TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Będzie nowy sprzęt do obsługi ro-ro w OT Port Gdynia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Będzie nowy sprzęt do obsługi ro-ro w OT Port Gdynia

Gdyńska spółka podpisała umowę na dostawę nowoczesnego wyposażenia do obsługi ruchu intermodalnego. OT Port Gdynia sp. z o.o. rozpoczęła I etap realizacji projektu unijnego pn. "Doposażenie intermodalnego terminala ro-ro w Gdyni przez OT Port Gdynia sp. z o.o.", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.  

Projekt polega na wyposażeniu Spółki w specjalistyczne urządzenia i maszyny przeładunkowe do obsługi ładunków w jednostkach intermodalnych (naczepach samochodowych, kontenerach) oraz urządzenia informatyczne wspomagające obsługę tych ładunków.

W ramach tego projektu na początku marca br. OT Port Gdynia sp. z o.o. podpisała umowę z Cargotec Poland sp. z o.o., na mocy której na terminal zostaną dostarczone 4 ciągniki terminalowe o zwiększonej mocy i 4 podwozia hydrauliczne do przemieszczania kaset. Jest to kolejny etap unowocześniania wyposażenia spółki w zakresie obsługi ruchu intermodalnego w technologii ro-ro i relacjach lądowych (obsługa samochodów i kolei).

Zamówiony sprzęt to ciągniki terminalowe typu ro-ro Kalmar TR 618i z napędem 4×4 i obracanym o 180° fotelem operatora oraz naczepy do przemieszczania kaset Liftec LTH90R.

 

Port Gdynia 

Potencjał infrastrukturalny Portu Gdynia w sektorze offshore wind

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Potencjał infrastrukturalny Portu Gdynia w sektorze offshore wind

Port Gdynia, który promuje swój potencjał infrastrukturalny w sektorze offshore wind, gościł Ireneusza Zyska, sekretarza stanu, pełnomocnika rządu ds. odnawialnych źródeł energii. Port Gdynia od strony wschodniej jest portem najbliżej położonym względem obszarów morskich przewidzianych na lokalizację farm wiatrowych. Potencjał terenów portowych sprzyja rozwojowi alternatywnych - ekologicznych źródeł energii w Polsce - czytamy w oficjalnym komunikacie zarządu portu.

Port Gdynia analizuje rozwiązania służące rozwojowi sektora offshore wind, a także uczestniczy w tworzeniu zaplecza do obsługi elementów morskich farm wiatrowych, obejmującego gminy Kosakowo, Rumię oraz Gdynię.

Sekretarz stanu, pełnomocnik Rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii, Ireneusz Zyska, podczas czwartkowego briefingu prasowego Zarządu Morskiego Portu Gdynia powiedział:

"Dzisiejsza wizyta w Porcie Gdynia jest związana z wyborem lokalizacji pod port instalacyjny przemysłu offshore wind. Mamy w Polsce wielki skarb, natura obdarzyła nas bardzo dobrymi warunkami wietrznymi na Bałtyku. Dzisiaj jak wiemy 80 % energii pochodzi z węgla, w perspektywie rozwoju miksu energetycznego do 2030 roku chcemy zdecydowanie odmienić ten stan rzeczy. Duży ekosystem biznesowy oparty na offshore wind w myśl idei local content w celu angażowania firm lokalnych, które mają już doświadczenie w tym sektorze.”

Chcemy być głównym operatorem, aby to właśnie w Porcie Gdynia kompletowane były zestawy farm wiatrowych, a następnie wywożone na koncesjonowane obszary morskie. Mamy doświadczenie w przeładunkach lądowych konstrukcji farm wiatrowych, realizowanych na terenach terminali kontenerowych oraz przewagę w postaci dogodnej lokalizacji. Liczymy na to, że Port Gdynia zostanie bezpośrednim beneficjentem tego ogromnego rządowego programu inwestycyjnego. Myśląc o odnawialnych źródłach energii w koncepcji green port, przewidzieliśmy teren dla sektora offshore wind na końcu Portu Zewnętrznego- komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA jest również zainteresowany nabyciem całości terenów będących w zasobach Stoczni Marynarki Wojennej, w ramach przysługującego prawa pierwokupu. Nabyty teren ma służyć zwiększeniu funkcjonalności usług portowych, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i obsługi polskich morskich farm wiatrowych na Bałtyku.

