TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

UL grafika wizerunkowa 500x80px

Nowe nabrzeża przeładunkowe w porcie Szczecin chce budować sześć firm

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Nowe nabrzeża przeładunkowe w porcie Szczecin chce budować sześć firm

Sześć ofert wpłynęło do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA w odpowiedzi na przetarg na roboty budowlane w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Najtańsza opiewa na kwotę prawie 344 mln złotych, podczas gdy najdroższa przekracza 596 mln złotych.

W ramach inwestycji infrastruktura szczecińskiego portu będzie przystosowana do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego, co wiąże się z pogłębieniem i modernizacją toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra. I choć samo pogłębienie wykonuje Urząd Morski w Szczecinie, to rolą zarządu portu jest dostosowanie portowych nabrzeży w Szczecinie do nowych parametrów toru wodnego.

Stąd w rejonie Kanału Dębickiego niezbędna jest modernizacja nabrzeża Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m, budowa nowego nabrzeża Norweskiego, a w przyszłości być może nabrzeża Duńskiego, które zamknie tę część kanału. To tam będzie koncentrowała się obsługa drobnicy, w tym kontenerów.

Obok Kanału Dębickiego prace budowlane toczyć się będą również w Basenie Kaszubskim w ramach projektu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Powstanie tutaj m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie. W tym przypadku na oferty na roboty budowlane ZMPSiŚ czeka do 15 czerwca br.

Obie inwestycyjne mają być wykonane do końca 2023 r. Mają unijne dofinansowanie. Umowy w tym zakresie zostały podpisane 20 grudnia ub. roku. Łączna kwota wsparcia z POIiŚ to 436 mln zł.

Z całą pewnością realizacja inwestycji na torze wodnym łączącym Świnoujście ze Szczecinem doprowadzi do zmiany jakościowej obsługi statków i ładunków w porcie Szczecin. Może zmienić także strukturę ładunków w całym zespole portów Szczecin-Świnoujście sprawiając, że przedsiębiorstwa portowe przeładowywać będą więcej towarów drobnicowych niż masowych.

 

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

ZMPSiŚ przystąpił do deklaracji COVID-19 największych portów na świecie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ przystąpił do deklaracji COVID-19 największych portów na świecie

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wraz z piętnastoma zarządami portów z Europy, Azji oraz Bliskiego Wschodu i Ameryki Północnej podpisał deklarację COVID-19 Okrągłego Stołu Władz Portowych (PAR), zainicjowanej przez Urząd Morski i Portowy Singapuru.

Poprzez wspólną deklarację sygnatariusze są zobowiązani do współpracy i zapewnienia, że statki handlowe mogą nadal cumować w terminalach portowych w celu przeprowadzania operacji towarowych i utrzymania globalnego łańcucha dostaw. Przyjmowane są najlepsze praktyki, zgodnie z warunkami krajowymi, w tym środki ostrożności dla społeczności żeglugowej, porady i pomoc dla personelu lądowego i załogi statku oraz bezpieczne obchodzenie się z ładunkami w tym okresie, natomiast władze portowe nadal dzielą się swoimi doświadczeniami w zwalczaniu COVID-19, jednocześnie chroniąc niezakłócony handel morski.

 

ZMPSiŚ SA

Wielka przebudowa nabrzeża Huk w porcie Szczecin

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Wielka przebudowa nabrzeża Huk w porcie Szczecin

Port Szczecin niebawem przypominać będzie wielki plac budowy, bowiem poza potężnymi inwestycjami w Basenie Kaszubskim i Kanale Dębickim, które otworzą port na duże statki, modernizowane będą dodatkowe nabrzeża, m.in. nabrzeże Huk. 

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otworzył właśnie oferty, które wpłynęły w przetargu na opracowanie wielowariantowej koncepcji, dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz analizy nawigacyjnej dla zadania pod nazwą: "Przebudowa nabrzeża Huk w porcie w Szczecinie".

