TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Koniec sporu - Bulk Cargo Port Szczecin z dzierżawą na 30 lat

Czytaj więcej: Koniec sporu - Bulk Cargo Port Szczecin z dzierżawą na 30 lat

W dniu 05 listopada 2019 roku, po uzyskaniu zgody Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, ZARZĄD MORSKICH PORTÓW SZCZECIN I ŚWINOUJŚCIE S.A. z siedzibą w Szczecinie oraz „BULK CARGO – PORT SZCZECIN” Spółka z o.o. z siedzibą w Szczecinie zawarły aneks do umowy dzierżawy z 15 września 1994 roku, którego postanowienia m.in. zmieniają czas trwania tej umowy na umowę na czas oznaczony – 30 lat. Zawarcie aneksu o którym mowa w zdaniu poprzedzającym kończy niemal trzyletnie negocjacje prowadzone przez obydwie spółki.

Najważniejszymi skutkami zawarcia aneksu są: zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej przez „BULK CARGO – PORT SZCZECIN” Spółka z o.o. oraz zapewnienie stabilnej sytuacji tej spółki portowej, co polepszy warunki inwestowania w wydzierżawione nieruchomości i umożliwi dalszy rozwój przedsiębiorstwa portowego, ukierunkowany na podniesienie poziomu i jakości świadczonych usług portowych.  Zawarcie aneksu o którym mowa powyżej zapewnia również możliwość utrzymania aktualnej ilości miejsc pracy w „BULK CARGO – PORT SZCZECIN” Spółka z o.o., a w dłuższej perspektywie – przy odpowiednim wykorzystaniu możliwości przez spółkę portową – zwiększenie ilości miejsc pracy w porcie morskim w Szczecinie. W treści powyżej przywołanego aneksu znalazły się również postanowienia dostosowujące warunki dzierżawy do aktualnej sytuacji rynkowej i rynkowych stawek czynszu oraz realiów działalności w porcie morskim w Szczecinie oraz zmierzające do lepszego wykorzystania potencjału przeładunkowego nieruchomości wydzierżawionych od ZARZĄD MORSKICH PORTÓW SZCZECIN I ŚWINOUJŚCIE S.A.

 

ZMPSiŚ

Nowa powierzchnia magazynowa w Szczecinie

Czytaj więcej: Nowa powierzchnia magazynowa w SzczecinieBulk Cargo – Port Szczecin Sp. z o.o. aktualnie zatrudniająca 430 pracowników, wykonuje roczny obrót ładunkowy w wysokości 5-7 mln ton rocznie. Posiada również kilkanaście magazynów krytych, o łącznej powierzchni ponad 4 ha, a od niedawna włączyła do działalności nowo wybudowany elewator o powierzchni ok. 3000 m2, przeznaczony do obsługi ładunków sypkich: zbóż i pasz. Dawniej mieścił się tam portowy tartak.

Na uroczystym otwarciu elewatora, które odbyło się 3 kwietnia br. byli obecni: Bogusław Trzciński, Prezes Bulk Cargo - Port Szczecin, Wojciech Pysiak, wiceprezes Bulk Cargo, Piotr Mync, wiceprezydent Miasta Szczecin oraz nowy prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Zbigniew Miklewicz. Ostatni, docenił działalność spółki Bulk Cargo, która dzięki nowym inwestycjom i ciągłym prowadzeniu swojej działalności, w dużym stopniu przyczynia się do rozwoju operacji portowych i aktywności gospodarczych, m.in. stwarzając nowe miejsca pracy.

Inwestycję zrealizowała szczecińska firma Multi Projekt, natomiast jej koszt to ok. 1 mln euro.

Przedsiębiorstwo Bulk Cargo - Port Szczecin Sp. z o.o. jest spółką eksploatacyjną, działającą na terenie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Obsługuje wszystkie grupy ładunków przechodzących przez porty ujścia Odry a także świadczy usługi związane z obsługą ładunków i środków transportu w krajowym i międzynarodowym obrocie portowym.

