TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Z ambasadorem Iranu o współpracy w sprawach morskich

Czytaj więcej: Z ambasadorem Iranu o współpracy w sprawach morskich

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej spotkał się Raminem Mehmanparastem, ambasadorem Islamskiej Republiki Iranu. Spotkanie odbyło się z inicjatywy strony irańskiej i stanowiło otwarcie nowego etapu współpracy dwustronnej pomiędzy Polską a Islamską Republiką Iranu w sprawach morskich.

Rozmówcy dyskutowali o możliwych obszarach współpracy bilateralnej, zwłaszczao kooperacji dotyczącej edukacji morskiej (wymiana studentów, wizyty studyjne kadry szkoleniowej obu stron), rybołówstwa, portów, przemysłu stoczniowego.

Strony zadeklarowały chęć i potrzebę współpracy między obydwoma krajami. Ambasador Ramin Mehmanparast zaproponował ministrowi zorganizowanie spotkania na szczeblu rządowym w celu intensyfikacji działań i współpracy w ww. obszarach.

Minister Gróbarczyk zaaprobował inicjatywę, zadeklarował też przygotowanie szczegółowej oferty współpracy w obszarze gospodarki morskiej, która zostanie przedstawiona podczas spotkania właściwych ministrów.

 

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Niezwykły prom należący do mieszkańców wyspy wypłynie już latem

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Róźne

Czytaj więcej: Niezwykły prom należący do mieszkańców wyspy wypłynie już latem

Dla holenderskiego operatora Teso, marzenia stały się rzeczywistością dzięki nowej usłudze promowej, która obejmuje cały szereg nowych koncepcji. Statek Texelstroom, bo o nim mowa, obsłuży holenderską wyspę Texel i Den Helder od lata 2016 roku. 

Dyrektor zarządzający, Cees de Waal, zaznacza, że Teso wie jak ważne jest, aby znaleźć właściwą równowagę pomiędzy interesami środowiska i transportu. Hybrydowy statek pozwoli spółce stać się zrównoważonym operatorem promowym dzięki inteligentnemu systemowi zarządzania energią, który łączy sprężony gaz ziemny (CNG), technologię dual fuel w silnikach manewrowych (DF), z energią słoneczną (150 kWh) i bateriami litowo-jonowymi (1,6 Mw), wraz z zasilaniem elektrycznym z lądu w porcie, systemami odzyskiwania ciepła i innymi środkami realizującymi ideę zrównoważonego rozwoju.

Niezwykłą cechą samego Teso jest to, że większość jej 3129 akcjonariuszy stanowią mieszkańcy Texel. De Waal wierzy, że ten statek będzie w służbie do roku 2040, operując codziennie w pięknym, ale trudnym Morzu Wattowym. 

Co ważne, z uwagi na fakt, że firma jest w posiadaniu osób mieszkających na wyspie, ci czują się odpowiedzialni za zachowanie naturalnego bogactwa regionu, który przyciąga turystów i jest w rzeczywistości głównym źródłem dochodu dla tej wyspiarskiej społeczności. Doprowadziło to do chęci stworzenia możliwie najlepszego projektu w zakresie ochrony środowiska, jak również aspektów ekonomicznych, czego efektem jest Texelstroom.

 

PROMY24.COM

www.promy24.com 

OT Logistics z nową strategią, za 5 lat chce osiągać 1 mld EUR przychodów rocznie

Czytaj więcej: OT Logistics z nową strategią, za 5 lat chce osiągać 1 mld EUR przychodów rocznie

Zarząd OT Logistics prezentuje nową strategię rozwoju dla Grupy Kapitałowej. Stawia na rozwój portów w Polsce i Chorwacji, przeładunki towarów agro oraz poprawę marżowości żeglugi śródlądowej. Chce także wykorzystać potencjał zintegrowanej Grupy do zwiększania przychodów i rozwijać korytarz transportowy Północ-Południe.

- Ostatnie dwa lata były dla nas wyjątkowe. Grupa Kapitałowa OT Logistics wyraźnie wzmocniła się dzięki zrealizowaniu kilku ważnych inwestycji. Mamy umowę wieloletniej dzierżawy gruntu w Porcie Gdańsk, nabyliśmy pakiet akcji spółki operującej największym portem morskim w Chorwacji, a także kupiliśmy 100% udziałów przewoźnika kolejowego Landkol (obecnie OT Rail). Wspomniane inwestycje nie tylko otworzyły przed nami nowe rynkowe możliwości, ale i postawiły przed nami zupełnie nowe wyzwania. To dlatego dokonaliśmy rewizji naszej strategii. Jesteśmy przekonani, że możemy sięgać jeszcze dalej niż dotychczas - mówi Zbigniew Nowik, Prezes Zarządu OT Logistics.

