TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Na Bornholm Cracovią

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Na Bornholm Cracovią

W sobotę został wykonany rejs techniczny promu Cracovia na Bornholm. Od 30 czerwca prom Cracovia będzie pływał na linii Świnoujście – Rønne w każdą sobotę do 25.08.2018r. włącznie. Podróż promem w jedną stronę będzie trwała 5 godzin.

Kolorowa grafika na dziobie jednostki, przedstawiająca wieloryba ma blisko 1000 m kw. Graffiti nawiązuje do witraży Stanisława Wyspiańskiego, który żył i tworzył w Krakowie. Do jego stworzenia zużyto 275 litrów farby w 8 kolorach.

M/f Cracovia może jednorazowo przewieźć 650 pasażerów, 64 samochody osobowe oraz ok. 124 samochody ciężarowe. Do dyspozycji gości na promie są: restauracja, kawiarnia, cafeteria, pub, fotele lotnicze, kącik dziecięcy oraz sklep.

- Zdecydowaliśmy się na ponowne uruchomienie  linii w sezonie letnim, ze względu na ogromne zainteresowanie tym kierunkiem wśród polskich turystów -  powiedział Piotr Redmerski, Prezes Zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

W dniu 14 kwietnia br. został wykonany rejs techniczny promu Cracovia na Bornholm. Było  to próbne dopasowanie urządzeń technicznych jednostki do nabrzeża w Rønne, które odbyło się zgodnie z planem i zostało ocenione pozytywnie. 

Godzina przyjścia oraz wyjścia promu z Bornholmu tego dnia będzie odpowiadała rozkładowi rejsów Świnoujście – Rønne. 

PŻB

Prom Nova Star już w Gdańsku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Prom Nova Star już w Gdańsku

Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. poinformował, że prom Nova Star zacumował w porcie w Gdańsku.

Wejście statku na linię Gdańsk-Nynashamn planowane jest na maj br. Dokładny termin znany będzie po wykonaniu niezbędnych prac remontowych, które zlecił właściciel jednostki – firma STM z Singapuru.

– Wprowadzenie jednostki na linię jest zaplanowanym etapem odnowy floty wpisanym w strategię spółki, zaś kluczowym jej elementem jest budowa nowych promów oparta o Program Batory. Ponadto wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów i realizując ich postulaty, wprowadzamy jednostkę, która przyniesie zdecydowanie nową jakość świadczonych usług między Polską a Skandynawią – powiedział Piotr Redmerski, prezes zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Prom będzie obsługiwał linię, stanowiąc wahadło dla promu Wawel, co zapewni codzienne odejścia w sezonie z Gdańska jak i z Nynashamn w pobliżu Sztokholmu, oraz sześć odejść w tygodniu po sezonie.

Jednostka zbudowana w 2011 roku posiada znacznie więcej miejsc w kabinach oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Podczas rejsu pasażerowie będą mogli spędzić czas w komfortowych warunkach, mając do dyspozycji sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również miejsca przeznaczone dla najmłodszych pasażerów – to sprawia, że Nova Star jest idealnym rozwiązaniem także dla rodzin podróżujących z dziećmi.

 

PŻB

PŻB wprowadza nowy prom na linię Gdańsk - Nynaesham

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: PŻB wprowadza nowy prom na linię Gdańsk - Nynaesham

Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. informuje, że konsekwentnie wdrażając w życie strategię spółki opartą o Program Batory, zrealizował jeden z jego elementów, wprowadzając używaną jednostkę na linię Gdańsk - Nynäshamn. Ponadto wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów i realizując ich słuszne postulaty, wprowadza zdecydowanie nową jakość świadczonych usług pomiędzy Polską a Szwecją. Wejście promu Nova Star  planowane jest na przełomie  marca/kwietnia  bieżącego roku.

Prom ten był zaplanowany w strategii rozwoju spółki, jako kluczowy element, do momentu zrealizowania budowy nowej jednostki. 

Pozyskanie promu pozwoli na sprostanie oczekiwaniom rosnącego rynku oraz będzie idealnym uzupełnieniem użytkowanego już promu Wawel, także ze względu na podobne parametry ładunkowe. M/f Nova Star, wybudowana w 2011 roku, posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Podróżujący będą mogli spędzać czas podczas rejsu w bardzo komfortowych warunkach, mając do dyspozycji sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również miejsca przeznaczone dla najmłodszych pasażerów. To wszystko sprawia, że Nova Star jest idealnym rozwiązaniem dla szerokiego grona klientów, także dla rodzin z dziećmi.

Zarząd PŻB S.A. jest przekonany, iż prom wprowadzi wysokie standardy świadczenia usług oraz zaoferuje nową jakość dla rynku pasażerskiego pomiędzy Polską, a Skandynawią.

 

Parametry techniczne  jednostki Nova Star

Rodzaj promu: ro-pax.

