Menu
A+ A A-

Współpraca PŻB i słupskiego „ Mechanika” - kierunek na praktykę

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Współpraca PŻB i słupskiego „ Mechanika” - kierunek na praktykę

Latem 2015r. dyrekcja Zespołu Szkół Mechanicznych i Logistycznych w Słupsku nawiązała kontakt z PŻB. Owocem tej współpracy jest klasa o profilu morskim, oferująca wyjątkową w skali kraju formę nauczania i zdobywania umiejętności zawodowych.

W ramach współpracy, Polska Żegluga Bałtycka SA zobowiązała się do organizowania na promach Polferries praktyk zawodowych dla najlepszych uczniów, co pozwoli im na zastosowanie i pogłębienie zdobytej wiedzy oraz umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy. Kwalifikacje i doświadczenie zdobyte w ramach 4-letniej edukacji umożliwią absolwentom ubieganie się o pracę na promach pływających pod marką Polferries jak i innych statkach eksploatowanych na całym świecie.

- Program, którego twórcą był komandor Dariusz Klaskowski zakładał możliwość odbycia przez naszych uczniów określonej liczby godzin na pokładzie jednostki. Nauczanie w naszej nowej klasie profilowanej, kładło duży nacisk na praktyczne umiejętności. By dać taką możliwość naszym uczniom zwróciliśmy się do prezesa zarządu PŻB, pana Jarosława Siergieja. Wyraził on zainteresowanie takim projektem i podzielał nasze cele. W rezultacie już wkrótce pierwsi spośród naszych podopiecznych poznają tajniki przyszłego zawodu pod okiem załóg promów płynących do Szwecji - relacjonuje Barbara Zakrzewska, dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych i Logistycznych w Słupsku.

By móc rozpocząć pracę na jednym z należących do Polferries promów, bądź też rozpocząć wachtę na jakiejkolwiek innej jednostce, należy odbyć praktyki po ukończeniu szkoły morskiej. Uczniowie klasy o profilu morskim w słupskim Mechaniku mają tę przewagę nad pozostałymi kandydatkami na stanowisko mechaników okrętowych, że swój zawód poznają w praktyce jeszcze w czasie lat spędzonych w szkole, odrabiając określoną w programie nauczania liczbę godzin przewidzianą na staże w trakcie wakacji lub roku szkolnego.

- Główną przesłanką Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA do zaangażowania się we współpracę jest świadome podejmowanie działań na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego, dostosowanego do potrzeb pracodawców, ograniczenie bezrobocia wśród młodych ludzi, a także promocja i wzmocnienie szkolnictwa zawodowego - komentuje Izabela Mazur, kierownik działu zatrudnienia i płac w PŻB.

Celem takiego kształcenia jest osiągnięcie gotowości absolwenta technikum do podjęcia pracy natychmiast po ukończeniu szkoły. Dzięki osiągnięciu tego celu, absolwent klasy morskiej zyska przynajmniej rok przewagi na rynku pracy. Takie podejście do kwestii kształcenia zawodowego jest ewenementem w skali polskiego szkolnictwa. Profil morski zorganizowano w ramach przyuczania do stanowiska technik mechanik. Program nauczania przewiduje również naukę mechaniki okrętowej przy wykorzystaniu symulatorów okrętowych (w tym symulatorów funkcjonowania silników jednostek), udostępnionych przez Centrum Szkolenia Marynarki Wojennej w Ustce. Prócz tego ambicją dyrekcji jest zorganizowanie dla uczniów szkoły kursów żeglarza oraz sternika motorowodnego. Uczestnicy zajęć w Centrum Szkolenia Marynarki Wojennej, mają zdobyć 4 certyfikaty zasługując na tytuł młodszego motorniczego wachtowego.

- W ramach współpracy nawiązanej latem bieżącego roku możemy zwrócić się do naszego partnera o pomoc merytoryczną i logistyczną (organizację nieodpłatnych praktyk dla naszych uczniów), potrzebną w realizacji niniejszego przedsięwzięcia - informuje Barbara Zakrzewska.

Jak zapewnia dyrektorka szkoły, solidna edukacja zawodowa cieszy się olbrzymim zainteresowaniem młodzieży. Uczniowie Mechanika mogą wybierać między profilem morskim a policyjnym (kryminalistyka). 21 na 30 uczniów zdecydowało się na odbycie praktyk na statkach PŻB, tym samym świadomie wiążąc swą przyszłość zawodową z morzem.

