Menu
A+ A A-

Polski prom z kolorowym dziobem

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Polski prom z kolorowym dziobemEfektowna grafika autorstwa cenionego na świecie gdyńskiego artysty Mariusza Warasa ozdobiła dziób nowego polskiego promu pasażersko-samochodowego Mazovia. Statek należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA - Polferries już w czerwcu wypłynie na linię Świnoujście-Ystad. Będzie to pierwszy w Polsce prom z malunkiem inspirowanym nazwą jednostki. 

Grafika o powierzchni ok. 600 m kw. ma kształt wynurzającej się z morza ryby, a jej łuski tworzą wzory nawiązujące do wycinanek łowickich. 

- Zdecydowałem się na połączenie dwóch pozornie obcych sobie światów: tradycji Mazowsza z morskim klimatem. W większości moich realizacji wielkoformatowych posługuje się techniką szablonu. Bez wątpienia wycinanki, zwłaszcza z regionu łowickiego, mają wiele wspólnych cech z szablonem - opowiada o swoim dziele artysta street artowy Mariusz Waras. 

Inspirowane motywami ludowymi malowidło na dziobie Mazovii wpisuje się także w modny we wzornictwie nurt etno designu. 

Projekt był dla twórcy sporym wyzwaniem, zarówno ze względu na skalę przedsięwzięcia, jak i nietypowy ruchomy obiekt, jakim jest prom. Artyście zależało, aby grafika była uniwersalna oraz dobrze widoczna. 

- Statek za każdym razem jest elementem innego tła. Wpisując się w kolor wody, fale, architekturę portów czy też mijanych w czasie rejsu jednostek, prom zawsze jest głównym bohaterem krajobrazu - podkreśla artysta.

Mariusz Waras ma doświadczenie w malowaniu oryginalnych powierzchni; ozdobił bolid Formuły 1 Kimiego Raikkonena czy wieżę kontroli lotów na lotnisku w norweskim Stavanger. Murale artysty można podziwiać w miastach na całym świecie, m.in. w Gdańsku, Berlinie czy Dżakarcie.

Polska Żegluga Bałtycka SA - Polferries zakupiła w ubiegłym roku nowy prom pasażersko-samochodowy, który otrzymał nazwę Mazovia. Obecnie jednostka przechodzi modernizację w stoczni szczecińskiej. Prace polegają głównie na dobudowie części pasażerskiej.

Konkurs: nowa Mazovia jak malowana

Dzisiaj rozpoczą się konkurs na nazwę dla grafiki umieszczonej na dziobie nowego promu Mazovia. Pomysły oceni twórca malowidła Mariusz Waras. Artysta oraz komisja konkursowa wybiorą najlepsze propozycje, których autorzy zostaną nagrodzeni voucherami na rejs Mazovią.

 

Polferries / Turystyka.wp.pl

Malowanie logo Polferries na burcie Mazovii (FILM)

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Miesiąc przed zakończeniem remontu modernizacyjnego nowego promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. , który obecnie stoi przy nabrzeżu Wulkan, na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, zostało zakończone malowanie prawej burty. Ostatnim etapem malowania było naniesienie logo Polferries. Wykonane prace malarskie wyglądają niesamowicie i można je obejrzeć w filmie poklatkowym zrealizowanych podczas prac.

M/F Mazovia po remoncie modernizacyjnym wejdzie na linię Świnoujście - Ystad gdzie zastąpi prom Wawel.

Więcej informacji odnośnie promu: http://polferries.pl/promy_do_szwecji/mazovia/opis

PŻB

 

PŻB: Zmiana Terminala oraz jednostki pływajacej na linii Gdańsk - Nynäshamn

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: PŻB: Zmiana Terminala oraz jednostki pływajacej na linii Gdańsk - NynäshamnPolska Żegluga Bałtycka S.A. - Polferries informuje, że od dnia 9 maja 2015 linię  z Gdańska do szwedzkiego Nynäshamn, pod Sztokholmem będzie obsługiwał m/f Wawel, który dotychczas był eksploatowany na linii ze Świnoujścia do Ystad. Ze względu na planowaną zmianę, przeszedł  remont oraz modernizację.

Długość linii ładunkowej tej jednostki, w porównaniu do obecnie eksploatowanego promu, jest znacznie dłuższa, wynosi 1490m, a prędkość eksploatacyjna 16,7 węzłów. M/f Wawel posiada na swoich pokładach wygodne kabiny, restauracje, sklep, kawiarnię, kino oraz jedną z największych dyskotek na Bałtyku.

Prom będzie cumował przy Terminalu Promowym  Westerplatte w Gdańsku, ul. Majora Henryka Sucharskiego 70. Dotychczas prom Scandinavia cumował w Nowym Porcie. Terminal promowy Westerplatte jest bardzo dobrze skomunikowany z siecią nowoczesnych dróg krajowych i międzynarodowych. Trwająca obecnie budowa  tunelu pod Martwą Wisłą, będzie dodatkowym ułatwieniem, jeśli chodzi o dojazd z autostrady A1 i obwodnicy trójmiejskiej. Sam budynek wyposażony jest w niezbędne udogodnienia, gwarantujące komfortową obsługę ruchu pasażerskiego.

Terminal Promowy Westerplatte w Gdańsku na mapie: http://goo.gl/maps/3a9gq

PŻB

Nie zatapiać PŻB

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Nie zatapiać PŻB– Przerwać prywatyzację Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i powołać Polską Grupę Promową – apelują do Ministerstwa Skarbu Państwa posłowie Prawa i Sprawiedliwości oraz związek zawodowy Solidarność działający przy PŻB. O sytuacji kołobrzeskiego armatora promowego mówili na poniedziałkowej konferencji prasowej w Szczecinie.

