05:58, Środa, 30 Lipca 2014
  • 1
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3

1MorzaIOceany500x80px w3

A+ A A-

Maleją nadzieje na sprzedaż PŻB

1wawelPrzedłuża się prywatyzacja Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA z siedzibą w Kołobrzegu. Kolejna jej odsłona zdaniem sceptyków znów się zakończy niepowodzeniem.

Urzędnicy z Ministerstwa Skarbu Państwa uważają, że wszystko przebiega normalnie. Tymczasem pracownicy PŻB są zaniepokojeni. Od listopada 2009 roku nie znalazł się podmiot, który chciałby przejąć 9,5 mln imiennych akcji spółki o wartości 10 zł każda, stanowiących blisko 92 procent kapitału zakładowego. W ciągu 4 lat MSP wielokrotnie zapraszało potencjalnych inwestorów do negocjacji w sprawie ich nabycia. Wszystkie wszczynane do tej pory procedury kończyły się jednak fiaskiem. Wśród nich była wzbudzająca wiele emocji propozycja kupna przedsiębiorstwa przez Polen Line. Mimo iż strony wynegocjowały cenę, do wpłaty należności nigdy nie doszło. Nieoficjalnie się mówiło, że kołobrzeski armator miał zostać sprzedany za 60 mln zł.

Trwający w tej chwili proces prywatyzacji PŻB zatrzymał się na negocjacjach pomiędzy resortem Skarbu Państwa a potencjalnym inwestorem. Przypomnijmy, że jest nim powstała na początku roku firma Poland Sweden Line Gmbh - spółka powiązana ze znanym armatorem promowym TT Line. Jak się dowiedzieliśmy, negocjacje dotyczą szczegółów projektu umowy sprzedaży. Ministerstwo Skarbu Państwa oficjalnie zapowiada, że wkrótce podejmie decyzję odnośnie dalszych działań.

Przedłużająca się prywatyzacja kołobrzeskiego armatora promowego jest dla niego niekorzystna. Chodzi między innymi o rychłą i pociągającą za sobą ogromne koszty konieczność przystosowania jednostek do nowych wymogów dotyczących paliw o niskiej zawartości siarki. Wszystko wskazuje na to, że należące do PŻB promy będą zasilane lekkimi olejami napędowymi, które są o 80 proc. droższe niż mazut. Przedsiębiorstwa nie stać będzie bowiem na instalację na swoich dość wyeksploatowanych statkach linii technologicznych służących do odsiarczania spalin.

Zbyt kosztowne byłoby także przystosowanie promowych siłowni do zasilania skroplonym gazem ziemnym LNG. Dlatego jedyną alternatywą pozostają paliwa lekkie. Tak czy inaczej, PŻB czeka znaczący wzrost kosztów, co może skutecznie zniechęcić potencjalnych inwestorów do kupna akcji przedsiębiorstwa. Nie bez znaczenia jest także fakt, że na początku przyszłego roku spółka TT-Line uruchomi nowe połączenie promowe ze Świnoujścia do Trelleborga. Zwiększy się tym samym konkurencja na rynku usług promowych pomiędzy Polską a Szwecją, które są głównym źródłem przychodu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

 

Źródło: 24kurier.pl

Poprawiono: poniedziałek, 30, grudzień 2013 11:31

Odsłony: 876

Związkowcy z PŻB boją się zwolnień

pzbZwiązkowcy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej negocjują warunki pakietu socjalnego z niemieckim inwestorem. PŻB chce kupić firma Poland Sweden Line z siedzibą w Lubece.

Ministerstwo Skarbu Państwa zdecydowało, że ta firma ma wyłączność na negocjacje w sprawie przejęcia kołobrzeskiego armatora. Związkowcy boją się zwolnień.

- Na promach tego kołobrzeskiego armatora oraz w biurze pracuje około 600 osób - mówi Kazimierz Sikora z Solidarności PŻB. - Chcielibyśmy mieć w pakiecie socjalnym w miarę rozsądny okres ochronny pracowników PŻB.

Ministerstwo Skarbu Państwa chce sprzedać akcje Polskiej Żeglugi Bałtyckiej warte około 100 milionów złotych. PŻB posiada trzy promy.


