TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

ZMPSiŚ: Pogłębienie toru wodnego coraz bliżej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ: Pogłębienie toru wodnego coraz bliżej

Pogłębienie toru wodnego Świnoujście - Szczecin, to kluczowa inwestycja dla dalszego rozwoju szczecińskiego portu. Wniesie zupełnie nową jakość w obsłudze ładunków w porcie. Jednak by przyniosła zakładane efekty ekonomiczne wymaga zaangażowania dwóch kluczowych w regionie dla gospodarki morskiej podmiotów – Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Pierwszy z nich pogłębi tor wodny na odcinku 68 km do głębokości technicznej 12,5 m, drugi zaś przystosuje akweny i nabrzeża portowe do nowej głębokości i większej ilości towarów. 

Kwestią najistotniejszą jest przystosowanie infrastruktury obu portów do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego i otwarcie szczecińskiego portu na znacznie większe jednostki, co z kolei pozwoli na znaczne zwiększenie konkurencyjności obu portów oraz działających na ich terenie firm – mówi Krzysztof Urbaś, Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. 

By tak się stało niezbędne jest zapewnienie zanurzenia eksploatacyjnego na poziomie ok. 11,3-11,5 metra. Obecnie port w Szczecinie może przyjmować statki o zanurzeniu 9,5 metra, jednak nie zawsze, bowiem wiele zależy od stanu wody na Odrze. Taka sytuacja całkowicie uniemożliwia zawijanie najpopularniejszych dziś jednostek typu handymax, o nośności powyżej 40 tys. ton i tym samym zmniejsza konkurencyjność portu w relacji do Świnoujścia, Gdańska, Gdyni oraz innych portów bałtyckich.

Jeśli zaś chodzi o inwestycje realizowane przez Zarząd Portu, te koncentrują się w porcie Szczecin w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. W pierwszym z nich niezbędna jest modernizacja nabrzeża Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m. Budowane też będzie nowe nabrzeże Norweskie, a w przyszłości być może nabrzeże Duńskie, które zamknie tę część kanału. W tym rejonie będzie koncentrowała się obsługa drobnicy, w tym kontenerów. Te trzy nabrzeża od strony zachodniej zapewniają dostęp do terenów na Ostrowie Grabowskim, który będzie zagospodarowany w następnej kolejności. Z kolei w Basenie Kaszubskim powstanie m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie.

Prace inwestycyjne mają być wykonane do końca 2023 r., co wiąże się z realizacją unijnego dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz z programu Łącząc Europę (CEF). Umowy dla najważniejszych inwestycji, bezpośrednio związanych z modernizacją i pogłębieniem toru wodnego Świnoujście - Szczecin zostały podpisane 20 grudnia ub. roku. Łączna kwota wsparcia  z POIiŚ to 436 mln zł, a z CEF, dodatkowe 134 mln zł, co daję łączne wsparcie w wysokości 570 mln zł. Na początku marca br. Zarząd Portu ogłosił przetargi na roboty budowlane dla obu tych inwestycji. Termin składania ofert wyznaczono dla Kanału Dębickiego na 8 maja br. oraz na 15 maja br. dla Basenu Kaszubskiego. 

Z całą pewnością realizacja inwestycji na torze wodnym łączącym Świnoujście ze Szczecinem doprowadzi do zmiany jakościowej obsługi statków i ładunków w porcie Szczecin. Może zmienić  także strukturę ładunków w całym zespole portów Szczecin-Świnoujście sprawiając, że przedsiębiorstwa portowe przeładowywać będą więcej towarów drobnicowych niż masowych. (Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ SA)

 

PKP: Kolejne kroki w integracji branży logistycznej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej:  PKP: Kolejne kroki w integracji branży logistycznej

Podczas spotkania przedstawicieli Porozumienia o współpracy Operatorów Terminali Przeładunkowych i Centrów Logistycznych Europy Środkowo-Wschodniej, które odbyło się Szczecinie, do grona sygnatariuszy dokumentu dołączył kolejny podmiot: Terminal Promowy w Świnoujściu sp. z o. o.

