TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

UL grafika wizerunkowa 500x80px

Nowe suwnice RMG rozpoczynają przeładunki w DCT Gdańsk

Czytaj więcej: Nowe suwnice RMG rozpoczynają przeładunki w DCT Gdańsk

Trzy nowe elektryczne suwnice RMG przeznaczone do pracy na bocznicy kolejowej DCT rozpoczęły przeładunki. Suwnice zakupione zostały w ramach programu rozbudowy T2b i są już w pełni operacyjne, pozwalając DCT zrobić kolejny krok w kierunku zwiększenia produktywności, wydajności oraz możliwości przeładunkowych dla naszych klientów na kolei.

Suwnice przypłynęły do nas w częściach w lipcu 2019 z Chin. Ogromne elementy nowego sprzętu zostały przetransportowane do miejsca montażu. W tym samym czasie rozpoczęto prace nad stworzeniem nowych szyn dla suwnic RMG – skomplikowane zadanie, gdy bocznica kolejowa musi pozostać w pełni operacyjna. Teraz, po pomyślnym przejściu pierwszych testów, są one gotowe do rozpoczęcia obsługi pociągów na bocznicy kolejowej DCT.

Suwnice RMG mają 47 metrów długości, 20 metrów wysokości, 28 metrów szerokości i przeznaczone są do pracy na szynach. Jako, że są zasilane elektrycznie mają niższe emisje niż suwnice placowe RTG, które zastąpiły. Są nie tylko większe i bardziej wydajne, ale także szybsze z maksymalną prędkością jazdy wynoszącą 150 m na minutę.

Dla wyobrażenia, wielkość suwnicy RMG to długość 8 kontenerów 20-stopowych postawionych jeden za drugim oraz wysokość 8 takich kontenerów postawionych jeden na drugim.

Dodatkową funkcjonalnością suwnic RMG jest obracanie kontenera w osi pionowej o 360 stopni oraz możliwość pracy 24 h na dobę w każdych warunkach pogodowych, nawet przy wietrze o prędkości 90 km/h.

Nowe szyny i suwnice RMG są pierwszym krokiem w modernizacji kolei w programie T2b. Następnie, DCT zwiększy liczbę torów z 4 do 7 i wydłuży je do 750m, w efekcie tego DCT będzie miało tory kolejowe o długości 5,25 km, ponad dwukrotnie zwiększając możliwości przeładunkowe na kolei. Suwnice RMG będą również wyposażone w systemy automatycznego odczytywania numerów kontenerów dla podniesienia wydajności, niezawodności, a przede wszystkim bezpieczeństwa operacji przeładunkowych.

Dołączenie do operacji nowych suwnic RMG o takich parametrach oznacza osiągnięcie przez DCT jeszcze wyższych standardów obsługi dla naszych klientów, a także zakończenie kolejnego etapu na drodze do wzrostu wydajności bocznicy kolejowej DCT.

 „Inwestycje w celu zwiększenia wydajności oraz możliwości przeładunkowych na kolei są niezwykle ważną częścią rozwoju DCT Gdańsk. Rozbudowa naszej bocznicy kolejowej podwoi nasze zdolności przeładunkowe na kolei do ponad miliona TEU. Pierwszy istotny krok został zrealizowany – przebudowa bocznicy tak, aby mogła być obsługiwana przez nasze nowe suwnice RMG. Następnie, tory zostaną rozbudowane do długości 750 m, a ich liczba zwiększy się z czterech do siedmiu. Projekt ten wymaga starannego zaplanowania, ponieważ jest realizowany jednocześnie z odbywającymi się przeładunkami na bocznicy” – mówi Cameron Thorpe, Dyrektor Generalny DCT Gdańsk.

Całość komponentu kolejowego programu T2B ma być ukończona pod koniec 2021 roku. Inwestycje te zostały również uzgodnione z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, który inwestuje w dodatkowy tor kolejowy do DCT, podwajając jego przepustowość, a także budując dostęp dwutorowy z wiaduktem na liniach kolejowych.

„Wierzymy, że inwestycje, które prowadzimy na kolei są bardzo potrzebne dla rozwoju całego kraju. Pomimo spowolnienia gospodarczego, nadal 35% wszystkich kontenerów w ruchu lądowym w porcie w Gdańsku wywozi się koleją. W DCT, w pierwszych czterech miesiącach 2020 nie tylko wzrosła ilość ładunków obsługiwanych koleją, ale także wzrósł udział kolei ogółem. 35% to bardzo dobry wynik, ale zarówno my jak i nasi kontrahenci widzimy jeszcze większy potencjał w transporcie kolejowym” – podsumowuje Dominik Landa, Dyrektor Handlowy DCT Gdańsk.