- Wszystkie nasze działania optymalizacyjne i nowe przedsięwzięcia mają sprawić, że Grupa Kapitałowa OT Logistics będzie mogła osiągać po 2021 r. roczne przychody zbliżone do 1 mld EUR – dodaje Zbigniew Nowik.

Nowa strategia rozwoju Grupy Kapitałowej OT Logistics bazuje na sześciu podstawowych założeniach, które mają zostać zrealizowane w najbliższych 5 latach:

1. Objęcie pozycji lidera w obsłudze produktów agro w basenie Morza Bałtyckiego (bez Rosji) oraz Morza Adriatyckiego. Udział w rynku przeładunków agro w polskich portach morskich na poziomie 50% (wobec 23% w 2015 r.),

2. Podwojenie przeładunków w porcie Rijeka,

3. Rozwijanie terminali portowych,

4. Rozwój transportu śródlądowego i kolejowego poprzez zmianę profilu usług,

5. Wejście do pierwszej 10-ki spedytorów w Polsce oraz objęcie 5% udziału w kontenerowej spedycji morskiej. Obecność na rynku usług logistycznych w krajach korytarza Północ-Południe,

6. Zbudowanie pozycji środkowoeuropejskiego operatora kolejowo-logistycznego poprzez wzrost organiczny i budowanie aliansów strategicznych.

- Skupiamy się na rozwoju przeładunków agro. Już niebawem rozpoczniemy w Gdańsku prace przy budowie największego na południowym Bałtyku terminalu do przeładunku towarów rolnych. Za 5 lat możemy mieć 50-proc. udział w przeładunkach agro na Bałtyku, nie licząc Rosji. Ta kategoria ładunków może być również przewożona przez inne nasze spółki np. koleją czy barkami. Na każdym etapie transportu towarów agro możemy uzyskiwać przychód – zaczynając na odbiorze od klienta, a kończąc na marży osiąganej na przeładunkach w portach. Ponadto możemy przewozić ładunki agro z północy Europy na południe, do portu w Rijece, i dalej do Północnej Afryki i na Bliski Wschód. To ważny element rozbudowy transportowego korytarza Północ-Południe – mówi Zbigniew Nowik, Prezes Zarządu OT Logistics. 

OT Logistics jest największym branżowym udziałowcem operatora chorwackiego portu Luka Rijeka i deklaruje możliwość zwiększenia zaangażowania w tej spółce, tak by przejąć kontrolę nad portem w Rijece. – Prowadzimy rozmowy z akcjonariuszami Luka Rijeka. Celem jest osiągnięcie poziomu 50% + jedna akcja – deklaruje Piotr Ambrozowicz, Wiceprezes Zarządu OT Logistics, odpowiedzialny za finanse. Port w Rijece planuje w najbliższych latach inwestycje warte około 40 mln EUR, które zwiększą jego potencjał i pozwolą na obsługę największych statków oceanicznych, pływających również na trasach przez Kanał Sueski.

Obecnie OT Logistics jest operatorem trzech portów morskich na Bałtyku: OT Port Świnoujście, OT Port Kołobrzeg i OT Port Gdynia W perspektywie dwóch lat do użytku ma zostać włączony terminal w Gdańsku. – Każdy z naszych portów ma nieco inną specjalizację i możliwość zwiększenia przeładunków. Chcemy przekonać klientów, że transport barkami i koleją, a dalej statkiem, jest wielokrotnie tańszy i bezpieczniejszy niż transport drogowy. Wierzymy, że to atrakcyjna oferta dla polskich producentów zbóż, towarów masowych, ale i przemysłowych, bo koszty transportu stanowią dużą część ostatecznej ceny tych produktów. Już teraz konkurujemy z portami w Rostocku i Hamburgu i zamierzamy dalej umacniać naszą pozycję na Bałtyku. Wierzymy, że zamiast jeździć do Niemiec, polscy wytwórcy mogą dostarczyć ładunki np. do Świnoujścia - mówi Zbigniew Nowik.

Spółki z Grupy Kapitałowej OT Logistics wykorzystują obecnie blisko 800 jednostek żeglugi śródlądowej. Duża część z nich to barki przewożące ładunki masowe, natomiast kilkadziesiąt jednostek może świadczyć usługi, gdzie osiągana marża jest wyraźnie wyższa. – Nasze specjalistyczne jednostki z powodzeniem mogą brać udział w planowanych na dużą skalę pracach hydrotechnicznych. Rozwijamy też tzw. transport heavy cargo, czyli przewóz bardzo dużych i ciężkich ładunków, które nie mogą być dostarczone koleją czy samochodami. Na tej działalności notujemy wyższe marże i chcemy ją nadal rozwijać – dodaje Zbigniew Nowik.