W 2018 r. PKP S.A. wraz z kilkoma podmiotami działającymi w branży TSL (transport, spedycja, logistyka) zainicjowały powstanie inicjatywy Porozumienia o współpracy Operatorów Terminali  Przeładunkowych i Centrów Logistycznych Europy Środkowo-Wschodniej. Otworzyło ono przed jego uczestnikami możliwości wzajemnej wielopłaszczyznowej współpracy, pozyskiwanie nowych kompetencji, możliwość szerokiej wymiany wiedzy i doświadczeń na dynamicznie rozwijającym się rynku TSL. Porozumienie ma być wspólnym „głosem” i partnerską współpracą, wspierając rozwój transportu intermodalnego i logistycznych łańcuchów dostaw.

– Polskie Koleje Państwowe, inicjując oraz uczestnicząc w Porozumieniu, podjęły się roli koordynatora działań wspierających odśrodkowy rozwój rynku usług TSL. Beneficjentami tych działań są zarówno spółki z Grupy PKP, jak i pozostali uczestnicy Porozumienia. Wzajemna współpraca i wymiana informacji w zakresie Porozumienia jest swego rodzaju krajową przeciwwagą dla aktywnie funkcjonujących stowarzyszeń, formalnych lub nieformalnych związków firm logistycznych z Europy Zachodniej. Działania nasze wpisują się również w założenia rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030) – stwierdza dr Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

Sygnatariusze Porozumienia współdziałają na rzecz rozwoju kompetencji i wdrażania w swoich przedsiębiorstwach najnowszych technik w procesach logistycznych. Zakładana jest wzajemna promocja podmiotów wśród klientów usług logistycznych krajowych i zagranicznych. Nasze wspólne działania już teraz przynoszą wymierne korzyści zarówno dla uczestników Porozumienia, jak i dla klientów usług logistycznych.

5 marca nowym, dwudziestym z kolei członkiem Porozumienia, stała się spółka Terminal Promowy Świnoujście, która oferuje stałe morskie połączenia promowe, obsługę statków ro-pax i ro-ro, przeładunki ro-ro samochodów osobowych, ciężarowych i wagonów kolejowych, jak również szeroką gamę usług dla transportu kombinowanego.

– Obecnie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście prowadzi na terminalu promowym w Świnoujściu inwestycję p.n. „Przystosowanie infrastruktury do obsługi transportu intermodalnego”. Rozwój w kierunku intermodalu to wymóg czasu i oczekiwań rynku. Dzisiaj na terminalu transport towarów z wykorzystaniem kolei, niestety, nie istnieje. Naprawie tej sytuacji służy właśnie ta inwestycja oraz nasza obecność w Porozumieniu. Włączenie terminalu do lądowych sieci połączeń intermodalnych ma ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju terminalu i będącej w toku inwestycji. W tym zakresie liczymy bardzo na wsparcie i pomoc partnerów z PKP. Obecnie w całym zespole portów Szczecin-Świnoujście udział transportu kolejowego w przewozach ogółem stanowi 28 proc. Wierzę, że wspólne inwestycje z PKP ukierunkowane na poprawę dostępu do naszych portów zaowocują tym, że to kolej będzie liderem w relacjach z transportem zaplecza – mówi Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

– Przystępując do Porozumienia, widzimy szansę na zwiększenie obrotów poprzez lepsze wykorzystanie potencjału rozpoczętej w ubiegłym roku inwestycji, która umożliwi obsługę transportów intermodalnych w Świnoujściu. Obecnie te transporty, niestety, nie są realizowane. Jestem pewien, że takie wspólne działanie pozwoli nam skorzystać z doświadczenia firm, które takie usługi realizują. Terminal promowy w Świnoujściu oferuje do 13 połączeń promowych na dobę w relacjach ze szwedzkimi portami w Ystad i w Trelleborgu. Nasi klienci, zarówno armatorzy, jak i firmy branży spedycyjnej i logistycznej, oczekują od nas stałej poprawy infrastruktury dostępowej do portów – powiedział Marek Kowalewski, prezes zarządu Terminal Promowy Świnoujście Sp. z o.o.