 

DCT Gdańsk

 

Największy na świecie statek kontenerowy MSC GULSUN przypłynął do DCT GDAŃSK

Czytaj więcej: Największy na świecie statek kontenerowy MSC GULSUN przypłynął do DCT GDAŃSK

W DCT Gdańsk zacunmował pierwszy na świecie statek o szerokości 24-rzędów kontenerów – MSC Gulsun, w ramach jej zawinięcia w cotygodniowym serwisie 2M Silk/AE-10.

Podczas jej postoju w Gdańsku, na MSC Gulsun zostanie przeładowane 11,000 kontenerów (18,000 TEU). To największa regularna wymiana kontenerów w Europie.

Od 2013 największe statki kontenerowe na świecie regularnie zawijają do DCT Gdańsk, gdzie nasze najnowocześniejsze suwnice STS o zasięgu ponad 25 rzędów kontenerów, głębokowodne nabrzeża i obrotnice do 670m oznaczają, że DCT jest więcej niż gotowe do przeładunku nowej klasy kontenerowca typu Megamax-24, o pojemności 23,756 TEU (jednostka równoważna pojemności kontenera o długości 20 stóp)

„W DCT Gdańsk nieustannie inwestujemy w przyszłość, więc kiedy ona nadejdzie – podobnie jak w przypadku nowej klasy statków – jesteśmy na to gotowi. Chcielibyśmy podziękować naszym klientom za korzystanie z DCT Gdańsk jako bramy do Europy Wschodniej oraz MSC za powierzenie nam ich nowej flagowej klasy statków, przy obsłudze których dążymy do zapewnienia najwyższego poziomu usług i niezawodności. ”- mówi Prezes Zarządu DCT Gdańsk, Cameron Thorpe.

Fakty o MSC Gulsun

Pojemność: 23,756 TEU (jednostka równoważna pojemności kontenera o długości 20 stóp)

Builder: Samsung Heavy Industries w Południowej Korei

Bandera: Panama

Dostarczona: Lipiec 2019

Prędkość: do 21 węzłów

Długość: 399.9 m

Szerokość: 61.5 m

Głębokość: 33.2 m

Zanurzenie: > 16 m

 

 

Nowe suwnice STS na nabrzeże T2 osiągnęły już wymiar wertykalny

Czytaj więcej: Nowe suwnice STS na nabrzeże T2 osiągnęły już wymiar wertykalny

Pod koniec września elementy dwóch suwnic STS, które przypłynęły do DCT Gdańsk drogą morską na początku sierpnia osiągnęły już wymiar wertykalny. Zakończony został już proces podnoszenia głównych elementów dźwigów.

Po przypłynięciu elementów suwnic statkiem, i rozładowaniu ich na nabrzeże dźwigami statkowymi, odbył się proces przetransportowania ich z nabrzeża na miejsce składania na placu za pomocą samochodów transportowych jak również specjalistycznych pojazdów SPMT.

Teraz, kiedy proces podnoszenia suwnic STS się zakończył, na koniec października planowane jest przestawienie dźwigów na nabrzeże, gdzie odbędą się pierwsze uruchomienia i testy.

 

DCT Gdańsk 

Plany rozwojowe DCT Gdańsk w 2018 roku

Czytaj więcej: Plany rozwojowe DCT Gdańsk w 2018 roku

W 2017 terminal kontenerowy DCT Gdańsk odnotował wzrost na poziomie 24% przeładowując prawie 1,6 miliona TEU (kontenerów 20-stopowych).

W 2017 terminal T2, który podwoił możliwości przeładunkowe DCT, stał się w pełni operacyjny. „To umożliwiło rozwój naszych relacji z aliansem 2M, a także pojawienie się w maju nowego aliansu OCEAN. Współpraca z dwoma największymi sojuszami linii kontenerowych na świecie, które zapewniają bezpośrednie połączenia oceaniczne wysyłając swoje największe statki z Dalekiego Wschodu, to dowód uznania dla wizji budowy DCT Gdańsk” – mówi Cameron Thorpe, Prezes Zarządu DCT Gdańsk.