Działania Zespołu Szkół Mechanicznych i Logistycznych w Słupsku oraz PŻB mają zbieżny cel, jakim jest prowadzenie działalności promującej zawód marynarza, upowszechnianie wychowania patriotycznego, kształtowanie pozytywnego wizerunku, a także promocja nowoczesnej gospodarki morskiej.

- Nasza współpraca jest bardzo świeża, a zgodnie z programem nauczania uczniowie szkoły będą mogli rozpocząć praktyki na naszych promach za dwa lata, jednak mamy nadzieję na udaną kooperację oraz zadowolenie zarówno dyrekcji szkoły jak i praktykantów, bo przecież tak naprawdę satysfakcja uczniów - przyszłych marynarzy, jest w tym względzie kluczowa.

W obszarze aktywności obejmującym praktyki zawodowe nasza firma może pochwalić się dużym doświadczeniem oraz od lat kontynuowaną, owocną współpracą z różnymi szkołami morskimi: Akademią Morską w Szczecinie, Akademią Morską w Gdyni, Zespołem Szkół Morskich w Kołobrzegu, Zespołem Szkół Morskich w Gdańsku czy Zespołem Szkół Morskich w Darłowie- dodaje Izabela Mazur.

M.O.

Czytaj więcej: Współpraca PŻB i słupskiego „ Mechanika” - kierunek na praktykę

 

 

 

 

 

Film z malowania dziobu Mazovii!

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Film z malowania dziobu Mazovii!

15 czerwca na wody Bałtyku wypłynęła kolorowa Mazovia, należąca do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A.  Jest to pierwszy w Polsce prom z malunkiem na dziobie, inspirowanym nazwą jednostki.

Widowiskową grafikę wykonał gdyński artysta, Mariusz Waras. Na niespełna trzyminutowym filmie można zobaczyć jak powstawało to niezwykłe dzieło o powierzchni 600 m² i kształcie wynurzającej się z morza ryby. Jej łuski tworzą wzory nawiązujące do wycinanek łowickich. Wzorowane na motywach ludowych malowidło na dziobie Mazovii wpisuje się także w modny we wzornictwie nurt etno designu.

Zobaczcie jak wyglądały prace nad projektem, który był dla twórcy sporym wyzwaniem, zarówno ze względu na skalę przedsięwzięcia, jak i nietypowy ruchomy obiekt, jakim jest prom:

 

 

 

 

PŻB szuka nowych promów?

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: PŻB szuka nowych promów?

Polska Żegluga Bałtycka szuka kolejnych promów, które można wydzierżawić lub kupić. Musi wymienić część swojej floty, ponieważ dwie jednostki tego armatora mają już ponad 30 lat.

Według informacji pozyskanych przez Radio Szczecin, PŻB chciała wydzierżawić prom "Finneagle" od armatora Finnlines. Nieoficjalnie właściciel firmy, czyli Ministerstwo Skarbu Państwa wstrzymało transakcję.

Prezes żeglugi Jarosław Siergiej przyznaje, że jego firma poszukuje nowych jednostek, ale zastrzega, że to jeszcze nic pewnego.

- Penetrujemy rynek, rozmawiamy, staramy się wybadać, jakie są ceny. Natomiast na dzień dzisiejszy nie mamy nic konkretnego, czym mógłbym się pochwalić - mówi Siergiej.

Według naszych informacji, nowy prom - "Finneagle" - miał zastąpić "Baltivię". "Finneagle", czyli "Fiński Orzeł" ma większą linię ładunkową niż "Baltivia" i może przewozić aż 120 tirów.

- Nasze dwie pozostałe jednostki mają 34 i 35 lat. Ich żywotność eksploatacyjna już niestety jest na wykończeniu. Wobec tego musimy intensywnie myśleć o wymianie jednostek - dodaje Siergiej.

Przewozy ze Świnoujścia do Szwecji rosną rok do roku prawie o 10 procent, dlatego armatorzy planują nowe inwestycje.

 

Źródło: radioszczecin.pl

fot. morzaioceany.pl

Powstanie Polska Grupa Promowa

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Powstanie Polska Grupa Promowa

Pod egidą Ministerstwa Skarbu Państwa powstanie Polska Grupa Promowa (PGP). Tworzyć ją będą Polska Żegluga Bałtycka oraz Unity Line – marka przewozowa należąca do Polskiej Żeglugi Morskiej. List intencyjny dotyczący powołania PGP w Szczecinie podpisali na pokładzie promu Mazovia przedstawiciele władz obu firm oraz Polskich Inwestycji Rozwojowych.