K.W.

Fot: www.hale-multiprojekt.pl

Kolejny niedoładowany statek opuści Szczecin

Czytaj więcej: Kolejny niedoładowany statek opuści SzczecinBulk Cargo – Port Szczecin Sp. z o.o. wraz z kontrahentami szczecińskiego portu z dużym zadowoleniem przyjęła informację o realizacji przez ZMPSiŚ S.A. w nowej perspektywie 2014 – 2020 wnioskowanej od lat modernizacji nabrzeży Katowickiego i Chorzowskiego. W ramach poprawy dostępu do portu od strony wody nabrzeża te zostaną dostosowane do nowej głębokości toru wodnego tj. 12,5 m.

Przy tych nabrzeżach, o łącznej długości ok. 800 m, już dzisiaj mogą cumować jednocześnie trzy duże statki o nośności od 20 do 40 tys. ton. Spółka posiada odpowiedni potencjał przeładunkowo – składowy do obsługi tego typu jednostek.

Nabrzeża te są wyposażone w dziewięć żurawi portowych, po sześć torów kolejowych i potężne place, zbiorniki i magazyny składowe niezbędne do sprawnej obsługi tak dużych jednostek.

W sobotę (5 X 2013) do nab. Katowickiego zacumowały dwa kolejne statki o maksymalnym zanurzeniu większym niż dopuszczalne w szczecińskim porcie (9,15m). Statek „Embdens Welvaart” o nośnościn50 tys. ton, długości 189,9 m i szerokości 30,5 m i maksymalnym zanurzeniu 12,82 m - ze względu na aktualną głębokość na torze wodnym i przy nabrzeżu - zabierze ze Szczecina zaledwie 25 000 ton polskiego koksu do Południowej Afryki. Podobnie statek „Azalea Galaxy” o szerokości 24,23 m, długości 147,83 m i maksymalnym zanurzeniu 9,46 m zabierze jedynie 15 tys. kwasu siarkowego, choć mógłby pomieścić  5 tys. ton więcej.

Do Bulk Cargo-Port Szczecin Sp. z o.o. rocznie przypływa kilkadziesiąt tak dużych jednostek.

Obecnie na zapleczu składowym nabrzeży Katowickiego i Chorzowskiego jest złożonych i czeka na wysyłkę ok.  260 000 ton ładunków portowych.

Paulina Trzcińska

Niedoładowani płyną do Szczecina. To się musi zmienić

Czytaj więcej: Niedoładowani płyną do Szczecina. To się musi zmienićWczoraj odwiedzając trzy nabrzeża obsługiwane przez Bulk Cargo Port Szczecin, zastaliśmy niecodzienny widok. Niemal jednocześnie pracowano przy czterech jednostkach: Nan Chang Hai z rudą, Brant z koncentratem miedzi, Orient Tribune (masówka) oraz czwarty statek tzw. kwasowiec - Siva Antwerp i Vega (drobnica). Wszystkie przypłynęły do Szczecina niedoładowane.

- Analizy Urzędu Morskiego w Szczecinie, oparte na zweryfikowanych przez UMS danych pochodzących ze spółek eksploatacyjnych wskazują, że obecnie znaczna liczba dużych statków zawijających do Szczecina i Polic jest niedoładowana z uwagi na niedostateczne warunki nawigacyjne panujące na torze wodnym. W roku 2011 do nabrzeży obsługujących Elewator Ewa w Szczecinie zacumowało 11 niedoładowanych statków o nośności od 22.300 do 54.339 ton. Zaś Spółka Bulk Cargo obsłużyła w 2011 roku 35 takich statków o nośności od 9.202 ton do 22.212 ton a port w Policach – 24 statki o nośności od 15.482 ton do 25.624 ton. – powiedział Wojciech Pysiak, wiceprezes Bulk Cargo Port Szczecin.