Wizją docelową Porozumienia jest kreowanie, na bazie potencjału swoich przedsiębiorstw oraz sektora transportu kolejowego, spedycji i logistyki na terenie Polski i sąsiadujących krajów, platformy/sieci logistycznej jako układu podmiotów tworzących zintegrowany system logistyczny, rozpoznawalny w całej Europie.

Obecnie w ramach Porozumieniu działa już dwadzieścia podmiotów: 

BCT – Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o.,

CLIP Intermodal Sp. z o.o.

Euroterminal Sławków Sp. z o.o.,

Koleje Litewskie (AB LG CARGO);

Logit T.J. Kowalewski i Wspólnicy Sp. j.,

PKP CARGO International a.s.,

PKP CARGO Terminale Sp. z o.o., 

PKP CARGO Connect Sp. z o.o.,

PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.,

Polskie Koleje Państwowe S.A.,

Spedycja Polska SPEDCONT Sp. z o.o.;

Śląskie Centrum Logistyki S.A.,

Terminale Przeładunkowe Sławków – Medyka Sp. z o.o.,

Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin – Stare Miasto S.A.,

Zarząd Portu Morskiego Elbląg Sp. z o.o.,

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.,

Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg Sp. z o.o.,

Zarząd Portu Morskiego Police Sp. z o.o.,

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Terminal Promowy Świnoujście sp. z o.o.

 

ZMPSiŚ SA

Podsumowanie roku 2019 w portach w Szczecinie i Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Podsumowanie roku 2019 w portach w Szczecinie i Świnoujściu

28 stycznia br. na specjalnej konferencji prasowej zarząd portów Szczecin i Świnoujście podsumował miniony 2019 pod względem przeładunków, inwestycji oraz utrzymania infrastruktury portowej.

Zespół portów Szczecin-Świnoujście zakończył rok 2019 wynikiem 32 174,8 tys. ton obsłużonych towarów. Dla porównania w rekordowym 2018 roku towarów było o 3,3 procent więcej, tj. 33 257,4 tys. ton. 

Na szczycie tabeli wzrostów z dwucyfrowym wynikiem plasują się zboża (+19 proc.) oraz paliwa (+11 proc.), w tym LNG +22 proc. Wzrost w grupie zbóż, to skutek zwiększonego eksportu pszenicy oraz śruty rzepakowej, wynikający ze światowego zapotrzebowania na ten surowiec. W przypadku obrotów gazem LNG, przeładowano w 2019 roku 2 406,8 tys. ton (30 statkami w tym: 17 statków z Kataru, 10 z USA i 3 z Norwegii). Dla porównania w 2018 roku obsłużono 1 977,4 tys. ton (23 statki w tym: 18 z Kataru, 4 z Norwegii i 1 z USA). 

Na minusie rok 2019 zamknęły węgiel (-9 proc.), ruda (-29,6 proc.), inne masowe (-0,7 proc.), drobnica (-3,1 proc.) oraz kontenery (-6,5 proc.). Pogłębiający się w ub. roku kryzys w produkcji wyrobów stalowych w Europie związany z napływem do Europy dużych ilości taniej stali z Chin i Rosji – przy braku ceł zaporowych – spowodował znaczne ograniczenia w produkcji stali przez huty w Polsce i bezpośrednim zapleczu naszych portów w hutach w Czechach i na Słowacji, co w bezpośredni sposób przełożyło się na wyniki przeładunkowe w tej grupie towarowej, jak również w przeładunkach węgla. W przypadku tego ostatniego surowca, 56 proc. pochodzi m.in. z Australii, USA, Kanady, Kolumbii, czy Mozambiku, pozostałe 44 proc. z Rosji. 

