TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdańsk: Nowy rekord Polski w przeładunkach

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk: Nowy rekord Polski w przeładunkach

Rekordowy wynik przeładunków - ponad 52 mln ton - zanotował w 2019 r. Port Gdańsk. O wynikach firmy za ubiegły rok poinformowano we wtorek na konferencji prasowej.

W 2019 r. Port Gdańsk przeładował 52 154 098 ton, co daje wzrost o 6,4 proc. względem 2018 r. ZMPG S.A. zarobił w 2019 r. 60,2 mln zł netto, przy przychodach ogółem sięgających 257 mln zł.

Największy udział w przeładunkach portu w Gdańsku mają paliwa płynne, drobnica oraz węgiel. To powoduje, że Port Gdańsk posiada cały czas trzy stabilne nogi, dzięki którym jesteśmy też portem bardzo uniwersalnym i nie wpływają na nas tak bardzo zawirowania na poszczególnych grupach ładunkowych, jak chociażby w ostatnim okresie miało to miejsce w zbożach, gdzie rynek zbóż praktycznie się zawalił - ocenił Łukasz Greinke.

Dyrektor Departamentu Handlowego ZMPG Adam Kłos podkreślił, że w ostatniej dekadzie gdański port potroił swoje przeładunki.

Wielkość przeładunków w 2019 r. spowodowała, że weszliśmy do "wagi ciężkiej" portów przeładowujących ponad 50 mln ton. To nam pozwoliło umocnić czwartą pozycję na Bałtyku. Trzy pierwsze miejsca zajmują rosyjskie porty: Ust Ługa, Primorsk i Sankt Petersburg. A jeszcze 2-3 lata temu byliśmy na miejscu szóstym, wyprzedzała nas Kłajpeda (Litwa) i Goeteborg (Szwecja) - mówił Adam Kłos.

Podkreślił, że ubiegłoroczny wynik przeładunków sprawia, że Port Gdańsk "aspiruje, żeby wejść do pierwszej dwudziestki portów europejskich".

Port Gdańsk odnotował zwyżkę w prawie wszystkich grupach ładunkowych. Najlepszą dynamikę (prawie o 13 proc. więcej) - analogicznie do 2018 roku - uzyskały paliwa z rekordowym wynikiem prawie 17,5 mln ton. Na większą ilość dostaw paliw drogą morską wpłynęło czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń". Do portu w Gdańsku zawinęły 33 statki z paliwami płynnymi więcej niż w 2018 r. O 38 proc. wzrósł też przeładunek gazu.

Kolejnym osiągnięciem jest wzrost o 12 proc. ładunków z grupy Ro-Ro. Było to spowodowane uruchomieniem drugiej jednostki, promu "Nova Star" przez PŻB, co zwiększyło liczbę zawinięć promów o 52 proc. i ułatwiło codzienny serwis połączeń do Szwecji.

Grupa "inne masowe" po podsumowaniu 2019 roku ukształtowała się o 5,1 proc. powyżej wyniku w 2018 r.

Do portu w Gdańsku zawija coraz więcej statków handlowych. W 2019 r. było ich 3036, co oznacza przyrost o 112 zawinięć w stosunku do roku 2018.

W przeładunku w 2019 r. zdecydowanie dominowała drobnica (44 proc. udziału w całkowitym wolumenie), drugą grupą były paliwa płynne (34 proc. udziału w całkowitych przeładunkach), a na trzecim miejscu był węgiel.

Spadek w 2019 r. Port Gdańsk odnotował m.in. w przeładunku drewna o 40,4 proc. Do tak znaczących różnic na przestrzeni lat 2018-2019 przyczyniła się między innymi klęska żywiołowa w 2017 r. Łączna masa drewna po huraganie stulecia wyniosła 8,6 mln metrów sześciennych. Ponadto, drewno obecnie przeładowywane jest głównie w kontenerach i jest zaliczane do drobnicowego ładunku skonteneryzowanego.

W najbliższych trzech latach ZMPG ma zamiar wydać na inwestycje blisko 1,3 mld zł. W 2019 r. przeznaczył na nie blisko 390 mln zł, z czego 51 mln zł pochodziło z budżetu Unii Europejskiej.

 

Port Gdańsk 

Rekordowe 52 mln ton przeładunków w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Rekordowe 52 mln ton przeładunków w Porcie Gdańsk

Rok 2019 zakończył się dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. kolejnym rekordem. Według oficjalnych danych w Porcie Gdańsk w poprzednim roku przeładowano 52 mln ton - o 4% więcej, niż zakładano.

