11:18, Poniedziałek, 30 Marca 2015
  • 1
  • 2

1UL 20 lat banerek 500x80 v1

  • 1
  • 2
A+ A A-

Jest pomysł na ratowanie PŻB

1polferiesaMinisterstwo Skarbu Państwa otrzyma w poniedziałek projekt powołania Polskiej Grupy Promowej. To pomysł, który ma zapobiec sprzedaży Polskiej Żeglugi Bałtyckiej obcemu armatorowi. Ministerstwo otrzymało już zarys koncepcji. Zażądało jednak szczegółów od pomysłodawców.

Mimo iż było na to tylko dwa tygodnie - Polska Żegluga Morska, jak i Polska Żegluga Bałtycka przygotowały bardziej szczegółowy plan utworzenia Polskiej Grupy Promowej.

Co ma powstać? - Mówiąc na skróty, to połączenie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z tą grupą promów, które funkcjonują w ramach PŻM-u, czyli połączenie Unity Line i PŻB - tłumaczy Paweł Szynkaruk, dyrektor PŻM-u.

Głównym celem nowej spółki ma być budowa dwóch promów napędzanych gazem LNG.

- Od wielu miesięcy dyskutujemy nad możliwością budowy nowych promów i spółka dalej jako cel główny miałaby szukanie kapitału i środków na to, by budować promy w polskich stoczniach - podkreśla Szynkaruk.

Zarząd Polskiej Żeglugi Morskiej nie wyklucza, aby Polska Grupa Promowa trafiła na Giełdę Papierów Wartościowych i tą drogą pozyskała kapitał potrzebny do realizacji inwestycji.

 

Źródło:radioszczecin.pl

Poprawiono: poniedziałek, 16, marzec 2015 08:50

Odsłony: 205

Polska Żegluga Bałtycka - co dalej?

1debatapzb2W Szczecinie, w salach Business Clubu odbyła się debata gospodarcza poświęcona Polskiej Żegludze Bałtyckiej. Obecnie temat ten budzi duże emocje.

Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji, przygotowanej przez Jarosława Kotarskiego prezesa Unity Line na temat rynku promowego w Polsce. Przedstawione liczby i fakty dały obraz obecnej, stabilnej sytuacji w tym obszarze gospodarki oraz ciągłego wzrostu zapotrzebowania na przewozy tego typu . Pozwoliło to postawić optymistyczne tezy na przyszłość. Główny wniosek, jaki prawdopodobnie nasunął się wszystkim zebranym to: PŻB ma szanse na dalszy rozwój.

Uczestnicy debaty opowiadali się za wstrzymaniem prywatyzacji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Przedstawiciele PŻM, Unity Line, PŻB,  Euroafrica, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz inne zgromadzone osoby m. in. pracownicy akademiccy.

" Prognozy finansowe na lata przyszłe są takie, że możemy patrzeć w przyszłość z optymizmem " - powiedział Jarosław Siergiej, prezes PŻB - " Pomysł konsolidacji wydaje się bardzo logiczny nie tylko aby utrzymać "własność" rynku promowego w rękach kapitału krajowego ale także ze względu na pewną synergię w obszarach operacyjnych - zdolność do rozwoju i inwestowania "

" Konsolidacja w wykonaniu Unity Line i Euroafrica istnieje 20 lat, tutaj nie ma wielkiej sensac1debatapzbtytuloweji - przez tyle lat współpracujemy w ten sposób i każdy jest zadowolony " - podkreślił Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny PŻM - " Odbyliśmy rozmowy także w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z ich oficjalnego stanowiska wynika, że przyjęty sposób postępowania przez Ministerstwo Skarbu jest niezgodne z polityką morską kraju "

Wspomniane wyżej spółki na ten moment mają już wstępny plan konsolidacji, który zostanie przedstawiony Ministrowi Skarbu Państwa. Koncepcja będzie przesłanką w podjęciu dalszych decyzji związanych z prywatyzacją armatora.