W 2018 DCT Gdańsk kontynuuje plan ciągłego rozwoju. Terminal zainicjował program T2B, który ma potrwać 3 lata.  Do najważniejszych etapów projektu T2B należą:

- Zakup dwóch dodatkowych suwnic nabrzeżowych STS, które zostaną dostarczone w trzecim kwartale 2018, co oznacza, że już pod koniec tego roku nabrzeże T2 będzie wyposażone w 7 nowoczesnych suwnic STS (wszystkie z wysięgiem 25 rzędów kontenerów). Odpowiednio zwiększona zostanie także powierzchnia placów składowych, a także zakupiony sprzęt – 5 suwnic placowych eRTG.

- Całkowicie zautomatyzowane bramy, które będą używać kamer OCR (optyczne rozpoznawanie znaków) do rejestrowania samochodów ciężarowych i kontenerów, które przyjeżdżają zgodnie z wcześniejszą rezerwacją w systemie awizacji e-Brama.

- Znaczne zwiększenie zdolności przeładunkowych na kolei. Najpierw istniejące tory kolejowe zostaną wydłużone do 750 m, a następnie bocznica kolejowa zostanie poszerzona z 4 do 6 torów. Modernizacja bocznicy przewiduje również zakup całkowicie zelektryfikowanych suwnic kolejowych RMG, a także uruchomienie systemu kamer OCR do rejestracji pociągów i kontenerów.

„Nowe inwestycje mają na celu ciągłe zwiększanie jakości obsługi klientów w każdej dziedzinie działalności terminalu. Jednak, to nie wszystko, w ciągu dwóch lat powstanie drugi tor podejściowy do Portu Gdańsk, do którego DCT również będzie miało dostęp. Oznacza to skrócenie czasu wpłynięcia ze stacji pilotów do nabrzeża, a co za tym idzie polepszenie czasu obsługi statków oceanicznych przypływających do DCT. W dłuższej perspektywie, DCT ma możliwość dalszej rozbudowy zarówno nabrzeża jak i poszerzania placów składowych, po to aby rozwijać się zgodnie z rosnącymi potrzebami rynku.”– komentuje Cameron Thorpe, Prezes Zarządu DCT Gdańsk.

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk będzie na bieżąco informować o kolejnych etapach programu inwestycyjnego T2B.

Cameron Thorpe nowym Prezesem Zarządu w DCT Gdańsk S.A.

Czytaj więcej: Cameron Thorpe nowym Prezesem Zarządu w DCT Gdańsk S.A.

16 grudnia 2016 r. Pan Cameron Thorpe oficjalnie przejął stanowisko Prezesa Zarządu DCT Gdańsk od udającego się na emeryturę Pana Maćka Kwiatkowskiego.

Maciek Kwiatkowski, który znacząco przyczynił się do rozwoju DCT Gdańsk z sukcesem realizując jedną z największych inwestycji na Pomorzu – budowę drugiego nabrzeża (T2), komentuje „Jestem przekonany, że zostawiam terminal DCT i cały zespół w dobrych rękach”.

Cameron ma 30-letnie doświadczenie w branży morskiej.

W 2003 r. dołączył do DP World jako Global Business Development Manager, biorąc udział w audycie ponad 12 terminali kontenerowych na całym świecie podczas dynamicznego rozwoju firmy.

W 2005 r. został powołany na stanowisko General Manager w terminalu kontenerowym Constanta w Rumunii. Po przejęciu grupy P&O przez DP World w 2006 r., Cameron przeprowadził się do Australii, aby objąć stanowisko Director and General Manager w Brisbane.

W 2009 r. został Prezesem terminalu LCIT w Tajlandii, następnie w 2013 r. przyjął propozycję pracy jako Dyrektor Zarządzający DP World Korea oraz Wiceprezes PNC - największego terminalu kontenerowego w Korei Południowej. Na początku 2015 r. Cameron przeniósł się do terminalu London Gateway w Wielkiej Brytanii, gdzie objął stanowisko Prezesa.

„Cieszę się z możliwości, jakie ma przed sobą DCT – terminal kontenerowy, który pomaga napędzać polską gospodarkę, ze światową reputacją najbardziej profesjonalnego obiektu w rejonie Morza Bałtyckiego. Z naszym nowo otwartym drugim nabrzeżem T2 będziemy umacniać wysoki poziom obsługi oraz umożliwiać rozwój przewozów intermodalnych, jako główny hub portowy w regionie” – mówi nowy Prezes DCT Gdańsk S.A.

Zanim Cameron dołączył do środowiska terminalowego pracował dla P&O Nedllyod – światowej linii żeglugowej. W ciągu 16 lat pracy zawodowej Cameron podejmował role obejmujące zarządzanie, zaopatrzenie i rozwój terminali kontenerowych w krajach od Wschodniej Afryki po Europę kontynentalną.

 

DCT Gdańsk