Zgodnie z oficjalnym danymi Port Gdańsk przez rok 2019 przeładował 52 150 169 ton towarów. Jest to 4% lepszy wynik od prognozowanego przeładunku na poziomie 50 mln ton. Jednocześnie w stosunku do roku 2018 Port Gdańsk zwiększył swoje przeładunki o ponad 3 mln ton.

Więcej informacji o kolejnym rekordowym roku w Porcie Gdańsk wkrótce.

 

Źródło: Port Gdańsk SA

Port Gdańsk i Port Lotniczy Gdańsk razem na rzecz Portu Centralnego

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk i Port Lotniczy Gdańsk razem na rzecz Portu Centralnego

Port Gdańsk zyskał kolejnego ważnego partnera na rzecz realizacji Portu Centralnego. 6 grudnia zarządy obu portów podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy wspieraniu budowy i efektywnego wykorzystania Portu Centralnego.

Oficjalne podpisanie Listu Intencyjnego miało miejsce w części terminalu pasażerskiego T2 Portu Lotniczego w Gdańsku. List podpisali Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, i Sławomir Michalewski, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Finansowych. Port Lotniczy Gdańsk reprezentował Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu.

Idea nawiązania współpracy powstała wraz z opracowaniem przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk koncepcji budowy Portu Centralnego, który w swoich założeniach uwzględnia m.in. powstanie terminala dla statków pasażerskich. Inwestycja morska, w połączeniu z nowoczesną infrastrukturą Portu lotniczego otwiera szansę na stworzenie w Gdańsku miejsca wymiany pasażerów i załóg. Celem jest, aby w Gdańsku rozpoczynały się i kończyły wycieczki statkami pasażerskimi po morzu bałtyckim. Aby osiągnąć założony cel, obie Spółki powinny ze sobą ściśle współpracować, tak aby turyści otrzymali najlepszą usługę. Wprowadzenie tego rozwiązania pozwoli lepiej wykorzystać również gdańską bazę hotelową. Współpraca pomiędzy Portami docelowo zakłada udogodnienia w ruchu pasażerskim pomiędzy portem a lotniskiem w zakresie dokonywanych odpraw.

Lokalizacja planowanego terminala pasażerskiego w Porcie w Gdańsku pozwali na szybką komunikację z najbardziej atrakcyjnymi turystycznie punktami w Gdańsku i na całym Pomorzu. Dzięki już istniejącej oraz planowanej infrastrukturze drogowej i kolejowej Gdańsk jest idealną bazą wypadową do atrakcji zlokalizowanych również w innych miastach jak np. Toruń czy Warszawa.

Nowy terminal pasażerski umożliwi zawijanie największym wycieczkowcom na świecie do Gdańska, który obecnie ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury nie może przyjmować tak dużych jednostek. Naszym celem jest, aby statki pasażerskie zatrzymywały się w Gdańsku na dłużej niż tylko kilka godzin. Rozwiązanie, którego dotyczy dzisiejsze porozumienie popularne jest w wielu europejskich portach, na przykład w Kopenhadze czy Sztokholmie.

– mówił Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Bardzo liczymy, że rozwój Portu Centralnego przyczyni się do rozwoju całego regionu. Mamy nadzieję na ożywienie gospodarcze, ale także na zwiększoną liczbę turystów, którzy postanowią przypłynąć do naszego kraju na pokładach statków wycieczkowych. Turyści ci, a także załogi statków, to potencjalni klienci naszego lotniska, którzy będą z niego korzystać, planując swoje podróże – powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.

Dodatkowym atutem dla operatorów cruisowych będzie bliskość infrastruktury stoczniowej, która pozwoli na dokonywanie drobnych napraw i przeglądów. Celem jest, aby w Porcie możliwe było zaopatrzenie jednostek w różne produkty, co przy wielkości tych jednostek oznacza również budowę odpowiedniego zaplecza logistycznego.

 

Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Pierwszy regularny serwis kolejowy łączący Chiny z Gdańskiem

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Pierwszy regularny serwis kolejowy łączący Chiny z Gdańskiem

21 listopada 2019 w DCT Gdańsk uruchomiono pierwsze stałe połączenie kolejowe Euro China Train. Pociąg regularnie przyjeżdżać będzie z Xi'an w Chinach poprzez terminal lądowy Adampol Małaszewicze do morskiego terminalu kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk.

Przybycie pociągu otwiera zupełnie nowy rozdział w kontekście transportu intermodalnego i koncepcji "One Belt, One Road", która zakłada stworzenie szybkiego i pewnego połączenia Chin z resztą świata. Polska od samego początku powstania inicjatywy była jej ważną i integralną częścią. Uroczystość jest zwieńczeniem wielomiesięcznych rozmów prowadzonych przez polskie władze i spółki: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Adampol oraz DCT Gdańsk, zaangażowanych w rozwój tej inicjatywy.