- Wyższej marży poszukujemy również w prowadzonej działalności spedycyjnej rozwijając transport multimodalny i kontenerowy. Już teraz jesteśmy liczącym się podmiotem w tej branży w Polsce. W perspektywie 5 lat chcemy mieć 5-proc. udział w kontenerowej spedycji morskiej. Na rozproszonym rynku jest to możliwe, tym bardziej, że naszym atutem jest możliwość współpracy spółek w ramach Grupy. Wierzymy również, że uda nam się nawiązać współpracę z dużym regionalnym przewoźnikiem kolejowym, co dodatkowo zwiększy skalę naszej działalności – mówi Ryszard Warzocha, Wiceprezes Zarządu OT Logistics, odpowiedzialny za działalność handlową i operacyjną Grupy.

 

OT Logistics 

Prezentacja niezatapialnego kajaku "OLO"

Czytaj więcej: Prezentacja niezatapialnego kajaku

Słynny zachodniopomorski podróżnik Aleksander Doba szykuje się do kolejnej ekstremalnej wyprawy. W środę 20 kwietnia w Policach zaprezentował kajak „OLO”, którym zamierza po raz trzeci przepłynąć trasę między dwoma kontynentami. Pomorze Zachodnie wspiera podróżnika. W spotkaniu w Policach uczestniczył marszałek Olgierd Geblewicz.

Marszałek Geblewicz oprócz życzeń powodzenia, przekazał na ręce podróżnika koszulkę z logo Pomorza Zachodniego, aby towarzyszyło mu nie tylko na kajaku, ale i bliżej serca.

Aleksander Doba już dwukrotnie przepłynął Ocean Atlantycki, przemierzając samotnie kajakiem trasę pomiędzy kontynentami. Pierwsza z Afryki do Ameryki Południowej (2010-2011), druga z Europy do Ameryki Północnej (2013-2014). W 2015 roku Doba został wybrany przez czytelników amerykańskiej edycji National Geographic Podróżnikiem Roku.

W tym roku pan Aleksander przygotowuje się do trzeciej Transatlantyckiej Wyprawy Kajakowej z Ameryki Północnej do Europy. Zamierza przemierzyć północną drogę  - jeśli mu się uda, będzie pierwszym człowiekiem w historii, który tego dokona. Podróżnik wystartuje 29 maja br. z Nowego Jorku. Zakłada, że w ciągu 3-5 miesięcy dotrze do Lizbony.

Pomorze Zachodnie po raz kolejny finansowo wspiera działania Aleksandra Doby - tym razem suma 50 tys. zł. Podróżnik podczas trzeciej Transatlantyckiej Wyprawy Kajakowej z Ameryki Północnej do Europy będzie promował nasz region.

 

Źródło: wzp.pl

40–lecie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: 40–lecie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Od kilku dni w Kołobrzegu trwają obchody 40-lecia PŻB. W hotelu Aquarius  odbyła się jubileuszowa Gala, będąca doskonałą okazją do wspomnień. W uroczystym przemówieniu prezes spółki, Piotr Redmerski przedstawił aktualną sytuację firmy i plany na kolejne lata:  "Stan dzisiejszy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej jest rzeczywiście bardzo dobry. Po okresie wielkich sztormów...wielkich osiągnięć i wielkich upadków jesteśmy na rynku!

Doceniając zaangażowanie i ludzki wkład, podziękował byłym i obecnym pracownikom, dodając:  "Wartością największą tej firmy jest załoga, na którą zawsze mogłem liczyć, która zawsze była ze mną i która się sprawdziła. Załoga PŻB jest bezcenna!"  Dla najstarszych pracowników, którzy przepracowali w firmie 40 lat, wręczono wyróżnienia.

Obecny na uroczystości minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk, zwrócił uwagę na  bardzo ważną rolę spółki:  " Firma ważna dla województwa, regionu, miasta i Polski jako element szerokiej strategii, związanej z odbudową gospodarki morskiej."

Gratulacje złożył również podsekretarz stanu, Paweł Brzezicki: "Jesteście nowocześnie zarządzanym przedsiębiorstwem, nadającym ton w gospodarce..... W strategii ministerstwa jesteście jednym z trzonów rozwoju branży morskiej ... i mam nadzieję tym, który dostarczy efektywnego popytu na promy z polskich stoczni."

Na przybyłych  czekała jeszcze jedna atrakcja, którą  była tajemnicza gwiazda wieczoru Halina Młynkowa. 

Zapraszamy do galerii zdjęć.