Rząd polski posiada strategię pozyskania energii ze źródeł odnawialnych, a jednym z nich jest wiatr. Najlepszym miejscem jego wykorzystania jest obszar morski, gdzie wiatr wieje przez około 330 dni w roku. Morskie farmy wiatrowe na Bałtyku mają więc szansę odegrać kluczową rolę w transformacji energetycznej Polski ku gospodarce niskoemisyjnej, przyczynić się do zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz pomóc w walce z zanieczyszczeniami powietrza.

Co więcej, usytuowanie wiatraków w odległości ponad 20 kilometrów od linii brzegowej nie zakłóci nadmorskiego krajobrazu polskiego wybrzeża, a będzie motorem rozwoju gospodarczego obszarów nadmorskich i całej Polski. Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 miliardów złotych wartości dodanej do PKB i 15 miliardów wpływów z tytułu podatków CIT i VAT. Będą to gigantyczne inwestycje, warte miliardy złotych, do zrealizowania których potrzebny jest odpowiedni port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie.

W związku z planowaną realizacją Narodowego Programu Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej, dotyczącego budowy morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Bałtyku, Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA przeprowadził wstępne rozpoznanie możliwości adaptacji posiadanych terenów pod kątem przeładunku, składowania i montażu elementów morskich elektrowni wiatrowych.

 

 ZMP Gdynia

Port Gdynia efektywnie wykorzystuje środki unijne na inwestycje infrastrukturalne

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Port Gdynia efektywnie wykorzystuje środki unijne na inwestycje infrastrukturalne

Projekt unijny „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja” to inwestycja o strategicznym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju. Działaniom tym przyświeca wdrożenie wytycznych polityki transportowej Unii Europejskiej, która zakłada obsługę ponad 35 procent ładunków drogą kolejową do roku 2030.

Port Gdynia jest elementem korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, który jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej. Zatem zapewnienie efektywnego dostępu kolejowego do Portu Gdynia jest nie tylko niezbędne dla jego rozwoju, ale stanowi jedno z zobowiązań Polski wynikających z regulacji unijnych w zakresie transportu. Procentowy transportu kolejowego w Porcie Gdynia osiągnął w roku 2019 ponad 28 procent. Suma tonażu przeładowana przy udziale transportu kolejowego w 2019 roku to 6 760 695 ton.

Nasze działania w zakresie rozwoju zmierzają w jednym, ściśle określonym kierunku. Do 2027 r. nie mniej niż 40% towarów w naszym porcie obsługiwana będzie koleją. To założenie zapisane jest w naszej Strategii Rozwoju i dołożymy wszelkich starań, by je spełnić. Cieszymy się, że uzyskaliśmy wsparcie środków unijnych do realizacji tej inwestycji – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Przypomnijmy, że 9 września 2019 roku zawarto umowę na unijne dofinansowanie projektu. Planowane całkowite koszty brutto inwestycji wyniosą niemal 70 milionów złotych. W wyniku podpisanej umowy inwestycja ta uzyskała wsparcie ze środków unijnych w kwocie 19,8 mln zł. Przedmiotem projektu jest elektryfikacja bocznicy Intermodalnego Terminalu Kolejowego wraz z jej przebudową, budową nowego toru oraz rozjazdów na grupie przyjazdowo-odjazdowej, a także montaż nowego systemu sterowania ruchem kolejowym (SRK). Inwestycja obejmuje elektryfikację około 2,5 kilometrowego odcinka linii kolejowej i przeprowadzeniu prac budowlano-modernizacyjnych na 12 rozjazdach. W ramach projektu powstaną cztery nowe rozjazdy, zaś osiem z już istniejących zostanie ponownie wbudowanych - po demontażu - na nowych doborach podrozjazdnic. Poprzez elektryfikację dostępu kolejowego inwestycja usprawni funkcjonowanie transportu Intermodalnego Terminalu Kontenerowego od strony lądu. W efekcie realizacji projektu nie będzie konieczności zmiany obsługi trakcji z elektrycznej na spalinową na stacji rozrządowej Portu Gdynia, a sterowanie ruchem zostanie zautomatyzowane. Tym samym Port Gdynia stanie się portem jeszcze bardziej przyjaznym dla środowiska naturalnego. Torowiska będą zarządzane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. i dostępne dla wszystkich zainteresowanych przewoźników kolejowych. Podstawowe cele realizowanego projektu to zwiększenie ruchu kolejowego i bezpieczeństwa jego prowadzenia oraz ograniczenie emisji spalin, a także poprawa konkurencyjności transportu kolejowego w obsłudze ładunkowej Portu Gdynia. Planowany termin zakończenia projektu to styczeń 2021 roku.