Powód jest na ogół znany, tor wodny Świnoujście – Szczecin jest, po prostu, za płytki i posiada nie wystarczającą nawigację. To musi się zmienić. Utrzymanie obecnego stanu doprowadzi do negatywnych wyników finansowych portowych spółek, łącznie z ich samo rozwiązaniem. Mimo wszystko, portowcy walczą. Nie tylko o pogłębienie toru wodnego do 12,5, ale również o takie same parametry przy swoich nabrzeżach.

Czytaj więcej: Niedoładowani płyną do Szczecina. To się musi zmienić - ZMPSiŚ przygotował listę inwestycyjną infrastruktury dla przyszłej perspektywy finansowej na lata 2014 – 2020. Nie ukrywamy, że Bulk Cargo zabiega o modernizację Nabrzeża Katowickiego i Nabrzeża Chorzowskiego. Rozmawiamy o pogłębieniu do 12,5 m. Dlaczego akurat tych nabrzeży, bo one są już przygotowane do obsługi dużych statków. Posiadają nowe żurawie. Nieco starsze także, ale zmodernizowane oraz ogromne place składowania. Mają infrastrukturę kolejową i drogową. Jesteśmy przygotowani do przyjmowania kolosów, ale nie z aktualną głębokością  – dodaje Wojciech Pysiak z Bulk Cargo.

Nasz komentarz

Prezesi spółki Bulk Cargo twierdzą, że przy zmianie warunków, obsłużą znacznie większą ilość statków. Na tę chwilę utrzymuje się magiczna liczba 35. W 2011 roku Bulk Cargo rozładowało i załadowało 35 dużych statków. W 2012 roku będzie podobnie. Na razie tak musi być. Kiedy ten stan się zmieni, wszystko w rękach ministerstw.
Temat pogłębienia toru wodnego Świnoujście – Szczecin pod hasłem „12,5 dla Szczecina” „u góry” znalazł zrozumienie i poparcie. Do pełni szczęścia brakuje pieniędzy, ale i one się znajdą. Trzeba w to wierzyć, jak we wszystko!  Na sukcesy trzeba pracować i to czasami przez długie, długie  lata.

Tekst i zdjęcia: Bogdan Tychowski

Czytaj więcej: Niedoładowani płyną do Szczecina. To się musi zmienić

Czytaj więcej: Niedoładowani płyną do Szczecina. To się musi zmienić

Z Legnicy i Głogowa do Szczecina a stąd do obu Ameryk

Czytaj więcej: Z Legnicy i Głogowa do Szczecina a stąd do obu AmerykW dniu dzisiejszym w Terminalu Kwasu Siarkowego pojawił się pierwszy statek m/v North Fighter, który załaduje 17 250 ton kwasu siarkowego z nowego terminalu zlokalizowanego na Nabrzeżu Katowickim, nabrzeża należącego do Bulk Cargo Port Szczecin.

 

Nowoczesny terminal do przeładunku kwasu siarkowego został wybudowany przez firmę Metraco, spółkę córkę potentata miedziowego KGHM. W nowo wybudowanej bazie magazynowo-przeładunkowej powstały 3 zbiorniki, które mogą pomieścić aż 33 tys. ton kwasu, połączone rurociągami z nabrzeżem oraz stanowisko umożliwiające załadunek kwasu na statki.

Czytaj więcej: Z Legnicy i Głogowa do Szczecina a stąd do obu Ameryk

 

 

Odbiorcami ładunku są przeważnie kontrahenci z obu Ameryk, a kwas do portu w Szczecinie dostarczany jest cysternami kolejowymi z hut miedzi w Legnicy i Głogowa.

 

Czytaj więcej: Z Legnicy i Głogowa do Szczecina a stąd do obu Ameryk

Paweł Krzych

Zdjęcia: Paweł Pysiak