Sprzedaży spółki sprzeciwiają się zarówno pracownicy PŻB, na czele ze związkami zawodowymi, a także zachodniopomorscy parlamentarzyści wszystkich opcji, również koalicji rządzącej, oraz radni sejmiku wojewódzkiego i samorządowcy.

 

1amorza i oceany PNG logo big

 

 

 

 

Poprawiono: piątek, 20, luty 2015 12:19

Odsłony: 429

Zaremba: Możliwe połączenie PŻB z PŻM

1azarembarozmawialismyRozmawiamy z ministrem skarbu o przyszłości Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, możliwe jest połączenie jej z Polską Żeglugą Morską - mówiła w poniedziałek na konferencji prasowej posłanka Platformy Obywatelskiej Renata Zaremba.

Przeciw kolejnej próbie sprzedaży armatora protestuje samorząd Kołobrzegu, również radni wszystkich partii w zachodniopomorskim sejmiku przyjęli ostre stanowisko w sprawie prywatyzacji PŻB.

Na razie wpłynęły trzy oferty: od armatorów z Danii, Niemiec i Włoch, przepadła ta przedstawiona przez PŻM. W ubiegłym tygodniu w Sejmie wiceminister skarbu poinformował, że jeszcze raz przeanalizuje proces prywatyzacji.

- Formalnie ministerstwo skarbu dalej chce sprzedać PŻB - mówiła dziennikarzom Renata Zaremba, ale podkreślała, że rozpoczęły się rozmowy o przyszłości armatora w oparciu o szczeciński PŻM.

- Prywatyzację można zawiesić - zapewniła posłanka PO. - Kiedy faktycznie druga strona, czyli Polska Żegluga Morska powie jasno, że chce do takiej konsolidacji przystąpić.

W rozmowie z Radiem Szczecin dyrektor PŻM Paweł Szynkaruk potwierdził, że toczą się rozmowy z rządem w sprawie dalszych losów Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Roli pośrednika podjął się marszałek zachodniopomorski Olgierd Geblewicz. Nie wiadomo, kiedy skończą się negocjacje.

W jednym z możliwych scenariuszy PŻM, o ile połączyłby się z kołobrzeskim armatorem, zamówiłby promy dla PŻB w gdyńskiej stoczni Nauta, która należy pośrednio do rządowej Agencji Rozwoju Przemysłu.

Źródło: radioszczecin.pl

Poprawiono: wtorek, 10, luty 2015 09:59

Odsłony: 181

Kolizja promów w Świnoujściu

1mfbaltiviaJak informuję Polska Żegluga Bałtycka S.A./Polferries – w dniu dzisiejszym około godziny 05:30 podczas manewrów cumowania promu m/v Baltivia w Terminalu Promowym Świnoujście nastąpił zanik napięcia na obwodzie zasilającym 220V w wyniki czego prom na krótki moment utracił sterowność. Wyhamowanie niewielkiej prędkości promu nastąpiło poprzez awaryjną procedurę rzucenia obu kotwic. Niestety, w trakcie wytracania prędkości, doszło do nieznacznego kontaktu m/f Baltivia ze stojącym przy nabrzeżu nr 4 promem m/f Galileusz.

Obecnie trwają inspekcje obu jednostek. Wstępne oględziny wskazują na niegroźne otarcia burty oraz dziobnicy. Całe zdarzenie nie miało negatywnego wpływu na bezpieczeństwo pasażerów oraz przewożonego ładunku.

Promy z nieznacznym opóźnieniem powrócą jeszcze w dniu dzisiejszym do serwisu.

 

Poprawiono: środa, 04, luty 2015 13:31

Odsłony: 304

Prywatyzacja PŻB? Jest kolejna idea: polskie promy popłyną razem

1SiergiejposiedzenieW ciągu dwóch tygodni Unity Line, PŻM i PŻB mają przedstawić koncepcję konsolidacji rynku promowego. - Będzie to poważna przesłanka do podjęcia kolejnych decyzji - zapewnia Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa.

Gra toczy się o wstrzymanie prywatyzacji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Zachodniopomorscy politycy wspierają załogę w jej sprzeciwie przeciwko sprzedaży przez rząd kołobrzeskiego armatora któremuś z zachodnioeuropejskich gigantów rynku promowego.