To nie jedyna inwestycja w obszarze rozwoju transportu intermodalnego w Porcie Gdynia. Pod koniec czerwca 2019 roku w Porcie Gdynia podpisano umowy, warte ponad 2,6 mld zł, na projekty „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdynia” oraz „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk”.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z wykonawcami trzy umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów morskich Gdyni i Gdańska. Umowy dotyczą prac na linii kolejowej 226 i stacji Gdańsk Port Północny oraz na linii 965 i stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, a także rozbudowy stacji Gdynia Port. Modernizacja i przebudowa torów obejmie w sumie około 70 km na stacji portowej Gdańska i około 115 km w Gdyni Port.

Dzięki jednej z największych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego porty będą w stanie zwiększyć swój potencjał dzięki obsłudze znacznie dłuższych pociągów. Czas rozładunków i załadunków skróci się od kilku do kilkudziesięciu minut. Jednocześnie wzrośnie konkurencyjność portów ze względu na zwiększoną liczbę przyjmowanych i odprawianych ładunków. Kolej zyska na atrakcyjności względem innych środków transportu, a gospodarka kraju będzie rozwijać się jeszcze prężniej.

W 2,5 roku mamy tutaj mieć pełną gotowość tej nowej infrastruktury kolejowej, którą dzisiaj zobowiązujemy się wybudować. Infrastruktury, która wydatnie zwiększy możliwości transportowe przyjmowania towarów i uczynienia z Trójmiasta, Gdyni Gdańska, przede wszystkim tych portów, hubu numer jeden na Morzu Bałtyckim – skomentował Premier Mateusz Morawiecki - to jest taka wizja, która na pewno się ziści, na pewno się zrealizuje – dodał.

 

Port Gdynia 

Port Gdynia poszerza wejście wewnętrzne do 140 m

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Port Gdynia poszerza wejście wewnętrzne do 140 m

Przebudowa północnej ostrogi pilotowej to kolejny z etapów w ramach projektu pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych w Porcie Gdynia, którego celem jest umożliwienie zawijania statków o parametrach Baltimax oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.

Realizowana inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe portu oraz jego konkurencyjność w rejonie Morza Bałtyckiego i w Korytarzu Bałtyk-Adriatyk Transeuropejskich Sieci Transportowych TEN-T. Całość działań przyczyni się również do poprawy parametrów nawigacyjnych, Port Gdynia jest jednym z zaledwie dwóch portów na świecie korzystającym z poprawek RTK do celów nawigacyjnych zgodnie z wymaganiami międzynarodowych norm IMO i zaleceń IALA. Najdłuższy kontenerowiec jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - mv „Charlotte Maersk” mierzył prawie 347 m długości i 42,8 m szerokości. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który jest najbezpieczniejszym tego rodzaju narzędziem wykorzystującym najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków na świecie. 

- „Inwestycje w Porcie Gdynia realizujemy w ramach zrównoważonego rozwoju, oprócz biznesu ważna jest dla nas również tzw. „wartość dodana” do projektu. W tym przypadku zyskujemy potrójnie, wpływamy na rozwój, bezpieczeństwo oraz ekologie. Działamy z troską o środowisko, odpowiedzialnie i konsekwentnie realizując założone przez na cele”- mówi Adam Meller- Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. 

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. uzyskał znaczące dofinansowanie dla inwestycji pn. „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – Etapy II i III” – nr umowy POIS.03.02.00-00-0070/18-00.

Dzięki funduszom unijnym realizowane inwestycje w infrastrukturę portową stymulują rozwój gospodarczy kraju, a co za tym idzie - tworzą nowe miejsca pracy w regionie. Jedno miejsce pracy w porcie inicjuje zatrudnienie czterech osób w branży okołoportowej.

