Menu
A+ A A-

Zacieśnienie trójstronnej współpracy portów Ystad, Szczecin i Świnoujście oraz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Zacieśnienie trójstronnej współpracy portów Ystad, Szczecin i Świnoujście oraz Polskiej Żeglugi...

W dniu 29 sierpnia br. w szwedzkim porcie Ystad na promie Mazovia przedstawiciele zarządów portów oraz polskiego armatora promowego podpisali List Intencyjny dotyczący trójstronnej współpracy.  

W spotkaniu uczestniczyli reprezentanci wszystkich stron w osobie Piotra Redmerskiego, prezesa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej oraz prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Dariusza Słaboszewskiego i Bjorna Bostroma dyrektora portu Ystad.

Głównym celem dokumentu jest zagwarantowanie odpowiedniej infrastruktury obu portów i obsługi dużych promów, które PŻB zamierza wprowadzić na trasie Świnoujście – Ystad. 

Jak wynika z treści listu, porty uwzględniając warunki techniczne dwóch nowych promów, zapewnią pełną ich obsługę w zakresie cumowania, załadunku i rozładunku wszelkich pojazdów.  Prawdopodobnie kontrakt na budowę obu jednostek zastanie podpisany jeszcze w tym roku, natomiast  już pierwsza z nich ma być ukończona i przejść do eksploatacji  w 2019 roku.

Dane dotyczące nowych statków (ro-pax):

- Długość - 228 m

- Szerokość - 31 m

- Linia załadunkowa - 3500 m

- Zanużenie  - 6.4 m

- Nośność - 10 000 DWT

- Paliwo  - Dual fuel (MGO/ LNG)

- Ilość pasażerów - 900

- Ilość kabin / łóżek - 250/700 

- Możliwość przewozu wagonów kolejowych na jednym lub dwóch statkach – w opcji

Koszt budowy jednostki szacuje się na 450 mln.

„Promy, które zostaną wybudowane, muszą gdzieś zawijać, dlatego tak ważna jest kooperacja z portami w Polsce i Szwecji” – zaznaczył prezes PŻB.

Podczas konferencji towarzyszącej podpisaniu listu był obecny Paweł Brzezicki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz przedstawiciele Ministerstwa Przedsiębiorczości i Innowacji Szwecji.  To wydarzenie jest następstwem wcześniejszych działań, dotyczących aktywizacji sektora przemysłu okrętowego w Polsce i przyjęcia tzw.  ustawy stoczniowej, która wejdzie w życie 1 stycznia 2017r.

>>GALERIA ZDJĘĆ<<

MiO

 

40–lecie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: 40–lecie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Od kilku dni w Kołobrzegu trwają obchody 40-lecia PŻB. W hotelu Aquarius  odbyła się jubileuszowa Gala, będąca doskonałą okazją do wspomnień. W uroczystym przemówieniu prezes spółki, Piotr Redmerski przedstawił aktualną sytuację firmy i plany na kolejne lata:  "Stan dzisiejszy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej jest rzeczywiście bardzo dobry. Po okresie wielkich sztormów...wielkich osiągnięć i wielkich upadków jesteśmy na rynku!

Doceniając zaangażowanie i ludzki wkład, podziękował byłym i obecnym pracownikom, dodając:  "Wartością największą tej firmy jest załoga, na którą zawsze mogłem liczyć, która zawsze była ze mną i która się sprawdziła. Załoga PŻB jest bezcenna!"  Dla najstarszych pracowników, którzy przepracowali w firmie 40 lat, wręczono wyróżnienia.

Obecny na uroczystości minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk, zwrócił uwagę na  bardzo ważną rolę spółki:  " Firma ważna dla województwa, regionu, miasta i Polski jako element szerokiej strategii, związanej z odbudową gospodarki morskiej."

Gratulacje złożył również podsekretarz stanu, Paweł Brzezicki: "Jesteście nowocześnie zarządzanym przedsiębiorstwem, nadającym ton w gospodarce..... W strategii ministerstwa jesteście jednym z trzonów rozwoju branży morskiej ... i mam nadzieję tym, który dostarczy efektywnego popytu na promy z polskich stoczni."

Na przybyłych  czekała jeszcze jedna atrakcja, którą  była tajemnicza gwiazda wieczoru Halina Młynkowa. 