Z kolei na wynik drobnicy konwencjonalnej miały wpływ zmniejszone ilości obsłużonych wyrobów stalowych oraz aluminium, jak również blisko o połowę mniejsze przeładunki papieru i celulozy oraz spadek obrotów drobnicy promowej. Jednocześnie wzrosły obroty nawozów w workach i granitów. 

Od początku 2019 roku w portach w Szczecinie i Świnoujściu oraz Gdańsku i Gdyni stosowane są nowe zasady, analogiczne do portów zachodnich, a dot. naliczania tary (czyli wagi netto ciągnika siodłowego z naczepą) za samochód ciężarowy, co ma znaczenie w przypadku wyników drobnicy promowej. Do 2018 roku włącznie wyliczano tarę pojazdów według ciężarów samochodów z lat osiemdziesiątych i wynosiła ona 6 ton, podczas, gdy obecnie przeciętny samochód ciężarowy – ciągnik siodłowy wraz z naczepą waży od 14,5 do 18 ton – przyjęto przeciętną tarę – wagę netto 15 ton. Samo naliczanie tary  wynika z faktu, że armator nalicza fracht za przewóz pojazdu promem za cały samochód tj. waga samochodu z ładunkiem, a nie za sam ładunek (chodzi tutaj też o wyliczenie dopuszczalnego ciężaru całkowitego wszystkich ładunków do przewozu, aby nie przekroczyć dopuszczalnej ładowności statku). Dla celów analitycznych, dane za 2018 rok zostały także przeliczone wg nowej tary. 

W sumie ponad połowę obsłużonych towarów w 2019 roku stanowiła drobnica 54,4 proc. pozostałe 45,6 stanowią towary masowe suche i płynne.  W ub. roku zespół portów obsłużył 8872 statki, tj. o 514 więcej aniżeli w 2018 roku (8358 statków). 

Jeśli chodzi o strukturę transportu zaplecza, zdecydowana większość towarów 62 proc. dostarczana jest do portu i z niego wywożona z wykorzystaniem transportu samochodowego, dla 28 proc. głównym środkiem transportu jest kolej. Pozostałe to rurociągi 8,5 proc. oraz żegluga śródlądowa 1,4 proc.     

Uwzględniając sytuację panującą na rynkach światowych, gdzie zauważalne jest spowolnienie,  wypracowany w 2019 roku, który jest niemal identyczny z rekordowym 2018 rokiem, wskazuje na  bezpieczny poziom przeładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Wpływ na to ma z pewnością uniwersalny charakter obu portów, gdzie spadki w jednej grupie, rekompensują wzrosty w innej. Zarząd Portów prognozuje, że rok 2020 powinien być analogiczny do 2019 i niestety spadki w grupach ruda i węgiel mogą się utrzymać. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które Zarząd i spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które z kolei przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej.  

Warto także dodać, iż zarówno Zarządu Portu, jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Należą do nich z pewnością realizowane inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ SA zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu na poprawę infrastruktury portowej kwoty prawie 1,5 mld złotych. Zarząd modernizuje nabrzeża w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. Ich parametry będą dostosowane do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin tj. 12,5 m. W obu portach będzie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura portowa. W Świnoujściu rozbudowywany jest terminal promowy w kierunku obsługi transportu intermodalnego, jak również budowany jest nowy parking dla samochodów ciężarowych. Z pewnością poszerzeniem oferty przeładunkowej obu portów będzie budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu oraz rozbudowa terminalu LNG.

Ponadto realizowane są inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów, tj. pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3, modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej. 

Wszystkie te działania mają przynieść zwiększenie konkurencyjności zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Efektem tego będzie rosnący rokrocznie wolumen obsługiwanej masy towarowej. 

W parze z rozwojem ekonomicznym spółki idzie jej społeczne zaangażowanie. W 2019 roku ponad sto podmiotów, w tym m.in. stowarzyszenia, organizacje, kluby sportowe uzyskało wsparcie swoich inicjatyw w takich obszarach jak, np. aktywność sportowa dzieci i młodzieży, aktywizacja osób starszych, imprezy masowe (Dni Morza w Szczecinie, Sail Świnoujscie, Jarmark Jakubowy), wydarzenia kulturalne, itp.  (Monika Woźniak-Lewandowska)

ZMPSiŚ SA

Konferencja o rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Konferencja o rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu

W dniach 27 i 28 listopada br. w Szczecinie odbywać się będzie trzecia edycja konferencji NaviRail.