– To pierwszy krok w konsolidacji polskiej branży promowej. Grupa, która połączy PŻB oraz Unity Line z Polskiej Żeglugi Morskiej, będzie niekwestionowanym liderem na rynku przewozów promowych na Bałtyku. Polskie firmy żeglugowe wspólnie będą mogły lepiej niż w rozdrobnieniu wykorzystać potencjał rynku – powiedział Rafał Baniak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa.

Południowo-wschodnia część Bałtyku jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się morskich gospodarek Europy, z ciągłym wzrostem wartości i wielkości przewozów.

– PŻB i PŻM deklarują, że podejmą prace w obszarach korporacyjnym, eksploatacyjnym oraz finansowym. Do budowy PGP potrzebny jest inwestor, który dostarczy finansowanie i kapitał. Mogą to zaoferować Polskie Inwestycje Rozwojowe, dzięki czemu grupa dostanie szansę na rozwój i pozostanie w polskich rękach. Dlatego sygnatariuszem listu intencyjnego jest także PIR – powiedział Rafał Baniak.

Wiceminister przypomniał, że od końca lat 90. było pięć nieudanych prób prywatyzacji PŻB. W zeszłym tygodniu Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa zdecydował o przerwaniu szóstego procesu, by szukać dla spółki innych rozwiązań.

– PGP zatrudniać będzie polskich marynarzy i pracowników, bo taką politykę prowadzą obie łączone firmy. Ta polityka zostanie utrzymana, co oznacza zabezpieczenie miejsc pracy dla ponad tysiąca osób – powiedział Rafał Baniak.

PŻB zatrudnia dziś około 400 marynarzy, a promy Unity Line które mają wejść do PGP - około 500. Dodatkowo załoga lądowa obu firm to kolejne 250 osób. Grupa na początku będzie dysponowała 10 promami. Najistotniejszym elementem strategii PGP będzie odnowienie floty – przez zakup lub budowę nowych jednostek – oraz optymalizacja tonażu na poszczególnych liniach. W przypadku pozytywnej decyzji o budowie nowych promów, powstaną one w jednej z polskich stoczni. Szacunkowy koszt budowy jednego promu to 120 -150 mln EUR. Przedsięwzięcie oznaczałoby pracę dla setek osób.

Najcenniejszymi kierunkami dla obu podmiotów są połączenia ze Świnoujścia do Ystad (zarówno dla Unity Line jak i PŻB) oraz Trelleborga (Unity Line). Wartość tego połączenia wynika z dużej dynamiki wzrostu przewozów cargo (ciężarówki, naczepy, wagony kolejowe) zarówno obecnie jak i z perspektywą do 2020 roku (około 8-10 proc. rocznie). 

Właścicielem wszystkich akcji PŻB w Kołobrzegu jest Skarb Państwa, natomiast PŻM w Szczecinie jest przedsiębiorstwem państwowym – również w nadzorze ministra Skarbu Państwa.

 

MSP

fot: K. Jakubczyk ( TwoShots)

 

Sprzedaż PŻB odwołana !

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Sprzedaż PŻB odwołana !

Minister Skarbu Państwa ogłosił oficjalnie, że odstępuje od negocjacji w sprawie przetargu sprzedaży akcji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Resort skarbu stawia na Polską Grupę Promową.

"Minister Skarbu Państwa informuje, iż w dniu 1 czerwca 2015 r. podjął decyzję o odstąpieniu od negocjacji wszczętych na podstawie opublikowanego w dniu 29 października 2014 r. zaproszenia do negocjacji w sprawie nabycia 91,64% akcji spółki Polska Żegluga Bałtycka S.A. z siedzibą w Kołobrzegu. Powyższa decyzja została podjęta na podstawie § 19 ust. 2 pkt 1) lit b) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2011 r. w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji oraz zastrzeżenia w treści zaproszenia do negocjacji, zgodnie z którymi Minister Skarbu Państwa ma prawo do odstąpienia od negocjacji bez podania przyczyny.

Jednocześnie MSP informuje, iż po podjęciu ww. decyzji skoncentruje się na analizie możliwości wdrożenia innej ścieżki rozwoju Spółki uwzględniającej wykorzystanie kontrolowanych przez Skarb Państwa aktywów promowych." - MSP