Źródło: radioszczecin.pl

Poprawiono: wtorek, 04, czerwiec 2013 10:48

Odsłony: 1186

Niemcy sprawdzą PŻB, związkowcy oburzeni

pzbPrzedstawiciele niemieckiej spółki Poland Sweden Line sprawdzą kondycję finansową Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Zgodę na zapoznanie się z sytuacją finansową tego kołobrzeskiego armatora wydało Ministerstwo Skarbu Państwa. Związki zawodowe protestują i zapowiadają blokadę biura. Firma bierze udział w przetargu na kupno akcji PŻB.

Niemcy mają trzy dni, aby przejrzeć rachunki i zapoznać się ze stanem Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Już dziś związki zawodowe działające w PŻB zapowiedziały, że jeżeli w niemieckiej delegacji znajdzie się była dyrektor żeglugi tego kołobrzeskiego armatora, to nie wpuszczą jej do biura. Związkowcy są oburzeni przejściem tej osoby do konkurencyjnej firmy wraz z wrażliwymi dla PŻB danymi.

Według nieoficjalnych informacji, za spółką Poland Sweden Line stoją współwłaściciele niemieckiego armatora TT Line, który chce otworzyć konkurencyjne dla PŻB połączenie ze Świnoujścia do szwedzkiego Trelleborga. Zdaniem związkowców z Solidarności, sytuacja finansowa PŻB poprawiła się na tyle, że nie trzeba armatora sprzedawać za wszelką cenę.

Źródło: www.radioszczecin.pl

Poprawiono: poniedziałek, 15, kwiecień 2013 09:36

Odsłony: 1378

Poland Sweden Line wybrana do dalszych negocjacji ws. prywatyzacji PŻB

pżbMinisterstwo Skarbu Państwa (MSP) dopuściło do kolejnego etapu negocjacji ws. zakupu 91,64% akcji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB) niemiecką spółkę Poland Sweden Line GmbH, podał resort w komunikacie.

- W związku z trwającym procesem zbycia 9 516 230 należących do Skarbu Państwa akcji spółki Polska Żegluga Bałtycka z siedzibą w Kołobrzegu, stanowiących 91,64% kapitału zakładowego spółki, minister Skarbu Państwa w dniu 28 marca 2013 r. podjął decyzję o dopuszczeniu do negocjacji, tj. przeprowadzenia badania spółki PŻB oraz złożenia oferty wiążącej Poland Sweden Line GmbH z siedzibą w Lübeck (Niemcy)  - czytamy w komunikacie.

W połowie marce resort informował, że pakietem akcji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zainteresowane są dwa podmioty: Poland Sweden Line GmbH z siedzibą w Lübeck (Niemcy) oraz Swedish House Ltd z siedzibą w Warszawie.

Polska Żegluga Bałtycka powstała 31 stycznia 1976 roku jako państwowe wielozakładowe przedsiębiorstwo morskie. Obecnie Polska Żegluga Bałtycka Spółka Akcyjna z siedzibą w Kołobrzegu jest polskim operatorem promowym funkcjonującym pod marką Polferries. Spółka dysponuje siecią 3 własnych Morskich Biur Podróży w największych miastach Polski - Warszawie, Szczecinie i Gdyni i eksploatuje trzy promy na liniach do Szwecji i Danii.

Źródło: www.biznespolska.pl

Poprawiono: wtorek, 02, kwiecień 2013 08:54

Odsłony: 1504

Niemcy sprawdzili finanse PŻB

1pzbW tym tygodniu będzie wiadomo czy niemiecka firma Poland Sweden Line będzie dopuszczona do dalszych negocjacji w sprawie kupna Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Niemcy sprawdzili już finanse firmy, obejrzeli też promy. Jeżeli Ministerstwo Skarbu Państwa zgodzi się na wyłączność w negocjacjach dla niemieckiej firmy, to pracownicy PŻB będą mieli czas na wynegocjowanie tzw. pakietu socjalnego dla załogi.

Firma Poland Sweden Line została założona krótko przed przetargiem na kupno akcji PŻB. Jednym z jej udziałowców jest współwłaściciel niemieckiego armatora TT Line. Spółka ta chce wejść na linię promową ze Świnoujścia do Szwecji.

Źródło: radioszczecin.pl

Poprawiono: środa, 08, maj 2013 09:48

Odsłony: 1261

logo

Copyright © 2012-2013