 proc. akcji od Morskiej Agencji Gdynia Sp. z o.o.  Pieniądze na zakup C.Hartwig pochodziły z środków własnych OT Logistics.

C.Hartwig Gdynia S.A., to firma spedycyjna, działająca od ponad 150 lat na międzynarodowym rynku, specjalizująca się w przewozach morskich, lądowych, lotniczych oraz usługach logistycznych. W roku 2012 skonsolidowane przychody C.Hartwig Gdynia przekroczyły 246 mln PLN.

Poprawiono: wtorek, 14, styczeń 2014 12:32

Odsłony: 1058

Statek PŻM w akcji ratunkowej

1pzm1Statek m/s Iryda należący do Polskiej Żeglugi Morskiej brał 12 stycznia udział w akcji ratunkowej w Cieśninie Otranto (wejście na Adriatyk).

Płynący z Ravenny statek PŻM, pod dowództwem kpt. ż. w. Zbigniewa Ziółkowskiego, otrzymał wiadomość z greckiej stacji brzegowej, o poszukiwaniach w Cieśninie Otranto, jednostki z 12 osobami na pokładzie. Wcześniej jednostka nadała sygnał wzywający pomocy.

Zgodnie z poleceniem z ośrodka poszukiwawczego, poprzez Oliwia Radio, m/s Iryda włączył się do akcji ratunkowej. Jednostkę zlokalizowano za pośrednictwem radaru oraz bezpośredniej obserwacji ok. 6 mil morskich od pozycji m/s Iryda, w pobliżu wybrzeża włoskiego, o czym powiadomiono ośrodki poszukiwawcze. Do akcji włączył się również włoski okręt ratunkowy IMRCC Rome.

M/s Iryda udał się w pobliże poszukiwanej jednostki ale stwierdzono, że nie zagraża jej żadne niebezpieczeństwo. Na pokładzie znajdowali się prawdopodobnie nielegalni imigranci. Po konsultacji z Italian Coast Guard m/s Iryda pozostał w asyście. Wkrótce na miejsce przybyła jednostka włoskiej Straży Wybrzeża i przejęła osoby z poszukiwanej jednostki. Następnie polski statek został zwolniony z akcji.

Źródło: PŻM

Poprawiono: środa, 15, styczeń 2014 11:36

Odsłony: 1150

logo

Copyright © 2012-2013