Pierwszy pociąg został uroczyście powitany przez przedstawicieli władz Polski oraz innych krajów. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej reprezentował Grzegorz Witkowski, Podsekretarz Stanu. Wiceminister podziękował przedstawicielom spółek za wkład w rozwój transportu intermodalnego i podkreślił wysoką dynamikę rozwoju Portu Gdańsk w ostatnich latach.

Czas przejazdu kolejowego towarów z Chin do terminalu w Małaszewiczach, jednego z największych terminali kolejowych o znaczeniu międzynarodowym w Polsce, trwa od 9 do 10 dni. Czas podróży z Małaszewicz do Gdańska to jedynie 1 lub 2 dni, a możliwe jest skrócenie całego tranzytu nawet do 10 dni. Przyjazd kolejnego pociągu z Chin planowany jest na grudzień, a regularne transporty cotygodniowe na tej trasie ruszą już od stycznia 2020.

"Nowe połączenie kolejowe z Chin bezpośrednio do Portu Gdańsk jest alternatywą dla portów zachodnioeuropejskich, która znacząco skraca czas dostawy kontenerów na rynki Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Widzimy w tym szansę na wykorzystanie naszej mocno rozwiniętej siatki połączeń i infrastruktury przeładunkowej - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., obecny na wydarzeniu. "Dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie przyśpieszyć transport towarów z Chin nawet o 5 dni. Należy pamiętać również o mniejszej ilości operacji na kontenerze, co przekłada się na mniejsze koszty. Od dziś Port Gdańsk może zaoferować szybszą, tańszą i konkurencyjną wobec obecnie funkcjonujących rozwiązań usługę."

Kontenery przeładowywane będą na DCT Gdańsk, największym terminalu kontenerowym na Bałtyku. Od tego roku DCT wchodzi w skład grupy PSA - jednego z czołowych światowych operatorów terminali kontenerowych.

"Od 2010 roku DCT Gdańsk obsługuje bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem, umożliwiając Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego; między Europą a Azją. Zapewnia również sprawną wymianę handlową produktów naszego regionu z Azją. Dziś jesteśmy świadkami uruchomienia stałego połączenia kolejowego między Chinami a Gdańskiem i cieszymy się, że możemy być częścią tego serwisu. To wartość dodana dla portu, rozszerzony wachlarz możliwości dla klientów. To dowód, że transport morski oraz lądowy mogą rozwijać się i współistnieć w harmonii, umacniając tym samym pozycję Portu Gdańsk i terminalu DCT jako Północnej Bramy dla najszybciej rozwijającego się regionu w Europie." - komentuje Cameron Thorpe, Prezes Zarządu DCT Gdańsk.

Firma Adampol, zaangażowana w utworzenie serwisu Euro China Train, od 20 lat prowadzi działalność w zakresie międzynarodowego i krajowego transportu samochodów osobowych, dostawczych i półciężarowych. Firma posiada do dyspozycji kilka tysięcy autotransporterów oraz kilkaset specjalistycznych wagonów.

"Firma Adampol ma już wieloletnie doświadczenie w przeładunkach pociągów z Chin na swoim terminalu na granicy polsko-białoruskiej. Każdego dnia przez Małaszewicze przejeżdża 19 pociągów ze wszystkich najważniejszych chińskich terminali lądowych. Połączenie między terminalem lądowym Adampol Małaszewicze a terminalem morskim DCT Gdańsk otwiera wiele szlaków transportowych, które będą konkurencyjne w stosunku do istniejących, np. te prowadzące z Chin przez Hamburg i Duisburg do Wielkiej Brytanii czy Skandynawii mogą zostać zastąpione i w rezultacie przyspieszone aż do 5 dni. Alternatywne szlaki transportowe, które tworzy jeszcze bardziej umocni pozycję portu Gdańsk w Europie." - dodaje Elena Łukanowa, Prezes Zarządu Adampol S.A.

 

Port Gdańk

 

 

 

 

 

Otwarcie pierwszego w Polsce centrum szkoleniowego kadr portowych

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Otwarcie pierwszego w Polsce centrum szkoleniowego kadr portowych

W Porcie Gdańsk miała miejsce uroczystość otwarcia pierwszego w Polsce centrum szkoleniowego kadr portowych, wykorzystującego techniki symulacji w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Jest to nowatorski projekt Centrum Nowych Kompetencji w ramach Inkubatora Morskiego.

Dzięki unikatowemu w skali światowej symulatorowi, przyszli pracownicy portu zyskają umiejętności niezbędne do obsługi suwnic. Pierwsze kursy rozpoczną się już w listopadzie.

 

Port Gdańsk