Zapraszamy do galerii zdjęć.

Współpraca PŻB i słupskiego „ Mechanika” - kierunek na praktykę

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Współpraca PŻB i słupskiego „ Mechanika” - kierunek na praktykę

Latem 2015r. dyrekcja Zespołu Szkół Mechanicznych i Logistycznych w Słupsku nawiązała kontakt z PŻB. Owocem tej współpracy jest klasa o profilu morskim, oferująca wyjątkową w skali kraju formę nauczania i zdobywania umiejętności zawodowych.

W ramach współpracy, Polska Żegluga Bałtycka SA zobowiązała się do organizowania na promach Polferries praktyk zawodowych dla najlepszych uczniów, co pozwoli im na zastosowanie i pogłębienie zdobytej wiedzy oraz umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy. Kwalifikacje i doświadczenie zdobyte w ramach 4-letniej edukacji umożliwią absolwentom ubieganie się o pracę na promach pływających pod marką Polferries jak i innych statkach eksploatowanych na całym świecie.

- Program, którego twórcą był komandor Dariusz Klaskowski zakładał możliwość odbycia przez naszych uczniów określonej liczby godzin na pokładzie jednostki. Nauczanie w naszej nowej klasie profilowanej, kładło duży nacisk na praktyczne umiejętności. By dać taką możliwość naszym uczniom zwróciliśmy się do prezesa zarządu PŻB, pana Jarosława Siergieja. Wyraził on zainteresowanie takim projektem i podzielał nasze cele. W rezultacie już wkrótce pierwsi spośród naszych podopiecznych poznają tajniki przyszłego zawodu pod okiem załóg promów płynących do Szwecji - relacjonuje Barbara Zakrzewska, dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych i Logistycznych w Słupsku.

By móc rozpocząć pracę na jednym z należących do Polferries promów, bądź też rozpocząć wachtę na jakiejkolwiek innej jednostce, należy odbyć praktyki po ukończeniu szkoły morskiej. Uczniowie klasy o profilu morskim w słupskim Mechaniku mają tę przewagę nad pozostałymi kandydatkami na stanowisko mechaników okrętowych, że swój zawód poznają w praktyce jeszcze w czasie lat spędzonych w szkole, odrabiając określoną w programie nauczania liczbę godzin przewidzianą na staże w trakcie wakacji lub roku szkolnego.

- Główną przesłanką Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA do zaangażowania się we współpracę jest świadome podejmowanie działań na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego, dostosowanego do potrzeb pracodawców, ograniczenie bezrobocia wśród młodych ludzi, a także promocja i wzmocnienie szkolnictwa zawodowego - komentuje Izabela Mazur, kierownik działu zatrudnienia i płac w PŻB.

Celem takiego kształcenia jest osiągnięcie gotowości absolwenta technikum do podjęcia pracy natychmiast po ukończeniu szkoły. Dzięki osiągnięciu tego celu, absolwent klasy morskiej zyska przynajmniej rok przewagi na rynku pracy. Takie podejście do kwestii kształcenia zawodowego jest ewenementem w skali polskiego szkolnictwa. Profil morski zorganizowano w ramach przyuczania do stanowiska technik mechanik. Program nauczania przewiduje również naukę mechaniki okrętowej przy wykorzystaniu symulatorów okrętowych (w tym symulatorów funkcjonowania silników jednostek), udostępnionych przez Centrum Szkolenia Marynarki Wojennej w Ustce. Prócz tego ambicją dyrekcji jest zorganizowanie dla uczniów szkoły kursów żeglarza oraz sternika motorowodnego. Uczestnicy zajęć w Centrum Szkolenia Marynarki Wojennej, mają zdobyć 4 certyfikaty zasługując na tytuł młodszego motorniczego wachtowego.

- W ramach współpracy nawiązanej latem bieżącego roku możemy zwrócić się do naszego partnera o pomoc merytoryczną i logistyczną (organizację nieodpłatnych praktyk dla naszych uczniów), potrzebną w realizacji niniejszego przedsięwzięcia - informuje Barbara Zakrzewska.