Oferty złożyły następujące podmioty: Przedsiębiorstwo Usług Projektowych "BIMAT" Sp. z o.o., Szczecin; Antea Polska, Katowice; "Projmors" Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o. Gdańsk; PBW Inżynieria Sp. z o.o., Wrocław; DHV Hydroprojekt Sp. z o.o., Warszawa; Wuprhyd Sp. z o.o., Gdynia; Info-Projekt Paweł Sawicki, Szczecin oraz Bestprojekt Usługi projektowe i wykonawcze mgr inż. Adam Kotarski, Mierzyn.

Koncepcja powinna być przegotowana w trzech wariantach przebudowy ze względu na planowane głębokości, tj. 7,5, 9,0 oraz 12,5 metrów. Niezależnie od tych głębokości infrastrukturę nabrzeża należy zaprojektować dla głębokości technicznej 12,5 m pozwalającej na obsługę największych statków, mogących cumować przy nim w przyszłości.

Skorygowana będzie także dotychczasowa linia nabrzeża, co nastąpi poprzez wejście w "ląd" z północnego narożnika z wykorzystaniem nowej, stalowej ścianki szczelnej zwieńczonej żelbetowym oczepem. Dzięki temu usunięte zostanie „wąskie gardło” odcinka toru wodnego Świnoujście - Szczecin w tym miejscu.

Dodatkowo ścianka szczelna będzie też wbita w miejscu obecnie nieumocnionego odcinka brzegu, stykającego się z południową częścią nabrzeża Huk. W ramach przebudowy przewiduje się wyprofilowanie i umocnienie skarpy podwodnej przy samym nabrzeżu wraz z wykonaniem robót czerpalnych. W efekcie tego, koncepcja winna przewidywać orientacyjną ilość wydobytego urobku, miejsce jego odkładu i sposób zagospodarowania.

W koncepcji winny być również określone koszty inwestycji i czas realizacji dla każdego z wariantów. W sytuacji wyboru przez ZMPSiŚ SA wariantu preferowanego, zdefiniowane koszty stanowić będą podstawę opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

Z kolei celem opracowania analizy nawigacyjnej jest wskazanie maksymalnej wielkości statku, jaki będzie mógł zostać obsłużony przy przebudowanym nabrzeżu Huk, sposobu jego podchodzenia i cumowania oraz niezbędnego systemu cumowniczego i odbojowego. Tu mają być uwzględnione dwa warianty 7,5 m oraz 12,5 m głębokości technicznej.

Co istotne przygotowana dokumentacja powinna być skoordynowana z pozostałymi inwestycjami, jakie realizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie przebudowywanego nabrzeża. Chodzi mianowicie o projekt ZMPSiŚ obejmujący rozbudowę i modernizację infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu oraz o modernizację toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m - zadanie Urzędu Morskiego w Szczecinie.

W odpowiedzi na ogłoszony przez ZMPSiŚ przetarg, wpłynęło osiem ofert. Najtańsza opiewa na blisko 68 tys. złotych netto, z kolei najdroższa to 820 tys. złotych netto. Wybrany wykonawca będzie miał sześć miesięcy na realizację zamówienia od dnia zawarcia umowy. 

Nabrzeże Huk znajduje się na zachodnim brzegu Odry, w północnej części Szczecina. Wybudowane je przed 1920 r. W czasach powojennych poddano je dwukrotnej przebudowane. Jego całkowita długość wynosi 267,5 m. Mogą tu cumować statki o długości do 90 m i szerokości do 24 m.

 

Monika Woźniak-Lewandowska / ZMPSziŚ

Fot.: ZMPSziŚ

Port Szczecin będzie miał nowy plac do składowania towarów

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Port Szczecin będzie miał nowy plac do składowania towarów

Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście gruntownie zmodernizuje plac do składowania towarów masowych na terenie Wolnego Obszaru Celnego w porcie Szczecin.