Rok i miejsce budowy: 2011 w stoczni ST Marine, Singapur

Tonaż: GT 27 744, NT 12 106

Wymiary: długość 161 m, szerokość 25,6 m

Zanurzenie: 6,20 m

Prędkość: 21,0 węzłów

Załadunek: od dziobu i od rufy

Dane techniczne: silniki główne: 4 x 5600 kW, silniki pomocnicze: 3 x 1540 kW, stery strumieniowe: 2 x 1500 kW

Pojemność ładunkowa:  1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych,  łącznie 2 790 m

Miejsca pasażerskie: 1 215

Kabiny pasażerskie: 4-osobowe: 156, lux 4-osobowe: 7; łącznie 652 miejsca noclegowe

Fotele lotnicze: 254

 

 

M/S Cracovia – nowy prom z Polski do Szwecji

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: M/S Cracovia – nowy prom z Polski do Szwecji

W związku z szybko rosnącą liczbą pasażerów oraz ilością transportowanych towarów na trasie Ystad – Świnoujście, firma Polferries wprowadziła do swojej floty nowy prom: M/S Cracovia. W tym tygodniu w Ystad miała miejsce prezentacja promu, podczas której gościom imprezy przedstawiono nową jednostkę i podkreślono jej znaczenie dla obsługi ruchu towarowego i pasażerskiego pomiędzy Polską a Szwecją. 

W ubiegłym roku na trasie Ystad – Świnoujście odnotowano rekord natężenia ruchu towarowego i pasażerskiego, a z prognoz na rok bieżący wynika, że rekord ten zostanie ponownie pobity. Aby sprostać szybko rosnącym wymaganiom klientów, jeden z polskich przewoźników obsługujących to połączenie – Polferries – kupił nowy prom do obsługi tej trasy. Jednostka M/S Cracovia jest tym samym siódmym promem kursującym na co dzień pomiędzy Ystad i Świnoujściem. Nowy prom oficjalnie zaprezentowano podczas poniedziałkowej inauguracji, zorganizowanej w Ystad przez władze tamtejszego portu oraz Polferries. W imprezie uczestniczyli m.in. przedstawiciele lokalnych władz oraz polskiej ambasady, którzy mieli okazję zwiedzić nowy prom. 

Prom M/S Cracovia powstał jako M/S Murillo w Hiszpanii w 2002 r. i wcześniej pływał po Morzu Śródziemnym, Atlantyku oraz Morzu Czarnym. Statek został przejęty przez Polferries w bieżącym roku i w związku ze zmianą właściciela przebudowano go oraz zmieniono nazwę. M/S Cracovia ma 180 metrów długości, 24 metry szerokości i 2 200 metrów przestrzeni ładunkowej dla ciężarówek oraz miejsca dla 650 pasażerów.

Podczas imprezy, zorganizowanej na pokładzie M/S Cracovia, przemawiali m.in. Henrik Fritzon, przewodniczący komitetu wykonawczego rady regionalnej Skanii oraz Wiesław Tarka, ambasador RP w Szwecji. Wszyscy mówcy podkreślali, jak duże znaczenie dla lokalnego handlu, turystyki oraz wymiany kulturalnej ma połączenie promowe Polska-Szwecja.

”Wzrost ruchu na trasie Polska-Szwecja jest czymś zupełnie unikalnym – oczekujemy, że w przyszłości ten trend będzie się utrzymywał. Obecnie przygotowujemy Port w Ystad do obsługi zwiększonego ruchu i budujemy nowe stanowiska cumowania, które pozwolą na obsługę nowoczesnych, większych jednostek” – wyjaśnia Björn Boström, CEO Port of Ystad.

Port w Ystad jest największym szwedzkim portem obsługującym codzienne połączenia z i do Polski. Port jest intensywnie modernizowany, aby sprawnie obsługiwać rosnący ruch z Polski. Modernizacje wprowadzane są również w infrastrukturze całego nabrzeża – pozwoli to na efektywną wykorzystanie potencjału, jakie niesie rosnąca wymiana pasażerska i towarowa. 

 

PŻB: m/f Cracovia w drodze do Polski

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: PŻB: m/f Cracovia w drodze do Polski

Jak poinformowała nas Polska Żegluga Bałtycka S.A. – POLFERRIES realizując długoterminową strategię odnowy floty, której kluczowym elementem jest budowa nowych promów, zrealizowała kolejny etap tej strategii, polegającej na nabyciu promu Cracovia i eksploatowaniu go w długoterminowym czarterze. Prom ten wzmocni pozycję rynkową Spółki, poprawi wyniki finansowe i zabezpieczy finansowanie PŻB S.A. pod budowę nowej jednostki.

Podstawowym celem Armatora jest odnowa tonażu poprzez budowę nowych promów w polskich stoczniach.

Prom Cracovia w sobotę 20 maja br. wyszedł z portu w Burgasw Bułgarii, a jego przyjście do Polski planowane jest na początku czerwca. Jednostka po niewielkim remoncie, który przeprowadzony zostanie w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A. w Szczecinie, będzie eksploatowany na linii Świnoujście - Ystad. M/f Cracovia będzie trzecim promem PŻB S.A. pływającym na tej linii i tym samym dołączy do obecnie tam eksploatowanych m/f Mazovia i m/v Baltivia.

Cracovia posiada następujące parametry techniczno-eksploatacyjne:

długość - 180 m,

szerokość - 24,30 m,

zanurzenie - 6,5 m,

GT - 24,813,

liczba pasażerów - 640 pasażerów,

długość linii ładunkowej - 2196 LM,

rok budowy - 2002 r.

Prom spełnia wymogi wszystkich obowiązujących Konwencji oraz zalecenia IMO, a także wszystkie inne wymagania dotyczące uprawiania żeglugi. Jednorazowo prom będzie mógł zabrać około 126 samochodów ciężarowych + 64 samochody osobowe oraz 640 pasażerów. Do dyspozycji na promie będzie 57 kabin.

Wraz z wejściem na linię Cracovii, Armator podjął decyzję o otworzeniu nowej, sezonowej linii na wyspę Bornholm. W sierpniu prom zawinie dwa razy do portu w Rønne.