Przebudowa Ostrogi Północnej ma na celu umożliwienie wejścia do Portu Gdynia dużych jednostek kontenerowych o długości do 400m. Roboty polegać będą na poszerzeniu wejścia pomiędzy istniejącymi ostrogami do 140m (obecnie szerokość wynosi 100m), poprzez wykonanie rozbiórki ok 43mb Ostrogi Północnej oraz generalnej przebudowie pozostałego odcinka, tak aby w kolejnym etapie możliwe było wykonanie robót czerpalnych do głębokości -16,0m.

- To kolejna, po aktualnie wykonywanej budowie nowego terminalu pasażerskiego, realizacja dla Portu Gdynia – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu Korporacji Budowlanej DORACO, generalnego wykonawcy inwestycji. - Dynamiczny rozwój portu, do którego znów dokładamy swoją „cegiełkę” to dla nas powód do dumy, a jednocześnie motywacja do pracy. Jestem pewien, że nasz doświadczony zespół zrealizuje projekt w pełni zgodny z oczekiwaniami Inwestora.  

Port Gdynia 

Port Gdynia Dużą Perłą w koronie polskiej gospodarki

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Port Gdynia Dużą Perłą w koronie polskiej gospodarki

Po raz drugi z rzędu Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. otrzymał tytuł „Perła Polskiej Gospodarki” zajmując pierwsze miejsce w kategorii „Perły Duże w XVII edycji Rankingu Pereł Polskiej Gospodarki”- obiektywnego pozycjonowania polskich przedsiębiorstw- zorganizowanego przez redakcję anglojęzycznego magazynu ekonomicznego Polish Market wspólnie z ekspertami Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Należy podkreślić, że udział w Rankingu nie wiąże się z żadnymi kosztami, co potwierdza wyjątkowy i rzetelny charakter rankingu. Badanie rankingowe obejmuje ponad 2000 firm, których przychody z całokształtu działalności gospodarczej w okresie roku wyniosły: co najmniej 100 milionów złotych – Perły Duże oraz powyżej 1 miliarda złotych – Perły Wielkie. Opracowany przez naukowców ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie algorytm szereguje przedsiębiorstwa posługując się międzynarodowymi wskaźnikami audytorskim. Patronatu honorowego nad tegoroczną Galą Pereł Polskiej Gospodarki udzielili: Wicepremier, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Jarosław Gowin, Minister Rozwoju – Jadwiga Emilewicz, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej – Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

– Stoimy w obliczu przełomowych inwestycji i dzisiejsze wyróżnienie jest potwierdzeniem podejmowanych przez nas decyzji. Z dumą przyjmuję nagrodę w imieniu wszystkich Pracowników, bez których Port Gdynia nie byłby tak okazałą Perłą Gospodarki Polskiej. Otrzymane dziś wyróżnienie cieszy ale i zobowiązuje by utrzymać pozycję lidera– akcentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Uroczysta Gala XVII edycji Rankingu Pereł Polskiej Gospodarki odbyła się 10 grudnia br. na Zamku Królewskim w Warszawie i było to jedno z najważniejszych wydarzeń gospodarczych w kraju, które co roku gromadzi środowiska biznesowe, naukowe oraz przedstawicieli świata kultury.

– Uzyskana po raz kolejny pierwsza pozycja Portu Gdynia wśród Dużych Pereł Polskiej Gospodarki, najlepiej świadczy o naszej stabilnej kondycji finansowej, dzięki której ze spokojem patrzymy w przyszłość - dodaje Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Warto podkreślić, iż o pozycji firmy w rankingu nie decyduje kryterium przychodów, a efektywność i dynamika rozwoju przedsiębiorstwa. Duża Perła to dla wszystkich Pracowników Portu Gdynia wielka nagroda za skuteczną realizację założonych celów.

Z wielką satysfakcją nadmienić należy, że Port Gdynia zajął pierwsze miejsce w rankingu w kategorii Perły Duże wyprzedzając takich potentatów polskiej gospodarki jak m.in. Volkswagen Motor Polska, KGHM, Grupa Azoty SA, Orange Polska i PZU SA oraz PKO BP.

 

Port Gdynia