Teren o powierzchni trzech tysięcy metrów kwadratowych zostanie wzmocniony i utwardzony umożliwiając składowanie większej ilości towarów. Właśnie otwarto oferty potencjalnych wykonawców. Tych zgłosiło się sześciu. Najtańsza oferta opiewa na 798 tys. złotych netto, zaś najdroższa przekracza 1,3 mln złotych netto. Plac ma być gotowy do końca br.

 

Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście SA

ZMPSiŚ: Pogłębienie toru wodnego coraz bliżej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ: Pogłębienie toru wodnego coraz bliżej

Pogłębienie toru wodnego Świnoujście - Szczecin, to kluczowa inwestycja dla dalszego rozwoju szczecińskiego portu. Wniesie zupełnie nową jakość w obsłudze ładunków w porcie. Jednak by przyniosła zakładane efekty ekonomiczne wymaga zaangażowania dwóch kluczowych w regionie dla gospodarki morskiej podmiotów – Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Pierwszy z nich pogłębi tor wodny na odcinku 68 km do głębokości technicznej 12,5 m, drugi zaś przystosuje akweny i nabrzeża portowe do nowej głębokości i większej ilości towarów. 

Kwestią najistotniejszą jest przystosowanie infrastruktury obu portów do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego i otwarcie szczecińskiego portu na znacznie większe jednostki, co z kolei pozwoli na znaczne zwiększenie konkurencyjności obu portów oraz działających na ich terenie firm – mówi Krzysztof Urbaś, Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. 

By tak się stało niezbędne jest zapewnienie zanurzenia eksploatacyjnego na poziomie ok. 11,3-11,5 metra. Obecnie port w Szczecinie może przyjmować statki o zanurzeniu 9,5 metra, jednak nie zawsze, bowiem wiele zależy od stanu wody na Odrze. Taka sytuacja całkowicie uniemożliwia zawijanie najpopularniejszych dziś jednostek typu handymax, o nośności powyżej 40 tys. ton i tym samym zmniejsza konkurencyjność portu w relacji do Świnoujścia, Gdańska, Gdyni oraz innych portów bałtyckich.

Jeśli zaś chodzi o inwestycje realizowane przez Zarząd Portu, te koncentrują się w porcie Szczecin w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. W pierwszym z nich niezbędna jest modernizacja nabrzeża Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m. Budowane też będzie nowe nabrzeże Norweskie, a w przyszłości być może nabrzeże Duńskie, które zamknie tę część kanału. W tym rejonie będzie koncentrowała się obsługa drobnicy, w tym kontenerów. Te trzy nabrzeża od strony zachodniej zapewniają dostęp do terenów na Ostrowie Grabowskim, który będzie zagospodarowany w następnej kolejności. Z kolei w Basenie Kaszubskim powstanie m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie.

Prace inwestycyjne mają być wykonane do końca 2023 r., co wiąże się z realizacją unijnego dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz z programu Łącząc Europę (CEF). Umowy dla najważniejszych inwestycji, bezpośrednio związanych z modernizacją i pogłębieniem toru wodnego Świnoujście - Szczecin zostały podpisane 20 grudnia ub. roku. Łączna kwota wsparcia  z POIiŚ to 436 mln zł, a z CEF, dodatkowe 134 mln zł, co daję łączne wsparcie w wysokości 570 mln zł. Na początku marca br. Zarząd Portu ogłosił przetargi na roboty budowlane dla obu tych inwestycji. Termin składania ofert wyznaczono dla Kanału Dębickiego na 8 maja br. oraz na 15 maja br. dla Basenu Kaszubskiego. 

Z całą pewnością realizacja inwestycji na torze wodnym łączącym Świnoujście ze Szczecinem doprowadzi do zmiany jakościowej obsługi statków i ładunków w porcie Szczecin. Może zmienić  także strukturę ładunków w całym zespole portów Szczecin-Świnoujście sprawiając, że przedsiębiorstwa portowe przeładowywać będą więcej towarów drobnicowych niż masowych. (Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ SA)