Jak zapewnia dyrektorka szkoły, solidna edukacja zawodowa cieszy się olbrzymim zainteresowaniem młodzieży. Uczniowie Mechanika mogą wybierać między profilem morskim a policyjnym (kryminalistyka). 21 na 30 uczniów zdecydowało się na odbycie praktyk na statkach PŻB, tym samym świadomie wiążąc swą przyszłość zawodową z morzem.

Działania Zespołu Szkół Mechanicznych i Logistycznych w Słupsku oraz PŻB mają zbieżny cel, jakim jest prowadzenie działalności promującej zawód marynarza, upowszechnianie wychowania patriotycznego, kształtowanie pozytywnego wizerunku, a także promocja nowoczesnej gospodarki morskiej.

- Nasza współpraca jest bardzo świeża, a zgodnie z programem nauczania uczniowie szkoły będą mogli rozpocząć praktyki na naszych promach za dwa lata, jednak mamy nadzieję na udaną kooperację oraz zadowolenie zarówno dyrekcji szkoły jak i praktykantów, bo przecież tak naprawdę satysfakcja uczniów - przyszłych marynarzy, jest w tym względzie kluczowa.

W obszarze aktywności obejmującym praktyki zawodowe nasza firma może pochwalić się dużym doświadczeniem oraz od lat kontynuowaną, owocną współpracą z różnymi szkołami morskimi: Akademią Morską w Szczecinie, Akademią Morską w Gdyni, Zespołem Szkół Morskich w Kołobrzegu, Zespołem Szkół Morskich w Gdańsku czy Zespołem Szkół Morskich w Darłowie- dodaje Izabela Mazur.

M.O.

Czytaj więcej: Współpraca PŻB i słupskiego „ Mechanika” - kierunek na praktykę

 

 

 

 

 

Film z malowania dziobu Mazovii!

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Film z malowania dziobu Mazovii!

15 czerwca na wody Bałtyku wypłynęła kolorowa Mazovia, należąca do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A.  Jest to pierwszy w Polsce prom z malunkiem na dziobie, inspirowanym nazwą jednostki.

Widowiskową grafikę wykonał gdyński artysta, Mariusz Waras. Na niespełna trzyminutowym filmie można zobaczyć jak powstawało to niezwykłe dzieło o powierzchni 600 m² i kształcie wynurzającej się z morza ryby. Jej łuski tworzą wzory nawiązujące do wycinanek łowickich. Wzorowane na motywach ludowych malowidło na dziobie Mazovii wpisuje się także w modny we wzornictwie nurt etno designu.

Zobaczcie jak wyglądały prace nad projektem, który był dla twórcy sporym wyzwaniem, zarówno ze względu na skalę przedsięwzięcia, jak i nietypowy ruchomy obiekt, jakim jest prom:

 

 

 

 

PŻB szuka nowych promów?

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: PŻB szuka nowych promów?

Polska Żegluga Bałtycka szuka kolejnych promów, które można wydzierżawić lub kupić. Musi wymienić część swojej floty, ponieważ dwie jednostki tego armatora mają już ponad 30 lat.

Według informacji pozyskanych przez Radio Szczecin, PŻB chciała wydzierżawić prom "Finneagle" od armatora Finnlines. Nieoficjalnie właściciel firmy, czyli Ministerstwo Skarbu Państwa wstrzymało transakcję.

Prezes żeglugi Jarosław Siergiej przyznaje, że jego firma poszukuje nowych jednostek, ale zastrzega, że to jeszcze nic pewnego.

- Penetrujemy rynek, rozmawiamy, staramy się wybadać, jakie są ceny. Natomiast na dzień dzisiejszy nie mamy nic konkretnego, czym mógłbym się pochwalić - mówi Siergiej.

Według naszych informacji, nowy prom - "Finneagle" - miał zastąpić "Baltivię". "Finneagle", czyli "Fiński Orzeł" ma większą linię ładunkową niż "Baltivia" i może przewozić aż 120 tirów.

- Nasze dwie pozostałe jednostki mają 34 i 35 lat. Ich żywotność eksploatacyjna już niestety jest na wykończeniu. Wobec tego musimy intensywnie myśleć o wymianie jednostek - dodaje Siergiej.

Przewozy ze Świnoujścia do Szwecji rosną rok do roku prawie o 10 procent, dlatego armatorzy planują nowe inwestycje.

 

Źródło: radioszczecin.pl

fot. morzaioceany.pl