Celem konferencji jest stworzenie dogodnych warunków dla wzrostu przeładunków, a co za tym idzie, rozwój portów w Szczecinie i Świnoujściu. Ich perspektywy wyznacza wiele czynników: sytuacja gospodarcza i decyzje rządu RP, polityka Unii Europejskiej i tempo realizacji korytarza transportowego na osi Północ-Południe Europy.

Organizator tegorocznej edycji NaviRail, Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód, odwołuje się do idei Baltic Business Forum, które od 11 lat stowarzyszenie organizuje w Świnoujściu. Przesłaniem BBF jest bowiem wzmacnianie współpracy gospodarczej w Regionie ABC- Adriatyk, Bałtyk, Morze Czarne, zaś porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą jeden z wierzchołków tego trójkąta, zwanego też Trójmorzem.

W NaviRail wezmą udział praktycy i eksperci branży TSL- transport, spedycja, logistyka, przedstawiciele samorządów, administracji państwowej w tym Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

NaviRail odbywa się w dniach 27-28 listopada 2019 roku w Szczecinie, w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia.

Patronatu dla NaviRail udzieliło Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Ministerstwo Infrastruktury, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Marszałkowie Województwa Zachodniopomorskiego i Lubuskiego, Miasto Szczecin i Miasto Świnoujście.

 

ZMPSiŚ 

ZMPSiŚ podpisze list intencyjny z portem w Rotterdamie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ podpisze list intencyjny z portem w Rotterdamie

W dniach 29-30 października br. Prezydent RP Andrzej Duda wraz z Małżonką Agatą Kornhauser-Dudą odbędą wizytę oficjalną w Królestwie Niderlandów. W jej bogatym programie znajdują się zarówno spotkania dwustronne o charakterze politycznym, obchody 75. rocznicy wyzwolenia Holandii przez polskie wojsko, spotkania w instytucjach międzynarodowych mających siedzibę w Holandii, spotkanie z Polonią, jak i ważne wydarzenia gospodarcze.   

30 października br. Prezydent RP odbędzie wizytę w Rotterdamie. W jej trakcie dojdzie do podpisania Memorandum of Understanding między portem w Rotterdamie a Zespołem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Inicjatywa ma charakter niekomercyjny, dot. współpracy w takich obszarach jak żegluga śródlądowa oraz krótkiego zasięgu.

Zdaniem Szefa Gabinetu Prezydenta RP Krzysztofa Szczerskiego "poszerzenie takiej współpracy świadczy o tym, że strona holenderska, która posiada w tej branży unikatowe doświadczenie, dostrzegła w naszym przemyśle portowym potencjał rozwojowy. Jest do dla nas powód do dumy i dowód docenienia potencjału polskiej gospodarki morskiej”.

Port w Rotterdamie jest największym, handlowym portem morskim w Europie o charakterze uniwersalnym, w którym przeładowuje się wszystkie rodzaje towarów. Zawijają do niego największe statki na świecie o zanurzeniu do 24 metrów. Rocznie przeładowywanych jest w nim m.in. 14,5 mln TEU kontenerów, czy 100 mln ton ropy naftowej. Każdego roku do Rotterdamu zawija około 30 tys. statków morskich i 120 tys. statków żeglugi śródlądowej.

W 2018 r. łączna wielkość obrotów wymiany handlowej pomiędzy portami Szczecin i Świnoujście a portami holenderskimi wyniosła 1 622 900 ton, z tego na port Rotterdam przypada 67,1% tj. 1 090 100 ton. Dominującym towarem (eksport) był olej ciężki opałowy (blisko 880.000 ton).

 

Źródlo: ZMPSiŚ