– Niestety, wokół PŻB nadal dzieje się źle – mówił poseł Leszek Dobrzyński. – Proces skandalicznej prywatyzacji trwa. Nie widać ze strony rządzących, w tym ministerstwa, pójścia po rozum do głowy. Nie widać, by w pozytywny sposób miało się to skończyć i by doszło do powołania Polskiej Grupy Promowej.

Europoseł Marek Gróbarczyk podkreślił, że ministerstwo nie zastopowało prywatyzacji PŻB. Przypomnijmy, że do dalszego etapu dopuściło trzech inwestorów. To duński DFDS, niemiecki Fahrdienste TT-Line oraz fiński Finnlines Oyj (należący do włoskiej grupy Grimaldi).

– Apelujemy do ministra o powołanie Polskiej Grupy Promowej, która dobrze rokuje i może się oprzeć konkurencji – powiedział M. Gróbarczyk. – Od dawna słyszymy, że nic się nie opłaca. Minister skarbu w rządzie PiS-u Wojciech Jasiński zablokował prywatyzację polskiej chemii i dziś, po konsolidacji, mamy jedno z najlepszych konsorcjów w tej branży. Na tej podstawie apelujemy do ministra, by stworzył grupę promową. Chodzi o to, by mieć realne oddziaływanie na rynek i zachować przedsiębiorstwa w polskich rękach.

Przewodniczący Solidarności przy PŻB Kazimierz Sikora przypomniał, że wszystkie grupy polityczne w regionie oraz radni wojewódzcy i kołobrzescy zajęli takie samo stanowisko, opowiadając się za przerwaniem prywatyzacji i konsolidacją polskich firm. Grupę miałyby tworzyć PŻB i Polska Żegluga Morska, do której należy operator promowy Unity Line.

– Warszawa dała nam dwa tygodnie na przygotowanie opracowania, jak ta grupa ma wyglądać – mówił K. Sikora. – To zrobiono. Projekt ma nie tylko ochronić miejsca pracy, ale też zachować potencjał morski w naszych rękach. Nie trzeba angażować dużego kapitału własnego, są przecież czartery, leasingi. Ale chyba jest chęć zlikwidowania kolejnego zachodniopomorskiego przedsiębiorstwa. Jeżeli ministerstwo będzie przeciągało analizy, to się okaże, że nie ma już czego łączyć. Inwestorzy zagraniczni bardzo się rozpychają, chcą ten rynek zawłaszczyć i potrafią dbać o swój interes. Ktoś, kto kupi PŻB, nie będzie zasilał budżetu naszymi pieniędzmi. My nie jesteśmy słuchani, załoga jest tym już zmęczona.

Jeszcze przed Wielkanocą w resorcie skarbu doszło do spotkania ze związkowcami. Wiceministrowi Wojciechowi Kowalczykowi, jak relacjonuje K. Sikora, nie spodobał się pomysł, by w radzie nadzorczej Polskiej Grupy Promowej było tylko jedno stanowisko dla przedstawiciela ministerstwa.

– Przecież takie szczegóły można dopracować i się porozumieć – dziwił się związkowiec.

Poseł Czesław Hoc z Kołobrzegu zaznaczył, że PŻB za rok będzie obchodzić 40-lecie istnienia.

– Przynosi zysk, rozwija się, inwestuje: kupiła prom za 120 mln zł – mówił poseł Hoc. – I tę firmę ministerstwo chce sprzedać za niecałe 40 mln zł. To wysoce niezrozumiałe i mocno podejrzane. Załoga złożyła zawiadomienie do prokuratury, ale sprawę umorzono. Z europosłem Gróbarczykiem powiadomiliśmy ABW, by zbadała cały proces prywatyzacji. Apelujemy również do premier Ewy Kopacz, by nie zatapiać PŻB.

 

Tekst i fot. (ek)

Źródło:24kurier.pl

Jest pomysł na ratowanie PŻB

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Jest pomysł na ratowanie PŻB Ministerstwo Skarbu Państwa otrzyma w poniedziałek projekt powołania Polskiej Grupy Promowej. To pomysł, który ma zapobiec sprzedaży Polskiej Żeglugi Bałtyckiej obcemu armatorowi. Ministerstwo otrzymało już zarys koncepcji. Zażądało jednak szczegółów od pomysłodawców.

Mimo iż było na to tylko dwa tygodnie - Polska Żegluga Morska, jak i Polska Żegluga Bałtycka przygotowały bardziej szczegółowy plan utworzenia Polskiej Grupy Promowej.

Co ma powstać? - Mówiąc na skróty, to połączenie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z tą grupą promów, które funkcjonują w ramach PŻM-u, czyli połączenie Unity Line i PŻB - tłumaczy Paweł Szynkaruk, dyrektor PŻM-u.

Głównym celem nowej spółki ma być budowa dwóch promów napędzanych gazem LNG.

- Od wielu miesięcy dyskutujemy nad możliwością budowy nowych promów i spółka dalej jako cel główny miałaby szukanie kapitału i środków na to, by budować promy w polskich stoczniach - podkreśla Szynkaruk.

Zarząd Polskiej Żeglugi Morskiej nie wyklucza, aby Polska Grupa Promowa trafiła na Giełdę Papierów Wartościowych i tą drogą pozyskała kapitał potrzebny do realizacji inwestycji.

 

Źródło:radioszczecin.pl