Eugeniusz Matuszczak, szef Międzyzakładowego Związku Zawodowego PŻB, przestrzega: - Sprzedaż PŻB to byłby jednocześnie pocałunek śmierci dla Unity Line [pod tą marka przewozi przez Bałtyk pasażerów i towary Żegluga Polska, spółka córka Polskiej Żeglugi Morskiej - red.].

Zjednoczeni politycy

Politycy wszystkich opcji w regionie, jak nigdy, zjednoczyli się we wspólnym działaniu na rzecz wstrzymania sprzedaży kołobrzeskiej spółki zagranicznym inwestorom.

Przed rozpoczęciem dyskusji o dalszym losie PŻB na poniedziałkowym posiedzeniu Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego czuć było atmosferę oczekiwania na ważne deklaracje ze strony obecnych na sali przedstawicieli Ministerstwa Skarbu Państwa.

- Proszę nie oczekiwać ode mnie, że dziś ogłoszę zamknięcie procesu prywatyzacji PŻB - zastrzegł jednak na wstępie wiceminister Rafał Baniak. I po raz kolejny powtórzył, że "resort jeszcze raz przeanalizuje prywatyzację kołobrzeskiej spółki".

To znaczy, że sytuacja od kilkunastu dni się nie zmieniła. Resort nadal prowadzi proces prywatyzacyjny, choć - jak stwierdził w Szczecinie Wojciech Chmielewski, dyrektor departamentu przekształceń własnościowych i prywatyzacji w MSP - "to ciągle wstępny etap". Wyjaśnił:

- Wybrano trzech oferentów, którzy uczestniczyć mają nadal w procesie prywatyzacji, ale nie ustalono jeszcze warunków badania spółki.

Mimo że resort nie spieszy się z kontynuacją procedury sprzedaży akcji, słowa wiceministra Baniaka rozsierdziły opozycyjnych posłów.

- Miałem nadzieję, że dziś przekaże nam informację, że prywatyzacja jest nieuzasadniona - mówił Stanisław Wziątek z SLD.

Wtórował mu Joachim Brudziński z PiS: - Uważam, że pana dzisiaj tu nie ma, bo nie mówi pan niczego nowego. Z arogancją informuje nas tylko, że proces prywatyzacji jest kontynuowany.

Plan fuzji ma powstać szybko

Baniak i Chmielewski argumentowali, że podstawową przesłanką prywatyzacji jest konieczność finansowego wsparcia kołobrzeskiego armatora, który musi w najbliższych latach wymienić flotę.

Od ponad tygodnia prowadzone są rozmowy w sprawie konsolidacji rynku usług promowych pomiędzy szefami PŻB, PŻM i Unity Line. Potwierdzili to szefowie armatorów na zespole parlamentarnym.

Prezes PŻB Jarosław Siergiej: - Zręby konsolidacji jesteśmy w stanie wypracować w ciągu kilku dni. Dokładny plan w ciągu kilku miesięcy.

Paweł Szynkaruk, dyrektor Polskiej Żeglugi Morskiej argumentował, że pieniądze potrzebne na sfinansowanie inwestycji w nowe promy przyszła polska grupa promowa, powstała z połączenia Unity Line i PŻB, mogłaby uzyskać, wchodząc na giełdę.

Z przebiegu dyskusji wynikało, że zarówno lokalni politycy, jak i przedstawiciele związków zawodowych w PŻB sprzyjają takiej koncepcji konsolidacji.

Przewodniczący zespołu parlamentarnego, poseł PO Arkadiusz Litwiński zaproponował, by w ciągu dwóch tygodni PŻB, PZM i Unity Line opracowały wstępny plan konsolidacji i przekazały go MSP.

- Pojawienie się takiej koncepcji będzie dla nas przesłanką w podjęciu dalszych decyzji związanych z prywatyzacją [kołobrzeskiego] armatora - zapewnił wiceminister Baniak.

Źródło: szczecin.gazeta.pl



Poprawiono: wtorek, 17, luty 2015 08:46

Odsłony: 334

logo

Copyright © 2012-2013